Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 21:44
  #1
Medlem
suomifin555s avatar
Har i ett halvår försökt att förstå mig på dispyten men har hittils inte förstått något alls!
Det jag förstår är att dagens cap på blocksize ligger på 1mb och att detta är ohållbart i längden.

1 block är alltså en "klump" med en begränsad mängd av transaktioner som miners verifierar.
Dessa verifieringar får miners pengar för, s.k fee.

Jag har läst att vissa vill öka denna storlek till 2mb, medan andra vill öka den till 8mb.
Har också läst att risken med att öka storleken är att miners då kan spamma små transaktioner för att åka den genomsnittliga fee'n.

Som ni ser så är jag lite överallt och ingenstans, förstår ingenting.

1. Vem är Blockstream och varför är de så hatade av vissa?
2. Varför är /btc och /bitcoin i dispyt med varandra? (reddit)
3. Vad är skillnaden på Segwit och Bitcoin Unlimited (+ andra lösningar?)
4. Vilken är den bästa lösningen till problemet med blocks, och varför?
5. Varför är det så svårt att nån konsensus när problemet är så akut och avgörande för Bitcoins framtid?
6. Vad är skillnaden på en hard fork och en soft fork? Var ligger riskerna med det enda/det andra?


Tack och ha det bra!
Citera
2017-03-13, 20:57
  #2
Medlem
suomifin555s avatar
Ingen som kan eller känner för att förklara?
Citera
2017-03-13, 21:15
  #3
Medlem
stilichos avatar
1. Blockstream är ett startup-företag med inriktning mot blockchain-teknologi. De avlönar en del av Bitcoin Cores programmerare. Eftersom de har fått investeringskapital från banker och finansföretag och inte tycks ha någon egentlig plan för att tjäna pengar finns det de som hävdar att deras egentliga uppgift är att förstöra bitcoin-projektet, något som med största sannolikhet är konspirationsteorier.

2. Det är lättare att förolämpa folk än att komma med rationella argument. Det tycker båda sidorna. Dessutom är reddit, med sina upvotes och downvotes, mycket väl lämpat för strider mellan olika grupper. Ett forum som Flashback hade inte alls haft samma problem.

3. Bitcoin Unlimited vill ta bort blockgränsen och låta grävarna bestämma inbördes hur stora blocken ska vara. Segwit är ett paket med uppdateringar som genom lite listig kod ungefär dubblerar antalet transaktioner som bitcoin-nätverket kan processa utan att ändra den nominella blockgränsen på 1Mb.

4. Om det fanns ett bra svar på den frågan skulle det inte finnas någon konflikt.

5. Problemet är inte särskilt akut. Allting fungerar fortfarande, det enda som har hänt är att avgifterna ökat. Att det är så svårt att kompromissa beror antagligen på flera saker, men en personlig gissning är att det är tekniker med extremt begränsade sociala förmågor som sitter bakom spakarna på båda sidor av konflikten.

6. En hardfork är en ändring i protokollet. Den gör att alla måste uppgradera sin programvara för att kunna fortsätta vara med och leka. Eventuellt fortsätter de som inte uppgraderat att leka med varandra så att det bildas två separata blockkedjor och följaktligen två separata bitcoin-valutor. En softfork är ändringar i protokollet som inte är bindande, dvs alla som inte uppgraderar kan fortfarande använda nätverket som vanligt men kan kanske inte ta del av de nya funktionerna som följer med softforken.
Citera
2017-03-16, 17:25
  #4
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomifin555
6. Vad är skillnaden på en hard fork och en soft fork? Var ligger riskerna med det enda/det andra?
Bråket och den allt tråkigare tonen har gjort att jag för egen del intresserar mig mindre för problemet. Jag är endast intresserad av tekniken så jag nöjer mig med att försöka bidra med den sista frågan.

Det råder så mycket missförstånd och slarv runt detta i massor av artiklar man läser, även från annars rätt bra källor, vilket är tråkigt.

Jag gör ett försök att reda ut detta i grunden.

Blockkedjan består av ett ständigt växande antal block som länkas ihop genom att varje block refererar till förgående i kedjan. Ett block består av ett antal transaktioner.

Den här kedjan skall endast bestå av en gren hela tiden, men det kommer uppstå temporära förgreningar lite då och då, när miners oberoende (och ovetande) av varandra skapar nya block som de föreslår som "nästa gällande" block i kedjan. Eftersom det blir olika fördröjningar innan hela nätverket vet om att två olika förgreningar existerar, så kommer miners ibland även att bygga vidare med nya block på olika förgreningar som kan växa vidare i flera steg innan nätverket i sin helhet noterat detta.

Systemet är dock designat för att hantera detta genom att helt enkelt välja den längsta kedjan (egentligen den med högst total difficulty eller mest jobb nedlagt) och förkasta kortare förgreningar. Eftersom alla noder jobbar enligt samma strikta regler kommer till sist konsensus uppnås om vilken den "riktiga" kedjan är.

Det här är precis vad en soft fork innebär, dvs en tillfällig förgrening som nätverket klarar av att reda ut på egen hand.

När man uppgraderar programvaran och förändrar regler så kommer man att ha nya (uppgraderade) och gamla (icke uppgraderade) noder som arbetar tillsammans i nätverket.

Beroende på hur reglerna har förändrats så kommer konsensus mellan dessa noder lite förenklat att brytas på 2 olika sätt. De två olika regelfallen är:

1. En ny regel bryter mot den gamla regeln.
2. En ny regel bryter inte mot den gamla, men har hårdare krav.

I första fallet så kommer gamla noder endast att acceptera förgreningar med nya block som följer de gamla reglerna, medans de nya noderna endast accepterar förgreningar med nya block som följer de nya reglerna. De kommer konsekvent förkasta varandras förgreningar och konsensus kan aldrig uppnås. En permanent förgrening, eller hard fork, har uppstått. Nätverket kan inte längre själv på egen hand reda ut problemet förrän i princip alla noder har uppgraderats.

I det andra fallet så kommer gamla noder att acceptera både förgreningar med gamla block (som följer gamla regler) och förgreningar med nya block (som följer nya men även gamla regler), medans de nya endast accepterar förgreningar med nya block. I det här läget så kan alltså de gamla och nya noderna nå konsensus om att förgreningen med endast nya block är den riktiga. De nya noderna därför att de anser den gamla grenen ogiltig, medans de gamla noderna ser 2 giltiga förgreningar men där den nya förgreningen kommer växa snabbare än den gamla om bara tillräckligt många har uppgraderat. Även med svag majoritet så växer den nya förgreningen snabbare. Vi får alltså en temporär förgrening, soft fork, som hanteras på precis samma sätt som när miners råkar skapa dem enligt ovan.
Citera
2021-02-24, 11:08
  #5
Medlem
Skrivet av någon smartare än mig men värt att notera. Än finns kanske tid för vissa att rädda sig själva.

Sighash>ScriptSig>SegWit>LockTime>Witness Data>Remove ScriptSig>RBF>Witness Validates Double Spend. This allows users to use LockTime with type 1 addresses to gamify type 3 and bech32 outputs.

Q: If you can simply create a chain tip fork by leveraging LockTime, SegWit and RBF from type 1 addresses, how many unresolved forks could you create by looping outputs into other inputs that repeat, especially if they're pre-planned and co-ordinated via block height?
Citera
2021-02-24, 12:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Skrivet av någon smartare än mig men värt att notera. Än finns kanske tid för vissa att rädda sig själva.

Sighash>ScriptSig>SegWit>LockTime>Witness Data>Remove ScriptSig>RBF>Witness Validates Double Spend. This allows users to use LockTime with type 1 addresses to gamify type 3 and bech32 outputs.

Q: If you can simply create a chain tip fork by leveraging LockTime, SegWit and RBF from type 1 addresses, how many unresolved forks could you create by looping outputs into other inputs that repeat, especially if they're pre-planned and co-ordinated via block height?

Jag är teknisk och trodde jag fattade Bitcoin men allt det där ovan förstår jag inte riktigt. Kan du förklara det lite enklare, så att en dödlig kan förstå bättre?

Jag tolkar det som en potentiell sårbarhet i BTC typ1-adresser?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback