Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-13, 21:00
  #1
Medlem
Tja Flashback!
Går i funderingar att införskaffa en eldriven longboard till våren. Köpte en väldigt kass förra året som endast höll ett par månader, även om det var skitkul och otroligt praktiskt hade den en maxhastighet på runt 21 km/h och havererade efter några månaders användning. Mina funderingar kring att köpa en ny är följande;
1), Ganska säker på att lagen anser detta fordon vara en "cykel" och får då inte gå över 20km/h, stämmer detta?
2), Om jag skulle införskaffa en bättre longboard som går i 35-ish, vad är oddsen att jag skulle åka fast och vad är konsekvenserna?
3), Om jag då köper denna värsting till longboard, bör jag överväga att köpa en mer "lowkey" än boosted board som blivit smått välkänd efter en massa användning i Casey Neistats YT-videos med tanke på ovannämnda fundering?
Citera
2017-03-13, 21:52
  #2
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalSteeze
Tja Flashback!
Går i funderingar att införskaffa en eldriven longboard till våren. Köpte en väldigt kass förra året som endast höll ett par månader, även om det var skitkul och otroligt praktiskt hade den en maxhastighet på runt 21 km/h och havererade efter några månaders användning. Mina funderingar kring att köpa en ny är följande;
1), Ganska säker på att lagen anser detta fordon vara en "cykel" och får då inte gå över 20km/h, stämmer detta?
2), Om jag skulle införskaffa en bättre longboard som går i 35-ish, vad är oddsen att jag skulle åka fast och vad är konsekvenserna?
3), Om jag då köper denna värsting till longboard, bör jag överväga att köpa en mer "lowkey" än boosted board som blivit smått välkänd efter en massa användning i Casey Neistats YT-videos med tanke på ovannämnda fundering?
Skit i elmotorn, vill du åka riktigt jävla fort skaffar du en skärm, samma som kitesurfare använder och ut en blåsig dag!
Citera
2017-03-13, 21:58
  #3
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalSteeze
1), Ganska säker på att lagen anser detta fordon vara en "cykel" och får då inte gå över 20km/h, stämmer detta?
Man får cykla snabbare än 20 km/h, så något i den där formuleringen är det nog fel på.
Citera
2017-03-13, 22:07
  #4
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kanske har man ändrat på några lagar.

Men på 70-talet var det någon som satte motor på ett par rullskridskor.
Det jag minns var att nummerplåt krävdes, och här kommer det roligaste.

Fordon som inte passade in i någon fordonsgrupp, klassades som lätt lastbil.
Citera
2017-03-13, 22:20
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Man får cykla snabbare än 20 km/h, så något i den där formuleringen är det nog fel på.
Nej cykel klass 3 får inte konstrueras för hastigheter över 20km/h, det är inte en cykel i traditionell mening för den får inte ha varken tramp eller vevanordning utan drivs helt elektriskt, i denna klassen hittar du bla segway.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske har man ändrat på några lagar.

Men på 70-talet var det någon som satte motor på ett par rullskridskor.
Det jag minns var att nummerplåt krävdes, och här kommer det roligaste.

Fordon som inte passade in i någon fordonsgrupp, klassades som lätt lastbil.
Lagarna har ändrats absolut, det du beskriver kan gå som cykel klass 3 idag om en rad föreskrifter följs.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-03-13 kl. 22:22.
Citera
2017-03-14, 08:36
  #6
Medlem
bara kolla på alla "hover boards" tror inte en enda har åkt fast, det är ett sånt lågt prioriterat ärende att det finns inte på kartan alls.

jag hade en boosted board för 1 år sen och gasade på ganska bra i Stockholm och även i Norrbotten när jag var där. blev "stoppad" en gång av en polis på fots som bara undra vad det var för något som själv var intresserad av samma sak

kör på
Citera
2017-03-14, 11:58
  #7
Medlem
skillad-banans avatar
Vilken sida rekommenderas med bra utbud?
Citera
2017-04-03, 17:45
  #8
Medlem
Kan varmt rekomendera El-longboard.

Har själv en som jag haft i ca 1år, använder den dagligen vid fint väder och även till jobbet!
Brädan jag har är en liknande variant av https://www.melonboard.com/ min heter dock Backfire Falconboard och kostade ca 6000kr + uppgradering av esc ca 500kr.

- Toppfart 30km/h
- Räckvid ca 1.5-2mil
- Vikt endast 6kg
- Diskret design.
- Utrustad med broms

Har bytat ut drivaren (ESC) på min då den som satt orginal var mindre bra och nu är jag sjukt nöjd med den!
Har åkt uppskattningsvis ca 100mil med min och de enda jag behövt byta är remmen när den börjat bli sliten.

Alltid roligt att åka om cyklister i uppförsbackar på en elbräda!
Den accelerar också riktigt bra, gäller att luta sig framåt annars kan man stå på näsan!
Se film: https://youtu.be/cCrY2WJqnt8
Citera
2017-04-06, 10:29
  #9
Medlem
blueprintzs avatar
Ja, köp du en eldriven longboard om du nu vill ha en garanterat liggfri vår/sommar. Det ser ju helt SJUKT ut
Citera
2017-04-06, 17:47
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueprintz
Ja, köp du en eldriven longboard om du nu vill ha en garanterat liggfri vår/sommar. Det ser ju helt SJUKT ut
Med så många leenden...ser bekvämt ut om man kan hantera brädan-
https://www.youtube.com/watch?v=7qUJHAS7I5Y
Citera
2017-04-06, 20:47
  #11
Medlem
blueprintzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Med så många leenden...ser bekvämt ut om man kan hantera brädan-
https://www.youtube.com/watch?v=7qUJHAS7I5Y
Och det där skulle motbevisa att det blir en liggfri vår/sommar med en eldriven longboard? Ungefär lika imponerande som vuxna människor på sparkcykel

Edit: Det är nog inte longboarden folk ler åt, det är showen med Alladin. Folk får lite goda barndomsvibbar. Ledsen att göra dig besviken
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback