Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-03-24, 08:21
  #85
Medlem
Knivur-273s avatar
Har en ny anekdot om boskap.

Nu gick jag på en lokalt känd gravhög med många boskap som skyddar den. De kom emot mig och var till synes något arga. Först försökte jag att flaxa med armarna och vara hotfull. Det imponerade inte alls. Då ändrade jag attityd och talade vänligt, särskilt mot ledardjuret. Det fungerade, nu kunde jag backa och låta dem ha sitt revir själva.

Men jag avråder mot att gå in i kohagar, om du inte är van vid djur. Gör du fel, kan du bli stångad.

Jag har även tältat i deras hagar utan vetskap om deras närvaro, och vaknat med deras frustande och deras snubblande på tältlinorna

Det var mest skrämmande för tjejerna, men lite även för oss killar.

Låt mig nu bemärka, att vi inte använde våld alls, när vi evakuerade hagen.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-24 kl. 08:50.
Citera
2017-03-24, 08:55
  #86
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
En sak som även kan va farlig är om kor/kvigor är brunstiga och kommer på att dom vill hoppa upp på axlarna och rida, kan gå illa om man faller och får x 100 kg över sig då man ramlar

Låter som småboskap från Snöstormen av Vladimir Sorokin.
__________________
Senast redigerad av Referenshumla 2017-03-24 kl. 08:57. Anledning: särskrivning
Citera
2017-03-24, 11:54
  #87
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
En sak som även kan va farlig är om kor/kvigor är brunstiga och kommer på att dom vill hoppa upp på axlarna och rida, kan gå illa om man faller och får x 100 kg över sig då man ramlar

Aha...sorry såg att du satte X framför 100kg, med det menar du kanske valfri siffra gånger 100kg?

Kor och kvigor kan bli "smittade" av ridningsbeteende även om en annan ko/kviga i flocken är brunstig, tom om någon i grannhagen är brunstig, själv skulle jag aldrig gå in i en hage med varken kor kvigor eller tjurkalvar om jag inte var bekant med djuren.

Har du med dig knäckebröd är det nog bäst att ha ett staket emellan dig och djuren, likaså ska man aldrig klia en tjur eller ko, inte ens en kalv i huvudet, då kommer de och kör med huvudet emot dig och vill bli kliade och det kan sluta illa.
Synd om familjen
Citera
2017-03-24, 16:36
  #88
Medlem
Knivur-273s avatar
Har du med dig knäckebröd är det nog bäst att ha ett staket emellan dig och djuren, likaså ska man aldrig klia en tjur eller ko, inte ens en kalv i huvudet, då kommer de och kör med huvudet emot dig och vill bli kliade och det kan sluta illa.
Synd om familjen [/quote]

Ursäkta, jag använder citatfunktionen fel.

Har aldrig hört om någon som blivit skadad av en vänlig ko som gillar knäckebröd eller att bli kliad på huvudet De tycker särskilt om att bli klappade och kliade på kinden, just som hästar.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-24 kl. 16:41.
Citera
2017-03-24, 19:18
  #89
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ursäkta, jag använder citatfunktionen fel.

Har aldrig hört om någon som blivit skadad av en vänlig ko som gillar knäckebröd eller att bli kliad på huvudet De tycker särskilt om att bli klappade och kliade på kinden, just som hästar.

Växte upp på mjölkgård bland tjurar och kor, även köttraser, min far sålde när jag var i yngre tonåren och vi flyttade till Hägersten, Stockholm.

Det var något som vi fick lära oss: Klia aldrig varken kalvar, kor eller tjurar i huvudet, då kommer de med huvudet och kör och vill bli kliade, buffar och slänger med huvud, blir de irriterade då klämmer de till om du har otur.

Det med knäckebröd, ungefär som med hink med spannmål för att locka med dem, de kan komma fort och flera och du blir omkull knuffad då kan det vara kört.

Kul det du skrev om äpplen på hornen
Citera
2017-03-24, 19:21
  #90
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Växte upp på mjölkgård bland tjurar och kor, även köttraser, min far sålde när jag var i yngre tonåren och vi flyttade till Hägersten, Stockholm.

Det var något som vi fick lära oss: Klia aldrig varken kalvar, kor eller tjurar i huvudet, då kommer de med huvudet och kör och vill bli kliade, buffar och slänger med huvud, blir de irriterade då klämmer de till om du har otur.

Det med knäckebröd, ungefär som med hink med spannmål för att locka med dem, de kan komma fort och flera och du blir omkull knuffad då kan det vara kört.

Kul det du skrev om äpplen på hornen
Jag tror att du kan ha rätt. Jag har haft tur med kor när jag klappat dem. De har inte klumpat sig och fällt mig i sin vänlighet.

Jag vet att de är dumma och slänger med huvudet utan ont i sinnet. Det är olika med olika raser också.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-03-24 kl. 19:32.
Citera
2017-03-24, 19:42
  #91
Medlem
Knivur-273s avatar
Det är verkligen skillnad på "kor" och hästar. Hästar är någorlunda intelligenta och anfaller inte utan orsak. Kor är dumma i huvudet och kan vara snälla eller elaka utan att man kan förstå varför.

Om man sitter ned på marken i en hästhage och de kommer fram, kan man vanligen känna sig trygg. Man behöver inte resa sig.

I en kohage är de annorlunda, de kan trampa på en av misstag, kanske ovanligt men det kan hända.
Citera
2017-04-06, 05:37
  #92
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Växte upp på mjölkgård bland tjurar och kor, även köttraser, min far sålde när jag var i yngre tonåren och vi flyttade till Hägersten, Stockholm.

Det var något som vi fick lära oss: Klia aldrig varken kalvar, kor eller tjurar i huvudet, då kommer de med huvudet och kör och vill bli kliade, buffar och slänger med huvud, blir de irriterade då klämmer de till om du har otur.

Det med knäckebröd, ungefär som med hink med spannmål för att locka med dem, de kan komma fort och flera och du blir omkull knuffad då kan det vara kört.

Kul det du skrev om äpplen på hornen
När de buffar stöter man tillbaks med kroppen och faller inte om man är vuxen. De är tunga i kroppen och är inte de mest intelligenta djuren av alla.

Men som jag skrev ovan, är det stor skillnad på olika raser av boskap.
Citera
2017-04-06, 05:47
  #93
Medlem
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Vad händer nu med kon?

Kon får nog livstid .
Brukar väl avlivas om ja inte minns fel.
Citera
2017-04-06, 10:05
  #94
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneko
Kon får nog livstid .
Brukar väl avlivas om ja inte minns fel.
Hon blir nog biff tror jag

Men allvarligt, alla boskap är inte farliga, det är stor skillnad på dem. Jag vet att några kan vara ilskna, några lugna och blida. Det är även skillnad på individer. Alla Schäferhundar är inte farliga, men några kan vara det.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2017-04-06 kl. 10:10.
Citera
2017-04-06, 11:04
  #95
Medlem
Referenshumlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
När de buffar stöter man tillbaks med kroppen och faller inte om man är vuxen. De är tunga i kroppen och är inte de mest intelligenta djuren av alla.

Men som jag skrev ovan, är det stor skillnad på olika raser av boskap.

Ja du har kanske "djuröga" och är bra på att handskas med dem
Citera
2017-04-06, 11:56
  #96
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Referenshumla
Ja du har kanske "djuröga" och är bra på att handskas med dem
Dom slemmar mest, det är ovanligt att de stöter och trycker Edit: om de är vänliga. Man får tåla att bli slemmad när de är vänliga
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback