Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2017-03-13, 13:22
  #1
Medlem
Hej alla glada!
Jag är i slutfasen av ett metadonmissbruk och börjar känna mig någorlunda normal igen, men vill dela med mig av min historia och hur snabbt det kan gå utför. Jag är en medelådersman som bor i en lägenhet i en mellanstorstad i Sverige. Inga problem i livet, bra jobb, kompisar och allt sånt där. Tidigare erfarenheter sträcker sig till alkohol och cannabis.

Men jag är nyfiken av mig och en dag fick jag chansen att få tillgång till metadon i injektionsform. Sagt och gjort, jag fixar grejerna och ensam i min lägenhet testar jag. Minns inte exakt mängd men tror det var 10 eller 15 mg jag injicerade subcutant. Efter ca 15 min började jag känna något men inget jättespeciellt. Lite som en billig fylla. Blev varm och fick ta av mina kläder. Lite senare började jag må illa och fick spy. Det hände ännu en gång senare under kvällen. När jag la mig ner blev jag ganska dåsig och slumrade till i korta perioder. Den natten sov jag djupt och länge.

Av olika orsaker trodde jag att det var något fel på det jag fick i mig. Att jag haft det i sprutan för länge eller någon liknande orsak och att det borde haft bättre ruseffekt. Så nästa helg testade jag igen, den här gången med en "färskare" spruta som jag inte haft liggande. Spydde aldrig den här gången, upplevde en mild eufori och blev tom lite uppåt och pratglad. Men så fort jag satte mig ner för att vila tog tröttheten överhanden och man hamnade i något skönt mellanstadie av sömn och vakenhet.

Jag använde metadon någon gång per helg bara för att piffa upp livet lite och började njuta lite mer av känslorna. Började lägga märke till hur avslappnad man blev i kroppen och hur varm man kände sig. Det gick att vara utomhus utan jacka i snön utan att frysa nämnvärt. Jag började även testa på jobbet nån gång ibland och märkte då hur effektivt jag kunde jobba hela dagen utan att få ont i fötter eller rygg och samtidigt ha riktigt roligt. Detta utan att några kollegor märkte något på mig då hjärnan är helt klar så länge doserna är rimliga.

Bestämde mig för att sluta, var ju egentligen inget jag ville hålla på med, inte ens sporadiskt, ville bara få en liten erfarenhet av känslan. Allt gick på och dagarna flöt förbi. Efter ungefär en vecka började jag känna mig ovanligt rastlös på jobbet. Det kändes som jag hade myror i benen och jag fick ta på mig mer kläder för att inte känna mig frusen. Trodde jag höll på att bli sjuk. Rastlösheten blev som värst på natten då jag inte kunde få någon sömn. Dagen efter använde jag igen och allt blev som vanligt igen. Gick in på nätet och läste lite och då slog det mig att det var abstinenssymtom jag upplevt.

Ett par gånger till har jag försökt sluta ct utan att lyckas. Jag har inte använt några stora mängder, på slutet brukade det bli 40 mg sc dag 1, sen 15-20 mg dag 2 och en ren dag 3 för att sedan börja om på dag 1 igen. Den andra mars försökte jag gå ct och höll i 4 dagar men hade sen en sömnlös natt och hade hemma 15 mg vilket jag använde dag 5 med planen att sedan köra ett nedtrappningsschema. Dock var 15 mg för lite i det läget och jag fick en helvetes ångest den kvällen, som tur var hade jag ändå tillräckligt i kroppen för att kunna sova den natten.
Nästa dag bestämde jag mig för att gå ct och för att berätta för mina närmaste vänner om vad jag gick igenom. Det var det bästa jag gjort och jag fick en otrolig motivation mentalt av detta.

Kroppen kändes skit och alla tänkbara influensasymtom fanns där. Sjukskrev mig från jobbet och sov dåligt, om ens alls. Den mentala oron och ångesten, vilket jag upplevde som värst, försvann ganska snabbt för mig, så där jag var lyckligt lottad. Men orkeslösheten är kvar, idag är jag på dag 6 ren, dag 11 om man bortser från mitt lilla återfall. Glädjen börja komma tillbaka och nu är det bara fysiken i kroppen som ska falla på plats också!

Så alla som vill testa/börja med opioider vill jag höja ett varningens finger, det är lättare att fastna i en vad man tror och ett rent helvete att bli fri från när beroendet väl funnit sin plats!

Men tänkte här avsluta med en liten lista på fördelar nackdelar med just metadon för den som är intresserad:

Fördelar:
* Lång halveringstid, du kan njuta under lång tid och i början av användandet även känna av effekten dagen efter och ibland två dagar efter intag.
* Få skador på inre organ, jämfört med många andra droger är metadon relativt harmlöst OM man bortser från risken med överdosering.
* Du är någorlunda klar i huvudet, på mindre doser kan du ha kul och snacka med folk för att sedan totalt slappna av och njuta när du väl sätter dig ner. Svårt att bli avslöjad om du håller dig till normala doseringar.
* Effektivt analgetikum, tar bort de mesta smärtor i din kropp.
* Du känner dig kroppsligt varm och bekväm och alla bekymmer är långt långt borta.

Nackdelar:
* Ditt mag- och tarmsystem slutar fungerar vilket till slut leder till extrema förstoppningar. Skaffa laxermedel och liknande hjälpmedel ASAP!
* Du blir beroende innan du minst anar det.
* Det är ett rent helvete att ta sig ur ett beroende, många klara det inte.
* Risken för överdosering finns alltid runt hörnet. Dosen för att få en kick ligger inte så långt från en
skadlig dos vilket gör att de som har haft långa uppehåll och sedan testar sin normala dos igen överdoserar då kroppen inte längre är van vid så höga doser. Du somnar och slutar andas helt enkelt.

Finns säkert både fler fördelar och nackdelar men detta är vad jag kommer på just nu. Så detta är min erfarenhet av skiten, har haft många bra stunder men i slutändan har det inte varit värt det, långt ifrån. Metadon är egentligen inte ens en särskilt bra drog för mig. Mår mycket mycket bättre efter några bira och ett par spliffar.

Ta hand om er därute och ta det lugnt med, eller skippa opioiderna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback