Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-17, 18:41
  #25
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
När folk har den inställningen och attityden mot folk så kanske det inte är så konstigt att det mår dåligt. Dels så känner de sig annorlunda och på det mötas av att andra äcklas av dem och andra anledningar till att folk inte gillar dem. Bara läsa vad många skriver om dem. Stör du dig på att avvikelserna finns eller för att de får uppmärksamhet?
Uppmärksamheten. Jag vet att det finns transpersoner, bögar och annat otäckt. Men det har inte jag med att göra, och jag bryr mig inte, så länge jag slipper se det. Om det håller på med vad det det nu är det gör hemma, så ok. Lev era liv i fred. Men när det ska stickas under näsan på en så fort man slår på tvn eller öppnar en tidning, då reagerar jag.
Men det är väl en del av tjusningen med att var sexuellt avvikande, att få provocera och chockera. Att få synas. Varför annars gayparader, som sagt?
Citera
2017-03-26, 03:17
  #26
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Transsexuella ger närmast intryck att att vilja synas, inte av att leva ett liv i lugn och ro. De verkar vilja chockera, provocera, och visa upp sig. Det gäller hela HBTQ-gruppen, och däri ligger en del av problematiken. Jag och många andra inser att dessa avvikelser finns, men vi vill inte se eller höra mer än nödvändigt om det. Eftersom vi tycker att det är störande och äcklas av det.
Gayparader, varför..?!
Varför är Rickard Söderberg sminkad i TV? Han är mer känd för sin sexuella läggning än som operasångare. Vem hade hört tals om denne innan han blev Riksbög nr2 efter Gardell.
Varför är det viktigt att skrika ut sina böjelser och vifta med det framför ansiktet på folk som inget vill veta?


Aha men se det är inte hela bilden. Det finns väl ett antal. Var kommer Rickard Söderberg in i det hela. Vi kan d
säga så här. Det är bra att transsexuella syns i bildande programformer. Att det finns en klick exhibitionister bland även transsexuella vet vi ju alla men jag ser inte riktigt hur det kan skada samhället mer än att du och en klick heteronormativa ickeexhibitionister äcklas över detta -då kan jag nästan se att problemet ligger mer hos er själva.

Det äckel du skriver om är en brödsmula i äckeltal jämfört med hur transsexuella äcklas av sina egna kroppar eftersom hjärnan inte identifierar sig med det hölje den omges av.


Du har all rätt till dina känslor och dina åsikter men detsamma ska inte gälla för transsexuella -är det det vi diskuterar undrar jag.
Citera
2017-03-26, 18:47
  #27
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Aha men se det är inte hela bilden. Det finns väl ett antal. Var kommer Rickard Söderberg in i det hela. Vi kan d
säga så här. Det är bra att transsexuella syns i bildande programformer. Att det finns en klick exhibitionister bland även transsexuella vet vi ju alla men jag ser inte riktigt hur det kan skada samhället mer än att du och en klick heteronormativa ickeexhibitionister äcklas över detta -då kan jag nästan se att problemet ligger mer hos er själva.

Det äckel du skriver om är en brödsmula i äckeltal jämfört med hur transsexuella äcklas av sina egna kroppar eftersom hjärnan inte identifierar sig med det hölje den omges av.
Att äcklas av sin kropp låter mer som ett mentalt än ett fysiskt problem. Är man född som pojke har man ju sett den lilla pillesnoppen där nere sen man öppnade ögonen, hur kan man inte acceptera detta? Att börja bygga om kroppen för att försöka få den att likna nåt man gillar bättre låter vansinnigt. Hur vet man att man trivs bättre sen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Du har all rätt till dina känslor och dina åsikter men detsamma ska inte gälla för transsexuella -är det det vi diskuterar undrar jag.
Alla får förstås känna och tycka vad de vill, det är när man börjar omsätta tankarna i praktiska handlingar som det blir problem. Jag kanske hatar negrer, men så länge jag inte går ut på gatorna och skjuter dem är det min ensak. Samma borde gälla för transpersoner. De måste ju inte visa upp sig i TV...
Citera
2017-04-17, 23:10
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
I Aftonbladet reportage om transpersoner nämndes det fall där barn i fyraårsåldern "kommit ut" som transpersoner. Sjukt. Hur får barn ens de tankarna? De måste på nåt vis påverkats av omgivningen. Fyraåringar ska leka i sandlådan och ha kul, och inte fundera på detta. Tids nog kommer puberteten med sexuellt intresse och könsfrågor, men låt barnen vara barn så länge de kan.

Tycker du verkligen ska titta och läsa mera om transexuella. Jag har jobbat länge inom barnomsorgen och jag och vi som jobbar där ser då och då barn som säger att de inte är en kille fast det fötts som kille och tvärtom. Tycker ni som inte förstår transexuella ska läsa och lyssna på deras historia. Både vuxna och vad barn berättar.
Citera
2017-04-17, 23:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att äcklas av sin kropp låter mer som ett mentalt än ett fysiskt problem. Är man född som pojke har man ju sett den lilla pillesnoppen där nere sen man öppnade ögonen, hur kan man inte acceptera detta? Att börja bygga om kroppen för att försöka få den att likna nåt man gillar bättre låter vansinnigt. Hur vet man att man trivs bättre sen?


Alla får förstås känna och tycka vad de vill, det är när man börjar omsätta tankarna i praktiska handlingar som det blir problem. Jag kanske hatar negrer, men så länge jag inte går ut på gatorna och skjuter dem är det min ensak. Samma borde gälla för transpersoner. De måste ju inte visa upp sig i TV...

Alla som vill har väl rätt att vara på teve......tycker du att de ska gömma sig? Det är väl bra att alla möjliga människor kan få vara på teve.
Citera
2017-04-18, 19:43
  #30
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att äcklas av sin kropp låter mer som ett mentalt än ett fysiskt problem. Är man född som pojke har man ju sett den lilla pillesnoppen där nere sen man öppnade ögonen, hur kan man inte acceptera detta? Att börja bygga om kroppen för att försöka få den att likna nåt man gillar bättre låter vansinnigt. Hur vet man att man trivs bättre sen?


Alla får förstås känna och tycka vad de vill, det är när man börjar omsätta tankarna i praktiska handlingar som det blir problem. Jag kanske hatar negrer, men så länge jag inte går ut på gatorna och skjuter dem är det min ensak. Samma borde gälla för transpersoner. De måste ju inte visa upp sig i TV...

Missat samhällsproblematiken? Den där biten gäller inte bara transpersoner, hur många har inte komplex över sin kropp och vill ändra på den? Vissa försöker med med kost och träning, många opererar sig. Det är inte så ovanligt med bröstförstoring, om det var lättare skulle säkert många killar operera sitt könsorgan.
Citera
2017-04-18, 20:36
  #31
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorken
Tycker du verkligen ska titta och läsa mera om transexuella. Jag har jobbat länge inom barnomsorgen och jag och vi som jobbar där ser då och då barn som säger att de inte är en kille fast det fötts som kille och tvärtom. Tycker ni som inte förstår transexuella ska läsa och lyssna på deras historia. Både vuxna och vad barn berättar.
Eftersom de här problemen inte fanns, eller åtminstone var obetydliga, för några decennier sedan, kan man lätt tro att det är något samhällsfenomen som påverkar barnen. Någon eller något som får dem att börja fundera över sin sexuella identitet.
Och är det egentligen något att grubbla på? "Grabben, du är en pojke, så nu är det bara så att du får leva ditt liv som man. Tough luck".
Vi får inte alltid som vi vill. Om jag känner att jag egentligen skulle trivas bättre som svart man, fast jag är vit, kan samhället då hjälpa mig med det?
Citera
2017-04-18, 20:47
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Eftersom de här problemen inte fanns, eller åtminstone var obetydliga, för några decennier sedan, kan man lätt tro att det är något samhällsfenomen som påverkar barnen. Någon eller något som får dem att börja fundera över sin sexuella identitet.
Och är det egentligen något att grubbla på? "Grabben, du är en pojke, så nu är det bara så att du får leva ditt liv som man. Tough luck".
Vi får inte alltid som vi vill. Om jag känner att jag egentligen skulle trivas bättre som svart man, fast jag är vit, kan samhället då hjälpa mig med det?

Klart 'problemen inte fanns' om ingen vågade berätta om hur de upplevde det och det till råga på allt inte fanns någon hjälp att få och dert tom kunde innebära tvångssterilisering och inlåsning inom dåtidens psykiatri.. Många tog väl helt enkelt livet av sig.
Sällan har heteronormativteten varit så tydlig som i ditt inlägg.
Citera
2017-04-18, 20:49
  #33
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Eftersom de här problemen inte fanns, eller åtminstone var obetydliga, för några decennier sedan, kan man lätt tro att det är något samhällsfenomen som påverkar barnen. Någon eller något som får dem att börja fundera över sin sexuella identitet.
Och är det egentligen något att grubbla på? "Grabben, du är en pojke, så nu är det bara så att du får leva ditt liv som man. Tough luck".
Vi får inte alltid som vi vill. Om jag känner att jag egentligen skulle trivas bättre som svart man, fast jag är vit, kan samhället då hjälpa mig med det?

Visst det köper jag. Men det är väldigt få som är intresserade av orsakerna.

Ditt dricksvatten är ju fullt av östrogenliknande ämnen från kvinnors p-piller.
Studier har visat att det påverkat fiskar, men det är få som vill veta om det påverkar människor eller mänskliga foster.

För några decennier sen så var inte våra sjöar lika förorenade som nu, och det blir mer förorenat för var år som går, inte bara i Sverige, men också globalt.

Så om jag vore du så skulle jag börja acceptera transpersoner - de är här för att stanna.
Citera
2017-04-19, 01:27
  #34
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att äcklas av sin kropp låter mer som ett mentalt än ett fysiskt problem. Är man född som pojke har man ju sett den lilla pillesnoppen där nere sen man öppnade ögonen, hur kan man inte acceptera detta? Att börja bygga om kroppen för att försöka få den att likna nåt man gillar bättre låter vansinnigt. Hur vet man att man trivs bättre sen?

Nåt som vi alla kan vara överens om är väl att vi inte riktigt förstår oss på hur våra hjärnor fungerar.
Vi använder inte ens hälften av den kapaciteten. Transsexualism ( ett ord som felaktigt kan uppfattas som om det anspelar på sex). Könsdysfori och könskorrigering är mer beskrivande ord imo.

Sedan du skriver om att transsexuella känner äckel av sin kropp. Äckel är ett adjektiv av många. Tror våra hjärnor kan kännas saker som det ännu inte ens finns bra beskrivande ord för.
7 procent av befolkningen är vänsterhänta också. Den avvikelsen tar ju de flesta av oss högerhänta med ro. Det kommer alltid att finnas människor som avviker på ett eller flera vis.

Det med att vården erbjuder en kirurgisk lösning har nog rätt ingående vridits ut och in på flera gånger innan man kom fram till att erbjuda estetisk plastikkirurgi. Innan dess har ju psykiatrin och kyrkan försökt bota dessa avvikelser med sämre resultat.



Citat:
Alla får förstås känna och tycka vad de vill, det är när man börjar omsätta tankarna i praktiska handlingar som det blir problem. Jag kanske hatar negrer, men så länge jag inte går ut på gatorna och skjuter dem är det min ensak. Samma borde gälla för transpersoner. De måste ju inte visa upp sig i TV...

Jag har ingen aning om hur många transsexuella i har i Sverige men jag kan rätt kaxigt påstå att det bara är ett fåtal av alla transsexuella som finns som någonsin dyker upp i tv-rutan.
Känslan som driver transsexuella att göra något åt saken handlar nog mångt och mycket om att välja livet framför döden.
Citera
2017-04-26, 00:54
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Eftersom de här problemen inte fanns, eller åtminstone var obetydliga, för några decennier sedan, kan man lätt tro att det är något samhällsfenomen som påverkar barnen. Någon eller något som får dem att börja fundera över sin sexuella identitet.
Och är det egentligen något att grubbla på? "Grabben, du är en pojke, så nu är det bara så att du får leva ditt liv som man. Tough luck".
Vi får inte alltid som vi vill. Om jag känner att jag egentligen skulle trivas bättre som svart man, fast jag är vit, kan samhället då hjälpa mig med det?

I människors huvud fanns det med säkerhet sedan var det starka personer som började berätta och därav flera som vågade säga att de också kände och upplevde så.

Varför stör du dej så? Låt människor få välja när de känner så i deras hjärnor. Är det för staten betalar eller vad? Ja man vet inte om nåt annat kan komma framöver som också människor kommer få hjälp för. Det vill säga om man kommer fram till att det här måste vi hjälpa människor med.

Är du rädd för att möta nån människa som har könskorrigerat sig. Rädda att börja gilla den personen?
Citera
2017-04-27, 21:15
  #36
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorken
I människors huvud fanns det med säkerhet sedan var det starka personer som började berätta och därav flera som vågade säga att de också kände och upplevde så.
Det är snarare personer som inte trivs med tillvaron och letar efter vad det kan bero på. Nåt måste vara fel, vd kan det vara? Har jag fel jobb, fel bostad, fel livsstil? Eller har jag fel kön? Livet som man/kvinna vore säkert mycket bättre! Jag byter!
Tyvärr var det inte heller rätt väg att gå...många vill byta tillbaka, eller tar livet av sig eftersom de fortfarande inte mår bra. Psykfall, säger jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Yorken
Varför stör du dej så? Låt människor få välja när de känner så i deras hjärnor. Är det för staten betalar eller vad? Ja man vet inte om nåt annat kan komma framöver som också människor kommer få hjälp för. Det vill säga om man kommer fram till att det här måste vi hjälpa människor med.

Är du rädd för att möta nån människa som har könskorrigerat sig. Rädda att börja gilla den personen?
Ja, det vore ytterst obehagligt. Jag vill veta vem jag har att göra med. Är detta en man eller en kvinna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback