Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-13, 17:43
  #1
Medlem
Det finns många sätt att definiera religion på men enligt mig är det ytterst tveksamt om islam kan kallas för en religion. Det verkar mest vara en erövringsteknik som går under religiös mantel. I koranen står det mycket lite om hur man på ett ansvarsfullt sätt närmar sig gud. I alla andra religioner finns det recept på hur man närmar sig gud. En annan sak som skiljer är att ingen annan religion tar upp andra religioner men koranen är fylld med hets mot andra religioner.

Visserligen ska här sägas att Mellanöstern länge har haft en tradition av hat mellan religioner, detta sedan långt innan islam kom med i bilden.

Jag tror visserligen det finns en väg till gud i koranen liksom det finns i bibeln men det krävs att man tolkar texten avancerat. Men jag trycker inte det räcker för att islam ska kvala in sömn religion.
Citera
2017-03-13, 17:53
  #2
Medlem
Det är väl genom bönen som man närmar sig gud i islam.
Citera
2017-03-13, 18:00
  #3
Medlem
NickSonnys avatar
Islam är en totalitär ideologi maskerad till religion.
Citera
2017-03-13, 18:01
  #4
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det finns många sätt att definiera religion på men enligt mig är det ytterst tveksamt om islam kan kallas för en religion. Det verkar mest vara en erövringsteknik som går under religiös mantel. I koranen står det mycket lite om hur man på ett ansvarsfullt sätt närmar sig gud. I alla andra religioner finns det recept på hur man närmar sig gud. En annan sak som skiljer är att ingen annan religion tar upp andra religioner men koranen är fylld med hets mot andra religioner.

Visserligen ska här sägas att Mellanöstern länge har haft en tradition av hat mellan religioner, detta sedan långt innan islam kom med i bilden.

Jag tror visserligen det finns en väg till gud i koranen liksom det finns i bibeln men det krävs att man tolkar texten avancerat. Men jag trycker inte det räcker för att islam ska kvala in sömn religion.
Hatet beror på att man gör lögnen till lag. Blri svårt att bygga pakter utifrån lögner, det har slutat precis lika illvilligt varenda gång.
Citera
2017-03-13, 18:13
  #5
Medlem
Islam, precis som Judendom och Kristendom är:

Monoteism
"Monoteism (av grekiska monos, ensam, och teos, gud) är dyrkan av en personlig gud med förnekande av andra gudars tillvaro, till skillnad från mångguderi (polyteism) och dyrkan av en opersonlig allkraft (panteism)."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monoteism

Abrahamitisk religion
"Abrahamitiska religioner används som en samlande beteckning för judendom, kristendom och islam, vilkas profeter och grundare Moses, Jesus och Muhammed alla enligt religionernas urkunder är ättlingar till patriarken Abraham. "

Jag tror att TS bör utveckla lite vad man menar och även slänga ut lite info i form av bevis/exempel.
Citera
2017-03-13, 18:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
I koranen står det mycket lite om hur man på ett ansvarsfullt sätt närmar sig gud.

Fel. Du har inte läst koranen.
Citera
2017-03-13, 20:18
  #7
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Islam är en totalitär ideologi maskerad till religion.



Historiskt sett så såg korsriddarna faran med denna sekt, kolla bara på hur Nordafrika islamiserades, muslimska kriget nådde upp till forna Jugoslavien.
Citera
2017-03-13, 21:21
  #8
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=The13|60151676]
Citat:
Islam, precis som Judendom och Kristendom är:

Monoteism
Inte rijtigt, men en fin dröm att försöka få ihop.

Islam har och då inte enbart till hur det ser ut i nuläget, så har islam så många riktningar som ingalunda för personer med fattningsförmåga kan öht sägas vara varken mono poly eller relgigion PER SE. Dvs... det TOTALT saknas teologi eller tillstymmelse till en hel tanke för "folket" att förhålla sig till. Jag anser att du är onoga och mkt överslätande : men bra försök att lära barnen, (dem som går på det.. tills de börjar fatta vad religionstramset går ut på)
Citat:

"Monoteism (av grekiska monos, ensam, och teos, gud) är dyrkan av en personlig gud med förnekande av andra gudars tillvaro, till skillnad från mångguderi (polyteism) och dyrkan av en opersonlig allkraft (panteism)."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Monoteism
Ja, grekiska lär man sig i skolan såvida man inte är grek och har språket i blodet. Men det är inte blodet som är religionen, och inte språket som diskuteras här, utan religionen ... som inte finns när människorna väl sätter sig ner och försöker, hur menar du att ett ISIS med sådan full kraft annars kunnat agera.. blev ISIS isis över ett par år tror du? Innan mskimska brödraskapet började känna för att leva i länder om lever på sätt utom de islamiska sätten, hur menar du då att deras hafitism och muhammedanism.. möjligen kan ha en teologi/gud.. som har andligt släktskap med kristen tro.. nej precis, det gick inte eftersom islam bildafe en EGEN gud, den gud som är allt utom "den gud som kristna tillber" , när en religion så tydligt öppet och mkt konkret deklarerar att jesus inte är guds son att gud inte kan ha en son och att treenigheten är tre gudar , alt. påhitt alt. en gud en jävul och en judehatande, som enl islam "inte ens erkänner gt-guden" , då är ju islams ledare som allihopa är aggessiva notståndare till religion överlag, men välvilliga till egna strukturen.. den struktur som mördat slaktat och försökt faktiskt totalrenovera den kristna gudsförklaringen.. ändå tror jag att islams anspråk på att vara religion, har varit egentligen den enda saken.. och nu står det också prydligt ocg fint för barnen att läsa, att islam är en "världsreligion" , men islam är frontalantagonistisk mot kristen gud.. dvs muslimska brödraskapet muslimska systerskapet och dessa två tillsammans, har till slut lyckats bevisa att islam båd öskar och vill ha sina egna lagar, man känner ingt släktskap med möjligtvis judendom. När gris kommer på tal.. kommer också ststematisk mobbing på tal ,ALLAH FÖRBJUDER REDAN BARNET ATT SÅ MYCKET SOM TÄNKA TANKEN , nu kommer det viktiga i kråksången :

kristen gud, dvs gud.. förbjuder INTE att tänka tanken : att bl.a äta som dt äts, titta som det tittas, jobba som det jobbas och en mängd olika saker till. MB förvisso älskar komforten som gud skickade ner från himlen, men bara inte börja "tillbe den kristne guden" , mose lag går bra,. för moses var ingen gud,.. en stackare en gång i fontiden och hans gud.. menar islamister att ska gälla fö dem, om.. något ska gälla. islamister ANKLAGAR t.o.m kristna och skymfar dem att inte följa-sin--egen-gud.. genom att de vill
a/ förskingra guden.. som har teologisk/andlig trevärighet, i konfession : judendom har annan konfession som är helt egen.



Citat:

Abrahamitisk religion
"Abrahamitiska religioner används som en samlande beteckning för judendom, kristendom och islam, vilkas profeter och grundare Moses, Jesus och Muhammed alla enligt religionernas urkunder är ättlingar till patriarken Abraham. "
islam och judendon kan tänkas ha en urgud gemensamt, men som plågade dem så hårt att de aldrig fann varandra igen.. står i bibelnn att en gud vem av dem vet jag inte, ville ont.. och det märks iaf, att onda uppsåt ständigt upprepas mellan folken. Judebdom bespottar kristen toohetsed, mot den gud de fastställde vara gud och ingen annan än gud, sedan kom islam och skulle piska och stena vettet i dem.. men en dag åkte de själv på pumpen , för man helt enkelt dyrkar olika gudar, inte alls en o samma gud.. läpparnas politiska visa, är politisk men i andedräkten vägrar både brödraskapet liksom systerskapet att mer än vända ryggen till Nt, betyder att man har helt annan och helt egen gud, som straffar dem så fort de försöker förklara vem den guden är. de tiger och antagligen är det brödraskapet som tr sig ton över systerskapet som oavsett hur de försöker, ständigt våldtas och får snällt be till den gud som islam ber till, dvs de infödda.. det är muhammed själv som förklarat att man ber till egen gud, som är allt utom bibelguden.

sedan få boken skriva vad guden vill... och vad guden avskyr ... (nt-guden har ingen som helst hänsyn till t.ex judendomens avsky.. och inte heller islams avsky utan äter det som äts, vars gud inte alls straffar. betyder inte att den gude därför är snällare, men bibelguden har sina sidor..vars sons ord har makten och är guden, går också att läsas om i bibeln) och polygami inte finns,... att det är påhitt och mannens rätt att så länge Allah är den gode guden är det fridens, men bibelguden har sina sidor och Nt beskriver också det.

Skulle kristen toslära bejaka polygami, då skulle det aldrig utlysas tabu mot polygami, finns många som missionerat om det i afrika och många har misslyckats, av olika orsaker men en är att islam drog upp polygud.. om det var allah på den tiden eller annat men t.o.m i modern tid har islam försökt gestalta sin gud genom att häva sin Allah att ha helt andra begär.
Citera
2017-03-13, 21:31
  #9
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Var inte ahimsa från hinduism? För religion är ju faktiskt på liv och död fö en mkt stor andel av jordens befolkning. Så det är inte retorik när guden väl är så närvarande och ska "respekteras" , att respektera polygami är kanske lätt för en muslim, men betyder inte att islamofobi är i farten utifrån att polygami inte respekteras. iaf inte automatiskt , vill mna ha polygami oh barngiften.. så sker fövecklingar där man ska statuera det typ där-gud-vill... eftersom det är olika gudar som tillbes.
Citera
2017-03-13, 22:02
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
I koranen står det mycket lite om hur man på ett ansvarsfullt sätt närmar sig gud. I alla andra religioner finns det recept på hur man närmar sig gud. En annan sak som skiljer är att ingen annan religion tar upp andra religioner

Islam är en religion pga lagarna.
Sedan kan jag hålla med om att Koranen innehåller mycket kritik om andra religioner.
Citera
2017-03-14, 00:12
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Det finns många sätt att definiera religion på men enligt mig är det ytterst tveksamt om islam kan kallas för en religion. Det verkar mest vara en erövringsteknik som går under religiös mantel. I koranen står det mycket lite om hur man på ett ansvarsfullt sätt närmar sig gud. I alla andra religioner finns det recept på hur man närmar sig gud. En annan sak som skiljer är att ingen annan religion tar upp andra religioner men koranen är fylld med hets mot andra religioner.

Visserligen ska här sägas att Mellanöstern länge har haft en tradition av hat mellan religioner, detta sedan långt innan islam kom med i bilden.

Jag tror visserligen det finns en väg till gud i koranen liksom det finns i bibeln men det krävs att man tolkar texten avancerat. Men jag trycker inte det räcker för att islam ska kvala in sömn religion.
Du får berätta hur du anser definitionen skall vara för att det skall anses som en religion. Gör det så jag förstår. Ta dig tid så att det blir rätt. Annars tror jag du inte vet vad du pratar om.
Citera
2017-03-14, 01:21
  #12
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
I koranen står det mycket lite om hur man på ett ansvarsfullt sätt närmar sig gud. I alla andra religioner finns det recept på hur man närmar sig gud.
Från Koranen:
TROENDE! Frukta Gud och sök det som kan föra er närmare Honom, och sträva och kämpa för Hans sak för att det skall gå er väl i händer. (5:35)

En muslim närmar sig Gud genom Islams fem pelare och genom att studera Guds ord, Koranen. Islam är en religion, inte en politisk ideologi vilket många "islamkritiker" har svårt att förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
En annan sak som skiljer är att ingen annan religion tar upp andra religioner men koranen är fylld med hets mot andra religioner.
Att Koranen tar upp andra religioner är inte så konstigt med tanke på att det är den yngsta religionen och att det därmed redan fanns andra religiösa uppenbarelser som Islam tvingades förhålla sig till. Andra religioner var mer (världs)religiöst isolerade än Islam.

I Koranen finns även den kända versen 2:256 som inleds med orden:
TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor.

Det muslimska riket under sin storhetstid var relativt tolerant gentemot andra religioner (dvs. bokens folk - Kristendom och Judendom).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback