Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-14, 14:38
  #13
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Nja... just nu har jag lagt en tumstock under datorn så att den får lite mer luft och de verkar fungera hittills

Jag skulle föreslå att du plockar isär datorn så mycket som behövs för att göra rent fläktar och dess närliggande ventilationshål. När du blåser rent fläktarna så håll dom stilla med fingret så dom inte snurrar och blås försiktigt.

Är det någon av fläktarna som har sagt godnatt så brukar det finnas på ebay. Hittar du inte på ditt modellnamn så sök på numret som brukar stå på fläkten.

Köpte för övrigt billiga fläktar till min mbp från Kina.
Kan inte se någon skillnad på dom och originalfläktarna. Och dom är tysta och har nu snurrat på fint i ett par år.
Citera
2017-03-14, 14:41
  #14
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag skulle föreslå att du plockar isär datorn så mycket som behövs för att göra rent fläktar och dess närliggande ventilationshål. När du blåser rent fläktarna så håll dom stilla med fingret så dom inte snurrar och blås försiktigt.

Är det någon av fläktarna som har sagt godnatt så brukar det finnas på ebay. Hittar du inte på ditt modellnamn så sök på numret som brukar stå på fläkten.

Köpte för övrigt billiga fläktar till min mbp från Kina.
Kan inte se någon skillnad på dom och originalfläktarna. Och dom är tysta och har nu snurrat på fint i ett par år.
Ska testa att plocka isär och se hur de ser ut.
De gick inte att bli nåt klokare på HWMonitor jag länkade?
Citera
2017-03-16, 05:40
  #15
Medlem
Skaffa USB ladda ned Windows 10 ISO, spara din gamla nyckel/licens och tryck på knappen för att välja vad som ska bootas och välj USB och installera om Windows. Har du mycket på disken som du håller kärt blir det mer komplicerat, plocka ut disken, köp en ny, och lämna in disken och se om de kan fixa den, vilket de förmodligen inte kan, och vi inte börjar snacka IT-fornesik. Eller lämna in hela datorn med eller utan garanti, går väl på med några lax med så länge man inte går på socialbidrag så klarar man väl slanta upp.

Edit: Är det en stationär? Utgick från att det var en laptop, de är väl inte så jättelätta att plocka isär, på moderna laptops är disken lättåtkomlig i alla fall, då många vill byta till SSD.
Citera
2017-03-16, 14:45
  #16
Medlem
Om datorn är runt 5 år så behöver det bytas kylpasta, gammal pasta blir som cement.
Citera
2017-03-16, 18:32
  #17
Medlem
bonobonos avatar
Datorn har inte dött sen ja gett den mer luft (fortfarande bara preliminärt genom att ha nåt under den) men senaste två dagarna kraschar mina spel var 20-30e minut. Dom har aldrig varit några problem att spela tidigare (Sim City Complete edition och Age of empires II). Sjukt frustrerande.
Spelen låser dig och sen kan ja välja om ja vill vänta eller stänga av och de hjälper aldrig att vänta.
Citera
2017-03-16, 19:26
  #18
Medlem
PeterNosters avatar
Går det inte att få fram modellnamnet på denna Samsung så man kan googla på namnet? Finns massor med videor som visar hur man plockar isär datorn.
Citera
2017-03-16, 19:33
  #19
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Går det inte att få fram modellnamnet på denna Samsung så man kan googla på namnet? Finns massor med videor som visar hur man plockar isär datorn.

Lägger även till förslaget ifixit här (om ts dator finns med där)
https://www.ifixit.com/Device/Samsung_Laptop
Citera
2017-03-17, 00:44
  #20
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Går det inte att få fram modellnamnet på denna Samsung så man kan googla på namnet? Finns massor med videor som visar hur man plockar isär datorn.
Hittade ett gammalt kvitto som var knappt läsbart men stod: SAM LT A8-4500/8G/1T/15.6/HD76, och en Varukod: SAMP355V5CS03, kan de stämma?

EDIT: Samsung Notebook Series 3 (NP355V5C)
__________________
Senast redigerad av bonobono 2017-03-17 kl. 00:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback