Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 11:31
  #1
Medlem
Hej!

Jag och min partner tänkte bila genom Europa. Vi tänkte ta färjan över till Gdansk, åka genom Polen - Slovakien- Ungern - Kroatien - Slovenien. Antagligen så åker vi hem genom Tyskland och Danmark men vi gör nog inget vidare utstick i dessa länder. Jag funderar lite kring om det "räcker" med 3 veckor för dessa 5 länder + restid. Vi tänkte stanna några dagar hos en kompis som bor i Kroatien. Vi tänkte även besöka Warsawa, Krakow och Budapest. Förmodligen skippar vi Bratislava och Sagreb och försöker se det fina landskapet istället. Ljubljana kanske vi besöker men även där är det den fina naturen vi vill åt.

Har någon några tips på vad vi absolut inte får missa i dessa länder?
Tänker mig att det bör landa på cirka 800 kr per person och dag exklusive bränsle (Några dagar bor vi gratis). Låter det rimligt?
Citera
2017-03-12, 15:55
  #2
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överdos
Hej!

Jag och min partner tänkte bila genom Europa. Vi tänkte ta färjan över till Gdansk, åka genom Polen - Slovakien- Ungern - Kroatien - Slovenien. Antagligen så åker vi hem genom Tyskland och Danmark men vi gör nog inget vidare utstick i dessa länder. Jag funderar lite kring om det "räcker" med 3 veckor för dessa 5 länder + restid. Vi tänkte stanna några dagar hos en kompis som bor i Kroatien. Vi tänkte även besöka Warsawa, Krakow och Budapest. Förmodligen skippar vi Bratislava och Sagreb och försöker se det fina landskapet istället. Ljubljana kanske vi besöker men även där är det den fina naturen vi vill åt.

Har någon några tips på vad vi absolut inte får missa i dessa länder?
Tänker mig att det bör landa på cirka 800 kr per person och dag exklusive bränsle (Några dagar bor vi gratis). Låter det rimligt?

Postojna grottan i Slovenien. Har själv inte varit där, men har hört från andra att det är en fantastisk upplevelse.

https://s.inyourpocket.com/gallery/121713.jpg

Om jag inte minns fel så visas den i ett avsnitt i Planet Earth.
Citera
2017-03-18, 20:29
  #3
Medlem
När jag såg tråden så tänkte jag att vad kul att min polare som jag ska semestra med i sommar har postat om vår resa (vi åker med flickvännerna). Sen kollade jag din posthistorik och insåg att det är nån annan som ska på exakt samma resa Exakt de städer & länder i den ordningen, vi tänkte t.o.m. åka rakt igenom Slovakien och skippa Bratislava som ni.

Jag har bilat mycket i östeuropa och dessa skulle jag säga är godbitarna, bortsett från Prag och Baltikum. Ett tillägg som kan vara intressant för er som gillar natur: Zakopane, ligger söder om Krakow i bergen nära Slovakien. På vintern är det en skidort men även populärt på sommaren. Man kan ta bergbana/linbana upp till toppen av bergskedjan och de har nån slags marknad som löper flera kilometer längs bergskrönet. Resan genom bergen i Slovakien sedan är storslagen, men helt rätt att skippa Bratislava.

När ni kommer med färjan till Gdynia finns ett ställe innan Gdansk som heter Sopot, bra drag där på sommaren, finns en känd strand och pir, många polacker semestrar där. I Krakow missa inte Kazimierz, judiska distriktet. Speciellt en bar som heter Alchemia, legendariskt ställe med 150 år på nacken. Tror absolut att ni klarar er på 800kr / dag, beror på vad ni väljer för boende men mat, dryck och nöjen är jättebilligt under större delen av resan. Restiden lär räcka också, när ni är nöjda är det ju bara att pinna på hem på två/tre dygn. Avstånden är så korta jämfört med vad vi är vana vid i Sverige så när man väl är där så kan man välja väldigt fritt vilken stad man vill spendera nästa kväll i.

För hemresan skulle jag slå ett slag för Baltikum, lika lång resväg som Tyskland & Danmark men billigare och roligare. Själv har jag kört öresundsbron så många gånger och det är en lång bit utan nåt skoj. Sen att titta på tallar i sex timmar genom Sverige är inte så spännande. Utgår ni från södra Sverige är det väl en sak men är ni från Stockholm eller norr ut så kan ni lika gärna ta en färja från Ventspils i Lettland eller från Tallinn, kostar lika mycket som öresundsbron + puttgardenfärjan men hytt ingår. Sen är Vilnius, Riga och Tallinn jättetrevliga städer.

Ska fundera om jag kommer på några andra bra tips, finns t.ex. sjukt bra party i Warsawa om ni gillar sånt? Har du rest i östeuropa själv innan?
Citera
2017-03-31, 15:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefir420
Ska fundera om jag kommer på några andra bra tips, finns t.ex. sjukt bra party i Warsawa om ni gillar sånt? Har du rest i östeuropa själv innan?

Vi gillar väl att dricka öl men inte att gå ut och klubba om du förstår mig rätt. Att sitta på pubar är alltid trevligt. En resa med en del alkohol och en del natur är väl tanken!

Vi har inte varit mycket i Östeuropa, jag har varit i Prag och Wien tidigare men inte mer än så, pojkvännen har dock inte varit där så vi kanske tar en sväng förbi där med beroende på tid och så! Har hört att krakow ska vara mysigare än Warszawa men det kanske är bättre drag i Warszawa?

Sorry för segt svar
Citera
2017-04-01, 13:05
  #5
Medlem
Limma skinkbits avatar
I Slovenien är Bledsjön (Blejsko jezero) ett självklart mål. Bildgoogla! Är man intresserad av 1900-talshistoria så kan Kumrovec vara intressant. Kumrovec ligger i Kroatien men mycket nära gränsen till Slovenien och är byn där Josip Broz Tito föddes. Byn är idag ett museum som visar hur det såg ut på landsbygden i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Titos hus är bevarat och kan besökas.
Om ni inte tycker det är för långt att köra så kan Plitvicesjöarna i Kroatien (Plitvička Jezera) också rekommenderas.
Citera
2017-04-01, 16:59
  #6
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överdos
Vi gillar väl att dricka öl men inte att gå ut och klubba om du förstår mig rätt. Att sitta på pubar är alltid trevligt. En resa med en del alkohol och en del natur är väl tanken!

Vi har inte varit mycket i Östeuropa, jag har varit i Prag och Wien tidigare men inte mer än så, pojkvännen har dock inte varit där så vi kanske tar en sväng förbi där med beroende på tid och så! Har hört att krakow ska vara mysigare än Warszawa men det kanske är bättre drag i Warszawa?

Sorry för segt svar
Wien/Österrike är verkligen inte östeuropa varken geografiskt eller kulturellt.
Det är så centraleuropa det kan bli.
Tjeckien, Slovakien, Ungern och Polen är också centraleuropa om man ska vara petig.
Östeuropa är Ryssland, Baltstaterna, Vitryssland, Ukraina, Rumänien, Bulgarien och Moldavien.
Citera
2017-04-04, 00:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överdos
Vi gillar väl att dricka öl men inte att gå ut och klubba om du förstår mig rätt. Att sitta på pubar är alltid trevligt. En resa med en del alkohol och en del natur är väl tanken!

Vi har inte varit mycket i Östeuropa, jag har varit i Prag och Wien tidigare men inte mer än så, pojkvännen har dock inte varit där så vi kanske tar en sväng förbi där med beroende på tid och så! Har hört att krakow ska vara mysigare än Warszawa men det kanske är bättre drag i Warszawa?

Sorry för segt svar

Krakow är definitivt mysigast! Warsawa är stort och fullt av guldklimpar men dessa kan vara svåra att hitta utan att lära känna någon på plats. Men tips där är Beachbarer längs floden, gamla stan (helt restaurerad efter ww2 förstörelsen), pianokonsert i parken. Jag tycker att det är fascinerande att se gamla Sovjet blandat med en modern stad som växer fram. Warsawa är inte så turistigt utan mer ett ställe att umgås med den trevliga lokalbefolkningen.

Krakow är mer ett turistställe, jättefint & mysigt, lätt att hitta de bra ställena, allt är samlat i mitten. Gamla stan och judiska distriktet är mittpunkterna.

I Budapest rekommenderar jag att besöka det turkiska badet http://szechenyispabaths.com
Kolla in bilderna! Vill ni ha nån behandling så förboka eller boka vid ankomst, på eftermiddagen är det fullt.
Citera
2017-04-11, 07:05
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Wien/Österrike är verkligen inte östeuropa varken geografiskt eller kulturellt.
Det är så centraleuropa det kan bli.
Tjeckien, Slovakien, Ungern och Polen är också centraleuropa om man ska vara petig.
Östeuropa är Ryssland, Baltstaterna, Vitryssland, Ukraina, Rumänien, Bulgarien och Moldavien.

Folk tycker att jag är petig. Men jag retar mig också på att många kallar alla länder som ingick i det sk Östblocket för Östeuropa. Det har blivit någon slags sammanblandning där. Inte så konstigt kanske i och för sig.

Till TS: Blir en kanonresa! Finns massor att se och människorna är vänliga där. Att man har kan äta och dricka gott och kan bo bra utan att det svider i plånboken skadar inte heller. Jag har åkt runt en hel del i "den billiga halvan av Europa" och kommer att fortsätta med det!
Citera
2017-04-11, 23:02
  #9
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Folk tycker att jag är petig. Men jag retar mig också på att många kallar alla länder som ingick i det sk Östblocket för Östeuropa. Det har blivit någon slags sammanblandning där. Inte så konstigt kanske i och för sig.

Det där är ju en definition för Östeuropa. Men det har nu snart gått 28 år sedan revolutionerna i de gamla öststaterna så jag får nog hålla med dig om att det idag är en dålig definition. Visserligen har de alla en sak gemensamt än idag och det är prisnivån. Även de centraleuropeiska fd öststaterna Polen, Tjeckien och Ungern är billiga att turista i.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2820409

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback