Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-16, 20:39
  #25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe1024
Ok det kanske är värt att lägga den tiden på att gå över till en bättre metod. Jag ska iaf läsa lite om det. Har du möjligen någon bra guide? Jag finner det väldigt svårt och tidsödande att när man är på min nivå finna en lämplig guide av flera anledningar. För gammal, inriktat till mer kunniga, utelämnar information, ej komplett etc.

Fick precis ett par böcker till. "C# and Net Core 1.0" och "Programmering 2 med C#". "Programmering 1 med C#, utökade versionen" dröjer tydligen ytterligare.

Under tiden mottar jag tacksamt tips på hur jag får det att fungerar med någon av de metoder jag skrivit om tidigare. Jag vill gärna ha igång dem alla 3, om inte annat för att jag är nyfiken nu efter att ha lagt tid på det.
Kan någon ge tips på hur jag gör med bindningar eller gör det helt i C# så ja tack! Om någon känner sig duktig på ADO, SQLITE så presenterar jag gärna mitt arbete och mottar hjälp med fortsättningen.
Är du intresserad av C# så ladda ner boken från denna sida:
http://www.introprogramming.info/eng...o-csharp-book/

De är gratis från författarna och ingen DVD ripp mao.
En mycket bra bok om C# imho.

Sedan finns även gratis på nätet:
Introduction to Algorithms Third Edition
av:
Thomas H. Cormen
Charles E. Leiserson
Ronald L. Rivest
Clifford Stein

En mycket bra bok att lära sig förstå algoritmer på en lite mer akademisk nivå.
Finns exempel och övningar i båda böckerna som ger dig en stabil grund att stå på.
Citera
2017-03-16, 20:49
  #26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Databasbackup är en mycket mer invecklad process än fil-backup. Fler än ett system kan vara beroende av databasen. Detta är dock ur ett enterpriseperspektiv, tror OP är mer åt hobby-hållet.
Men då pratar vi om backuper över olika tidszoner väl?

Inte fasiken var det några problem på mitt företag att köra backupen på databasen.
Och den var stor, hade all kod och dokumentation från tids ände inlagd på den.
Den rullade på varje natt kostnaden var inte något man ens funderade över.
Var aldrig uppe på något styrelse/ledningsmöte vad jag kan minnas och hade det varit något att fundera över så hade nog ekonomichefen/revisorerna flaggat för det.

Men det var kanske något som missades?
Citera
2017-03-16, 20:50
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är du intresserad av C# så ladda ner boken från denna sida:
http://www.introprogramming.info/eng...o-csharp-book/

De är gratis från författarna och ingen DVD ripp mao.
En mycket bra bok om C# imho.

Sedan finns även gratis på nätet:
Introduction to Algorithms Third Edition
av:
Thomas H. Cormen
Charles E. Leiserson
Ronald L. Rivest
Clifford Stein

En mycket bra bok att lära sig förstå algoritmer på en lite mer akademisk nivå.
Finns exempel och övningar i båda böckerna som ger dig en stabil grund att stå på.

Jag tackar så mycket för det!
Citera
2017-03-16, 21:46
  #28
Medlem
YEEES, jag fick till det. Vilken rush, helt sjukt vilken känsla! Nu vet jag varför folk håller på med programmering!!!
Usch, nu spårade jag ur Men vilken skön känsla, efter många timmar nu med detta.

Jag har fortfarande inte riktigt full koll på vad varje detalj gör men är det någon som är intresserad så skriv så ska jag försöka förklara. Det är mycket men kan göra direkt i bindningen. All möjlig logik etc vad jag har förstått.
Citera
2017-03-16, 22:15
  #29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe1024
YEEES, jag fick till det. Vilken rush, helt sjukt vilken känsla! Nu vet jag varför folk håller på med programmering!!!
Usch, nu spårade jag ur Men vilken skön känsla, efter många timmar nu med detta.

Jag har fortfarande inte riktigt full koll på vad varje detalj gör men är det någon som är intresserad så skriv så ska jag försöka förklara. Det är mycket men kan göra direkt i bindningen. All möjlig logik etc vad jag har förstått.
LOL

Jo det är en skön känsla när man får till ett bra hack.
Fixade nyligen till hur datorn skall effektivt försvara sitt "land" i ett strategispel jag sitter och spånar på, det var en skön känsla att se datordjäveln äntligen göra som man ville och kunde anpassa sin strategi mot det den mötte.

Och inte fullt koll.
Fan jag har programmerat hela livet från det de första datorerna kom nästan och det finns så jäkla mycket jag inte har en susning om hur det funkar inom en mängd områden, men vad gör det?

Finns hur mycket manualer som helst på nätet så har du bara en stabil grund att stå på fixar du att göra det mesta i vilket språk som helst, kan ta lite extra tid om det är ett helt nytt område men "so what"?
Citera
2017-03-16, 23:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
LOL

Jo det är en skön känsla när man får till ett bra hack.
Fixade nyligen till hur datorn skall effektivt försvara sitt "land" i ett strategispel jag sitter och spånar på, det var en skön känsla att se datordjäveln äntligen göra som man ville och kunde anpassa sin strategi mot det den mötte.

Och inte fullt koll.
Fan jag har programmerat hela livet från det de första datorerna kom nästan och det finns så jäkla mycket jag inte har en susning om hur det funkar inom en mängd områden, men vad gör det?

Finns hur mycket manualer som helst på nätet så har du bara en stabil grund att stå på fixar du att göra det mesta i vilket språk som helst, kan ta lite extra tid om det är ett helt nytt område men "so what"?

Ja skit vilken glädjerush det blev.
Låter som att du håller på med lite mer avancerade grejer än vad jag gör☺.
Ang manualer och guider så tycker jag det är svårt att förstå. Men det blir kanske lättare och lättare ju mer man själv lär sig. Har köpt lite böcker med. De är klart inte aktuella länge men det var helt klart bättre för mig känner jag än nätet. Det beror väl antagligen på att jag är så pass ny på det här.
Citera
2017-03-17, 00:04
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Hjälper det inte att implementera resten av ImageConverter?

Tack för hjälpen! Guld värt att inte mötas av:
"Har du ens googlat", "Den här frågan har besvarats.....", "Läs på" etc.
Citera
2017-03-17, 06:43
  #32
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe1024
Ja skit vilken glädjerush det blev.
Låter som att du håller på med lite mer avancerade grejer än vad jag gör☺.
Ang manualer och guider så tycker jag det är svårt att förstå. Men det blir kanske lättare och lättare ju mer man själv lär sig. Har köpt lite böcker med. De är klart inte aktuella länge men det var helt klart bättre för mig känner jag än nätet. Det beror väl antagligen på att jag är så pass ny på det här.
Det viktigaste är att du lär dig grunderna och metodiken i form av en grundläggande förståelse för logik, algoritmer och få disciplinen i att skriva strukturerad kod.
Det kan du göra i princip i vilket språk du vill.
Språket i sig m.a.p syntax osv det lär du dig över tid.
Om du lär dig det bäst genom böcker eller från nätet är en smaksak.

För mycket har förändrats över tid i fråga om koncept mm men grunden för programmering och språken är i princip det samma idag som det var på 50-60-talet.

Visst man kan hävda att Java, Ruby, C# etc är modernare språk än Cobol, Lisp och Fortran etc men det är mest polityr.

I grunden är det samma "skit".

Du deklarerar dina variabler.
Du konstruerar dina loopar.
Du formger en algoritm loopen skall köras igenom.
Du testkör applikationen.
Du får skit för att programmet inte vart klart igår.


Sedan kan du paketera det hela under olika namn men det saknar betydelse för själva problemlösandet i sig då det förblir sig likt och kommer att så förbli för en lång tid framöver.
Citera
2017-03-17, 08:16
  #33
Medlem
Jag har en sista liten detalj jag behöver fixa, även om det är något jag kan göra senare.

Om jag markera en befintlig rad i dataGrid så populeras som tidigare sagt textBox oxh imageBox med infon och jag kan sen ändra lite och därefter välja att antingen spara genom att lägga till som ny post/rad, eller ändra och spara till den markerade posten/raden.
Här blir ett lite fel. Om jag vill spara som ny så ändras den markerade raden också vilket inte är tanken.

Jag INSERT:ar så här:

Kod:
var imageBuffer1 BitmapSourceToByteArray((BitmapSource)image1.Source);
var 
imageBuffer2 BitmapSourceToByteArray((BitmapSource)image2.Source);
            
DocDataSet docDataSet = ((DocDataSet)(this.FindResource("docDataSet")));
DocDataSetTableAdapters.DocDataTableAdapter docDataSetDocDataTableAdapter = new DocDataSetTableAdapters.DocDataTableAdapter();
DocDataSet.DocDataRow newDocDataRow docDataSet.DocData.NewDocDataRow();

newDocDataRow.DokTyp textBox1.Text;
newDocDataRow.DokNamn textBox2.Text;
newDocDataRow.Pic1 imageBuffer1;

docDataSet.DocData.Rows.Add(newDocDataRow);
docDataSetDocDataTableAdapter.Update(docDataSet); 

Vad behöver jag ändra för att den markerade raden inte ska ändras utan att ändringen bara kommer med i den nya posten?
Citera
2017-03-17, 13:11
  #34
Medlem
Sane?s avatar
Jag antar att dina textboxar är bundna till samma datakälla som gridden, vilket betyder att raden blir markerad som uppdaterad när du ändrar något.

Ful och enkel lösning: Läs upp datat igen efter att du skapat nya raden men innan du sparar.

Finare lösning: Sätt en envägsbindning på dina editeringskontroller och kopiera manuellt in ändringarna från textbox osv. till aktiv rad vid update eller ny rad vid create.
Citera
2017-03-19, 22:34
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Jag antar att dina textboxar är bundna till samma datakälla som gridden, vilket betyder att raden blir markerad som uppdaterad när du ändrar något.

Ful och enkel lösning: Läs upp datat igen efter att du skapat nya raden men innan du sparar.

Finare lösning: Sätt en envägsbindning på dina editeringskontroller och kopiera manuellt in ändringarna från textbox osv. till aktiv rad vid update eller ny rad vid create.

Får väl göra något sådant. Tänkte lite i de banorna själv med. Tror jag väntar lite med detta, har lite annat är fixa först. Tackar för input!
Nog snyggast att starta en ny tråd ang detta om problemet blir svårlöst.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback