Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-18, 14:12
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Jag fick tips att börja med oljan och efter en stund släng i smöret och ös på Schnitzeln. Har dock inte hunnit prova tipset.
Den varianten kör jag ofta om jag vill ha smör med.
Steker i olja först, för sen sätta till smör mot slutet.
Citera
2017-03-18, 14:50
  #14
Medlem
JaffarDenGodes avatar
På City Gross finns billig blaskig sloggig köttmassa att köpa. Perfekt till en schnitzel om man vill ha den drypandes av slegg och blosk!
Citera
2017-03-18, 15:24
  #15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
1. Hur viktigt är det att det är kalv i en wienerschnitzel? .......brukar passa mig för att kalla dem wienerschnitzlar just för att jag är osäker på vad som gäller för att få ge dem förledet wiener. Skulle uppskatta ett uträtat frågetecken här.

2. Jag steker mina schnitzlar i talg, ister eller olja beroende på vad som finns hemma.

3. Apropå schnitzlar. När jag var liten fick jag ibland zigeunerschnitzel.....Handlar det bara om fläskschnitzel i tomatsås eller krävs det något mer för att kalla dem zigeunerschnitzlar?

4. Är det samma sås som till zigeunerwurst
1. Många österrikare säger Wienerschnitzel när de egentligen menar fläskschnitzel. De säger således inte Schnitzel. De syftar snarare på tillagningsmetoden än styckningsdetaljen som sådan.

Men skall man vara strikt så bör det vara kalvkött, helst av innanlår. Den italienska förlagan (diskutabelt) lagades/lagas på panerad kotlett (finns olika åsikter gällande ursprunget).

Personligen tycker jag att kalvkotlett är godare än den vanligare varianten lagad på innanlår. Och allra godast är fläskschnitzeln .

2. Visst, funkar utmärkt.

3. Prefixen "Zigeuner" syfta ofta på specifika ingredienser och smaker. Men som vanligt så är man idag inte lika strikt med detta .

4. Det kan handla om den tyska Currywursten med Zigeunersås eller Thüringer Knackwurst, dvs en speciell sorts korv. Om det handlar om det första alternativet så bör såsen vara om inte samma så åtminstone lik den som man serverar till Z-schnitzeln.

~Paul~
Citera
2017-03-18, 16:12
  #16
Medlem
sebno1s avatar
om du tar köttet direkt från kylen och börjar banka så brukar jag i alla fall värma köttet i en påse under kransen innan jag börjar Banka, så köttet blir lite över ljummen då blir det lättare att banka ut schnitzlarna.

Ett annat tips är att lägga ströbröd i en fryspåse sedan ner med schnitzlarna och skaka om litegrann, tada färdigpanerad.
Citera
2017-03-18, 17:27
  #17
Moderator
Allaballawallas avatar
I den här tråden diskuteras wienerschnitzel.
CV-diskussioner får ni ta i PM eller (FB) Samlingstråd - CV och personligt brev.

/Mod
Citera
2017-03-18, 20:03
  #18
Medlem
manodepressivs avatar


Tack Paul. Känner mig mycket smartare nu. Ska strunta i wiener i fortsättningen och säga kalv- eller fläskschnitzel istället. Då blir det inte tokigt iallafall. Blir nog en Z-schnitzel imorgon. Sås på tomat, paprika och riesling. Bör jag tänka på något mer?
Citera
2017-03-18, 20:25
  #19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv


1. Tack Paul. Känner mig mycket smartare nu.

2. Blir nog en Z-schnitzel imorgon. Sås på tomat, paprika och riesling. Bör jag tänka på något mer?
1. Ingen orsak, bara kul att kunna vara behjälplig.

2. Nej, det enda du kan fundera på är kanske vilka tillbehör som passar. Faktum är att det mesta i potatisväg funkar.

~Paul~
Citera
2017-03-18, 23:36
  #20
Avstängd
Gitarrkungens avatar
Jag som hade respekt för DePaul. Frågar ni mig är schnitzel den mest värdelösa och smaklösa skitköttet men någonsin kan laga. Det vore en förolämning att laga den till en person. En direkt förolämöpning!

Stor skam över dig dePaul som mja.. du har haft goda tider.. men schnitzel.. :-P

Vad ska man äta med sznitel då?`:-P Nåt vidrigt i presume?

Halvgott, men ofta så välstekt.. satan nu börjar ja gå upp i limningen... :-|''´´
__________________
Senast redigerad av Gitarrkungen 2017-03-18 kl. 23:38.
Citera
2017-03-19, 07:35
  #21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrkungen
Jag som hade respekt för DePaul. Frågar ni mig är schnitzel den mest värdelösa och smaklösa skitköttet men någonsin kan laga. Det vore en förolämning att laga den till en person. En direkt förolämöpning!

Stor skam över dig dePaul som mja.. du har haft goda tider.. men schnitzel.. :-P

Vad ska man äta med sznitel då?`:-P Nåt vidrigt i presume?

Halvgott, men ofta så välstekt.. satan nu börjar ja gå upp i limningen... :-|''´´
Ledsen att göra dig besviken men schnitzel är en av mina favoriträtter .

Smaken och konsistensen är förstås helt beroende av kvaliteten på köttet och tillagningstekniken. Precis som du säger så kan en schnitzel bli en torr skosuleliknande skapelse om man överdriver tiden eller har fått tag i uselt kött.

Som tillbehör passar förstås olika typer av potatisrätter, allt från tysk/österrikisk potatissallad till stekt, friterad, ugnsstekt och kokt potatis. En del föredrar potatismos eller pressad potatis.

Vidare kan man bjuda på legymer, grönsallat eller gurksallad, antingen picklad eller på medelhavsvis.

Hur som helst. Schnitzel kan vara en delikatess eller oaptitlig, fettdrypande och torr historia.

~Paul~
Citera
2017-03-19, 12:51
  #22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarrkungen
Jag som hade respekt för DePaul. Frågar ni mig är schnitzel den mest värdelösa och smaklösa skitköttet men någonsin kan laga. Det vore en förolämning att laga den till en person. En direkt förolämöpning!

Stor skam över dig dePaul som mja.. du har haft goda tider.. men schnitzel.. :-P

Vad ska man äta med sznitel då?`:-P Nåt vidrigt i presume?

Halvgott, men ofta så välstekt.. satan nu börjar ja gå upp i limningen... :-|''´´
Förstår inte alls hur du resonerar här.
Ska inte påstå det är någon favorit, men det är jävligt gott ändå.
Men gör man fel, så kan det blir rätt tråkigt, fadd och torrt.

Sen skriver du ofta så välstekt, hur svårt är detta och undvika då?
Citera
2017-03-19, 14:50
  #23
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Mm!
Och så lite kokta gröna ärtor till.
Säkert lokalt hos mig men ändå.
Jäklar nu blev jag sugen på sauerkraut och sånna där bavariakorvar
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback