Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-13, 20:58
  #1
Medlem
Hur vanligt är det med klassförakt?

Känns som att man träffar på ofta folk med 4-5 år eftergymnasial utbildning som ser ner på alla som har lägre utbildning som snickaren, elektrikern, ica tjejen/killen osv... Och snickaren, elektrikern & ica tjejen/killen i sin tur ser ner på de som är ännu mindre utbildade som städaren, FAS 3 arbetare och dessa i sin tur ser ner på de som tar socialbidrag.

Hur ofta träffar ni på sådant folk som ser ner på de mindre utbildade?

(Såklart att folk inte kommer tala högt om detta, men man ser tydligt på deras beteende, ibland till och med talar dom högt om det).
Citera
2017-03-13, 21:02
  #2
Medlem
Oyveys avatar
Det händer väl men inte ofta. Förstår inte grejen riktigt. Varför kritisera någon med ett hederligt arbete?
Citera
2017-03-13, 21:12
  #3
Medlem
sparvsylts avatar
Ganska vanligt förekommande i mina kretsar. De flesta är dock själva i sen gymnasietid eller studerar på högskolan så då är det oftast andra linjer/program eller bostadsområden folk ser ner på. Jag gör det själv ibland men sitter själv utan jobb och går på csn så det borde väl egentligen vara tvärtom.
Citera
2017-03-13, 21:17
  #4
Medlem
yuptagets avatar
Har faktiskt aldrig sett det ute i verkligheten, men sen så umgås jag inte i sånna identitetskretsar.
Men på flashback är det ju ganska vanligt känns det som speciellt bland oskuldkillarna med sina välutbildade offerkofftor
Citera
2017-03-13, 21:24
  #5
Medlem
Höjas avatar
Otroligt vanligt, bara läsa här på Flashback, wt föraktet är ju klassförakt. Samma med samhällsdebatten där icke utbildade ofta framställs som korkade, ovårdade, fula, rasistiska och liknande.
Citera
2017-03-13, 21:57
  #6
Medlem
cacas avatar
Ser alltid ner på grisadel, och folk som tror de är märkvärdiga för de läst hundratals poäng på högskolor och universitet! Varför? Enkelt är så mycket sjuka människor som styr företag, har höga poster vilket jag får bevisat gång för gång. Jävla psykopater och andra avvikande beteende avspeglar dessa oftast patetiska spillror av toppar som växt upp i kärlekslösa hem fostrade av lika sjuka föräldrar.
Citera
2017-03-13, 23:35
  #7
Medlem
Min kusin sa nyligen att "Det är lite roligare att dejta någon som är rik"

Jag frågade om hon skulle kunna tänka sig dejta någon som var väldigt trevlig men jobbade t.ex som snickare och svaret blev "Asså nee".

Senaste dejten, neurokirurgen var tydligen inte bra, för han var alldeles för självupptagen.

Tja.. själv är jag akademiker och har dejtat arbetslösa feminister ... som kallat mig för "jävla borgare".

Det är förakt åt båda håll.
Citera
2017-03-14, 01:22
  #8
Medlem
Svenskares avatar
Jag fungerar ganska bra med alla människor oavsett utbildning, men givetvis finns det ett ja, jag vet inte om förakt är rätta ordet, mer att man alienerar sig från de grupper som man inte känner att man tillhör. Jag tror inte det har så mycket att göra med bildningsnivån, snarare vilken typ av människor. Jag fungerar som sämst med bygg, snickare, rör och elmänniskor. Som bäst med data och ingenjörer(även då jag inte har ett skvatt intresse av det), plus serviceyrkenmänniskor. Annars är det gamla finansmän, eller entreprenörer som jag fungerar med. Chaufförer älskar jag, de går alltid hem hos mig. Men byggsektorn där är det stendött ingen koppling, lika så med knarkare eller militärer. Ja, det är fascinerande.
Citera
2017-03-14, 01:37
  #9
Medlem
Inte förakt pga klass, men jag avskyr vissa saker oavsett klasstillhörighet och de sakerna råkar tyvärr vara vanligast bland lägre klass.
Citera
2017-03-14, 01:43
  #10
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Svar ja. Det är ett enormt förakt från alla håll. Just nu pluggar jag på juristlinjen och mina kursare hyser i gemen ett förakt gentemot personer med hederliga yrken. Man hör ofta nedsättande komentarer om personer med mer fysiskt krävande yrken samtidigt som man framhäver sig själv och sin briljans samt vilket kontaktnät man har tillgång till. Men faktum är att de flesta hade kunnat ta sig genom juristlinjen om de haft motivationen.
Jag själv trivs bäst bland så kallade arbetare, mina två bästa vänner kör t.ex. truck. I sådana miljöer frodas också klassförakt i allra högsta grad. Där hör man nedsättande komentarer om folk som har mer stillasittande yrken, vilket jag själv råkar ut för, då jag aspirerar på en sådan karriär.
Själv är jag för frihet och tror på devisen sköt dig själv och skit i andra.
Citera
2017-03-14, 01:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Ser alltid ner på grisadel, och folk som tror de är märkvärdiga för de läst hundratals poäng på högskolor och universitet! Varför? Enkelt är så mycket sjuka människor som styr företag, har höga poster vilket jag får bevisat gång för gång. Jävla psykopater och andra avvikande beteende avspeglar dessa oftast patetiska spillror av toppar som växt upp i kärlekslösa hem fostrade av lika sjuka föräldrar.
Titta runtomkring dig, bland dina vänner och bekanta som inte "sitter höga poster". De tänker på samma sätt, skillnaden mellan dessa människorna är bara att ena har "makten" att trycka ned folk i större grad än den andra. Och sedan så klagar du på överklassen? Samma skit.
Citera
2017-03-14, 08:25
  #12
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devetduuu
Hur vanligt är det med klassförakt?

Känns som att man träffar på ofta folk med 4-5 år eftergymnasial utbildning som ser ner på alla som har lägre utbildning som snickaren, elektrikern, ica tjejen/killen osv... Och snickaren, elektrikern & ica tjejen/killen i sin tur ser ner på de som är ännu mindre utbildade som städaren, FAS 3 arbetare och dessa i sin tur ser ner på de som tar socialbidrag.

Hur ofta träffar ni på sådant folk som ser ner på de mindre utbildade?

(Såklart att folk inte kommer tala högt om detta, men man ser tydligt på deras beteende, ibland till och med talar dom högt om det).

Är man dum i huvudet så. Jag är "akademiker" och föraktar snarare andra "akademiker". Vi står oss alla kort i verkliga samhälleliga kriser.

Jag stöter på sådana här muppar även på Flashback, nu senast i Vapen & Militär där jag förklarat min stora tvekan av att försvara dagens Sverige i krig. Fick frågan om uag gått i "livets hårda skola". Med andra ord: klassförakt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback