Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-03-26, 18:21
  #109
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Ännu en f.d. dammsugarförsäljare som gjort karriär inom telemarketing och nyss fått jobb på lyxbilstillverkaren Tesla?

Vet inte vilka de andra är men jag har då lärt mig googla och förstår vad jag läser.

Citat:
Bilen som ni tar som exempel (Tesla model S) är ju inte ett dugg energisnål. Utan det handlar om ett stort och tungt vrålåk. Den väger i storleksordningen 2 ton och har en total motoreffekt på ungefär 500 kW. Du behöver inte ett eget kärnkraftverk i hemmet för att ladda den, men laddningen är inte direkt smidig. De som köper en sådan kärra är det lilla fåtal som bor i den stora villan. De har troligen nyligen också sett till att någon elektrikerslav har säkrat upp och installerat ett fint 3-fas-uttag avsett bara för Teslan i det ljusa och fräscha varmgaraget där hemma på tomten.

Nej Tesla är då inget att ha. Den är för dyr, kommer aldrig bli en folkbil.

Vi, vilka vi nu är, jämför med Tesla model S för det är ju bara den som finns i verkligheten. De andra kommer ut de närmaste åren. Den kommande folkbilen eller trendssättaren Testa model 3 bygger ju på samma idé som model S. Den har ett batteri på "bara" 60 kWh. Man har lyckats minska fysiska volymen med 30% så hela bilen kan göras 20% kortare.

Att bilen är tung och har många hästkrafter, eller kilowatt som vi säger, har mindre betydelse. När en bil väl kommit upp i fart är det bara luftmotstånd och rullmotstånd som ska övervinnas och det är ungefär lika på alla bilar, cirka 20 hk. Du behöver ju inte utnyttja att bilen klarar att accelerera till 100 km/h på 2,5 s. Om du sänker accelerationen till mer normalt värde så sparar du ström. Det finns ekonomiläge på Teslan.
En tung bil drar mer i uppförsbacke men eftersom Tesla har återgenerering så får man igen en del i nedförsbacke. Återgenereringen används också när man bromsar så man får igen en del av energin man förlorade när man accelererade.

Det är väl höjden av smidighet att stoppa i laddkontakten när man kommer hem och får fulladdat på morgonen. Du kan gå ifrån direkt till skillnad mot fossilbilen där du först måste åka till macken, stå där och tanka och sniffa bensinångor och sen hem från macken. Om macken ligger lite avigt så kan det ju bli längre vägsträcka än att köra direkt hem.

Dina elproblem är lite överdrivna. Jag har t.ex 3-fas 16 A till vattenpumpen vid sommarstugan.

En liten detalj är ju Teslas fyrhjusdrift. Den har en motor bak och en fram. Inga dyra kopplingar mellan axlarna bara elsladd från batteriet till respektive motor. Elegant!!
Citera
2017-03-26, 18:39
  #110
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Största problemet med elbilarna är den dåliga räckvidden på vintern, kom fram till att resan till fjällen förlängs med minst 1,5 timme om man skall stå och ladda hela tiden, en resa som annars brukar ta 6 timmar inklusive paus.

Kan man köra 50-60 mil -25 med halva sträckan motorväg (140 km/h) och andra halvan landsväg (100 km/h) med endast en kortare paus efter 2-3 timmar så kan vi börja prata. Hade förbokat en Model 3 tidigare (hoppades den skulle bli sportigare än Model S) men släppte den när jag insåg att jag inte vill spendera massa tid på att vänta på laddning.

Helst skall det ju gå att köra i motorvägsfart (140 km/h) i 50 mil i -25 också men det är kanske lite mycket att kräva.

Jag har ju förklarat att de elbilar som finns nu räknas ju inte. De modellerna finns ofta i bensin/diesel, hybrid, laddhybrid och är inte optimerade från början för eldrift. De som kommer har nästan dubbla räckvidden och finns bara i elversion.. Vintertemperatur har jag visat är ett mindre problem om man tar reda på värmen som batteriet genererar både vid upp och nedladdning. Konstiga hastighetsgränser har du också, 70, 80, 90, 110, 120 och 130 har jag sett.

Man behöver ju inte köra max tillåten hastighet på motorväg. Det kostar mer än det smakar att köra de där högre hastigheterna. Jag kör 90 rakt av. Det blir väl 85 i verkligheten. Lungt och säkert, ingen stress och BILLIGARE.

Du kan nog glömma skidsemester i framtiden. Det kommer ju inte finnas någon snö. Svart stockholmssnö döruppe smälter snabbt. Sälj stugan!
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-26 kl. 18:53.
Citera
2017-03-26, 18:51
  #111
Medlem
Det mest rättvisa är att beskatta drivmedel. Och på ett klokt sätt.

Om jag nästan inte kör någonting med min bensinare, men någon pendlar 14 mil med en hybrid eller elbil, så är jag mer miljövänlig. Den som tror elen alltid är miljövänlig är lurad. Både el och etanol belastar miljön. Vindkraftverk har sin påverkan på miljön. Dyrt att underhålla och dödar rovfåglar. Kräver stora mängder jordmetaller som påverkar miljön. Vattenverk dödar fisk och påverkar våra älvar.

Men idag beskattar man bensinbilar skyhögt. Fast man kanske inte kör speciellt mycket. Fordonsskatt är trubbigt sätt att belasta miljöbovar.

Skatten på drivmedel borde vara enligt en modell "mest påverkan på miljö". Inte generalisera och konsekvent säga att el alltid är miljövänligast, eller etanol. För det är inte riktigt sant.
Citera
2017-03-26, 21:53
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag har ju förklarat att de elbilar som finns nu räknas ju inte. De modellerna finns ofta i bensin/diesel, hybrid, laddhybrid och är inte optimerade från början för eldrift. De som kommer har nästan dubbla räckvidden och finns bara i elversion.. Vintertemperatur har jag visat är ett mindre problem om man tar reda på värmen som batteriet genererar både vid upp och nedladdning. Konstiga hastighetsgränser har du också, 70, 80, 90, 110, 120 och 130 har jag sett.

Ja, vilket är vad jag säger. Teslorna t.ex. är inte en värdig ersättare ännu, vore de det skulle det stå en Model S på min parkeringsplats redan nu. Vad gäller hastigheten så anpassas den efter omständigheterna inte skylten. Jag byter gärna till elbil så fort de får vettig räckvidd kontra laddtid, speciellt då på vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Man behöver ju inte köra max tillåten hastighet på motorväg. Det kostar mer än det smakar att köra de där högre hastigheterna. Jag kör 90 rakt av. Det blir väl 85 i verkligheten. Lungt och säkert, ingen stress och BILLIGARE.

Att ligga i 140 km/h på motorvägen konstant kontra 90 km/h sparar tid, jag sparar hellre tid än pengar, pengar är bara pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du kan nog glömma skidsemester i framtiden. Det kommer ju inte finnas någon snö. Svart stockholmssnö döruppe smälter snabbt. Sälj stugan!

Funkar bra än så länge, lär göra det senare med, kanske bara får åka högre upp.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback