Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-20, 10:33
  #13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror helt på tolkning.
Jag tror inte att någon kan tolka Bibeln som att man ska döda småbarn.
Citera
2017-03-20, 10:35
  #14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag tror inte att någon kan tolka Bibeln som att man ska döda småbarn.

Jodå. Såna finns också.
Citera
2017-03-20, 13:30
  #15
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå. Såna finns också.
Gör det? Vilka då?
Citera
2017-03-20, 13:36
  #16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Gör det? Vilka då?

T.ex. kalvinister, som helt har slutat att fungere mentalt. Jag hade själv en kortvarig diskussion med en sån några år till baka, och han menade helt allvarligt att alla liberala städer i USA skulle kärnvapenbombas (utan att exkludera barnen där).
Citera
2017-03-21, 16:35
  #17
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
T.ex. kalvinister, som helt har slutat att fungere mentalt. Jag hade själv en kortvarig diskussion med en sån några år till baka, och han menade helt allvarligt att alla liberala städer i USA skulle kärnvapenbombas (utan att exkludera barnen där).

Jag vill också se tydligare källförteckning över kristna som påstår att det är rätt att mörda barn, för att det är ett så extremt påstående.

Det vanliga är att kristna tror att guds tio bud har relevas idag med vilket gör att de tycker det är fel att mörda (och ha begär till andras hustrur etc).
De flesta kristna struntar i sabbatsbudet, bortsett från sjundedagsadventisterna.
Jag tror inga kristna samfund predikar att man kan strunta i budet om att inte mörda.
Citera
2017-03-21, 17:44
  #18
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
T.ex. kalvinister, som helt har slutat att fungera mentalt. Jag hade själv en kortvarig diskussion med en sån några år tillbaka, och han menade helt allvarligt att alla liberala städer i USA skulle kärnvapenbombas (utan att exkludera barnen där).
Jag tror inte att du bör se honom som representant ens för alla kalvinister.
Citera
2017-03-21, 21:12
  #19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag tror inte att du bör se honom som representant ens för alla kalvinister.

Nej, men det finns faktiskt en del kalvinister som är väldigt extrema i sin syn på olika frågor.

I Holland har de ortodoxa kalvinisterna ett eget politiskt part - SGP - som fick drygt 2% och 3 platser i parlamentet i valet förra veckan. De har också en plats i EU-parlamentet.

SGP bildades redan 1918 i protest mot att den kvinnliga rösträtten infördes, och vill fortfarande avskaffa rösträtten för kvinnor. I stället vill SGP införa ett system liknande den romerska rätten där husets herre - pater familias - har oinskränkt makt över familjen.

SGP:s väljare är koncentrerade i det holländska bibelbältet, och de är största parti i ett 10-tal kommuner. I staden Urk fick de över 50% av rösterna.

Detta sagt, så skulle en kalvinist knappast resonera som TS gör. Kalvinister tror nämligen på predestination, dvs. att Gud redan från födseln bestämt vem som ska hamna i himlen eller i helvetet.
Citera
2017-03-22, 19:40
  #20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
T.ex. kalvinister, som helt har slutat att fungera mentalt. Jag hade själv en kortvarig diskussion med en sån några år tillbaka, och han menade helt allvarligt att alla liberala städer i USA skulle kärnvapenbombas (utan att exkludera barnen där).

Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag tror inte att du bör se honom som representant ens för alla kalvinister.

Jag har inte försökt generalisera från mitt exempel.
Citera
2017-03-22, 19:44
  #21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag tror inga kristna samfund predikar att man kan strunta i budet om att inte mörda.

"Inga" är väl att ta i, men jag håller med dig om, att flertalet nutidiga kristna är tämligen (det jag definierar som) "vettiga".

(D.v.s. live-and-let-live, prodemokratiska och intellektiellt hederliga).
Citera
2017-03-26, 19:28
  #22
Medlem
ChrisChans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Öh... Nu är det faktiskt en grov synd att döda en annan människa, även om det är ett småbarn. "Du skall inte dräpa", vet du. Man ska i stället hjälpa barnen att följa den rätta vägen i sina liv, när de blir gamla nog att förstå.

Varför ta risken då? Om det skulle vara så att alla småbarn som dog kom till himlen vore det då inte en välgärning att döda dem och garantera dem en plats i himlen ist för att chansa på att de hittar dit som vuxna? Rent logiskt blir det ju så. Eller?
Citera
2017-03-26, 19:42
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Varför ta risken då? Om det skulle vara så att alla småbarn som dog kom till himlen vore det då inte en välgärning att döda dem och garantera dem en plats i himlen ist för att chansa på att de hittar dit som vuxna? Rent logiskt blir det ju så. Eller?
Ja, rent logiskt är det faktiskt så. Om "reglerna" för att komma till himlen stämmer, förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback