Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-12, 11:35
  #1
Medlem
Briasccas avatar
Som rubriken säger så öppnas här en diskussion om maten som vi skäms för så mycket att vi inte vil att någon ska få reda på att vi äter den.

Jag har märkt att när man diskuterar med folk vad de äter så säger de flesta att de äter i princip sådan mat som man skulle kunna säga ger höga sociala pluspoäng i samtalet (nyttigt, grönt, ekologisk, lite men bra kött, har proteinbalans, äter mycket kött för jag tränar osv). Frågar man folk vad som är dålig mat, alltså mat med låga sociala pluspoäng, så kan de snabbt tala om vad det är (socker, andra kolhydrater, fett, rött kött, snacks, färdigmat osv). Med sådana bestämda uppfattningar om vad som är bra och dåligt borde alla äta sådant som ger höga pluspoäng.

Men sitter man på en fest när folk fått lite i sig så kryper det sakta fram att man äter både livsmedel och dricker drycker som de skäms för lite grand, eller skäms mycket för. Man kan i matbutiken också se att när folk ska betala och lägger sina matvaror på bandet till kassören så placeras vissa varor så att de inte syns så mycket. De placeras lite så där under en purjolöksblast, salladspåsen eller fullkornsmüslipaket.

Jag skulle seriöst vilja höra om ni flashbackare har matvanor som ni skäms för och mörkar. Och jag undrar varför det är så här? Varför finns det skämsmat och pluspoängsmat, och var lär man sig att smyga med det som inte uppfattas som okej? Det här gränsar till medicinska diagnoser som bulimi och anorexi, men jag är egentligen mest intresserad av den här nivån där skämsmatbeteendet ännu inte blivit ett medicinskt problem, utan just är en social grej. Diskussionsämnen kan vara:

* Äter du maträtter som du skäms för, eller har du matvanor som du mörkar för familj, jobbarkompisar och träningsgänget?

* Kan du ibland äta sådan mat som du inte ens berättar för din partner att du äter? Alltså mat som passar på att äta när han/hon är borta? Vad vet inte partnern om?

* Väljer du alltid lunchmat som imponerar på dina kollegor och som är en helt annan mot den mat som du äter när du kommer hem?

* Vilka maträtter och livsmedel är så skamfyllda att du väljer att mörka dem, och varför?
Citera
2017-03-12, 11:46
  #2
Medlem
Nej jag skäms inte, t.ex så har jag tre halvätna chipspåsar som jag köpte för några dagar sedan.
Jag skäms pytte lite en till ett par gånger om året när jag köper "makrill i tomatsås".

Din vänskapskrets behöver gå och bajsa.

Citera
2017-03-12, 12:19
  #3
Medlem
Couplets avatar
Påsbea. Fy faan vad gott! Med snabbmakaroner och ketchup.
Citera
2017-03-12, 12:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Påsbea. Fy faan vad gott! Med snabbmakaroner och ketchup.

Inget att skämmas över, njut

Jag skulle, extremt hänsynslöst, slänga några köttbullar på den tallriken.
Citera
2017-03-12, 13:39
  #5
Medlem
vadsadusadus avatar
Med tanke på att jag har både bulimi och hetsätningsproblematik så är mat i sig en stor skämsfaktor för mig. Dock inte så mycket vad jag äter (för jag tror stenhårt på att äta allt man vill) utan mängden i sig och hur mycket en hetsätningsrunda kan innebära för mig.

Det är inte många som vet vad jag trycker i mig under en hetsätnings-runda med kräkningar, för det skäms jag extremt mycket över.
När jag äter med folk eller så tycker jag inte det finns någon mat att skämmas över, bara jag äter rimligt av det. Jag är inte sån som försöker få andra att tro jag äter nyttigt, hälsosamt och enligt nån kostplan utan kan stå för min mindre "lyckade" kostvanor som typ att jag i perioder lever på pasta med köttfärs.
Citera
2017-03-12, 14:10
  #6
Medlem
christer-ulfbaages avatar
När man sitter lite för dragen efter en utgång med en slabbig kebabtallrik är väl inget man stoltserar med kanske. Men skäms, nja, käkar rätt nyttigt i vanliga fall, så en dos fett är inget jag skäms över.
Citera
2017-03-12, 23:53
  #7
Medlem
Kan sitta och trycka i mig en hel chipspåse under en kväll, plus godis ovanpå det.
Citera
2017-03-13, 07:57
  #8
Medlem
Briasccas avatar
När jag jobbar hemma kan jag till lunch äta ett halvt kokt kålhuvud med bara soja på. Det vet ingen i familjen om.
Citera
2017-03-13, 13:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
När jag jobbar hemma kan jag till lunch äta ett halvt kokt kålhuvud med bara soja på. Det vet ingen i familjen om.

Kål är väl nåt av det mest hälsosamma man kan äta? Själv tycker jag tyvärr att kål är så äckligt så jag kan inte äta det trots att jag VILL, va glad för att du gillar nåt så bra som kål som är nåt av det bästa man kan äta.

Själv kan jag steka exakt 1 kilo broccoli och äta det på en gång med smör.
Citera
2017-03-13, 13:11
  #10
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KakJameel
Kål är väl nåt av det mest hälsosamma man kan äta? .

Säkert hälsosamt. Men jag skäms över att jag goffar i mig bara ett halvkilo kokt vitkål med lite soja på. Känner mig örrrk-mätt efteråt. Ingen snygg syn!
Citera
2017-10-27, 01:01
  #11
Medlem
mjukmjukares avatar
Bumpar detta.

Fiskbullar m hummersås ur burken med lite cayennepeppar.... grymt.

Felix Pulvermos enl paketet.
Sedan en rejäl (!) laddning Lätta så att det blir "smaksatt" potatispuré.
Gudomligt!!

Men jag ligger lågt....


´
Citera
2017-10-27, 13:27
  #12
Medlem
SadEyess avatar
Det händer ju att man köper på sig en burk eller två av Felix köttfärssås. Inget man är jättestolt över.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback