Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-11, 11:19
  #1
Medlem
Provokatörs avatar
Tim Pool har nu avslutat sin Sverigeresa med att konstatera att Donald Trump i stora delar hade rätt och nu följer metadebatten.

Studio Ett bjöd igår in Emanuel Karlsten och Joakim Lamotte för att reda ut begreppen, eller, vi fick lyssna till det vanliga, journalister som bjuder in journalister som debatterar med andra journalister om journalister. (Länk till Studio Ett 10 Mars, inslaget startar 21 minuter in i sändningen)

Jag vill först påminna läsarna om vad Emanuel skrev i ett blogginlägg 2012.

"Hur kan vi avlönade journalister klättra upp på så höga hästar och påstå oss bättre än andra? Hur kan vi låta stolthet distansera oss så från andra? Är det för att vi får pengar för det vi gör? Är det för att några av oss har fått ett diplom från en utbildning? Är det på grund av längtan efter tillhörighet?"

Ha gärna dessa frågeställningar i bakhuvudet när ni nu tar del av vad Emanuel tycker när 'narrativet' inte passar honom. (Emanuels favorituttryck är 'narrativ' ett ord han irriterande ofta upprepar i inslaget.)

Som dom flesta redan känner till så besökte den crowdfoundade journalisten Tim Pool Sverige under ett antal dagar, han ville undersöka om Donald Trumps bild av Sverige stämde. Tim reste runt i Sverige besökte förorter och bodde i så kallade utanförskapsområden, han rapporterade löpande om sina möten och redogjorde för sina intryck i dagliga klipp på Youtube.

Emanuels kritik om Tims arbetsmetod: Det är problematiskt att löpande rapportera om sina intryck, det är inte journalistik det är dagboksanteckningar som de politiska spelarna (läs SD) kan använda som de vill.

Lamotte: Tycker det är en intressant metod som han själv börjat anamma säger han och tar Pools parti. - Tim Pool är en av de mest nyanserade journalister jag träffat.

Noll koll: Men Emanuel sågar Tims knäck helt, han har ingen koll, han har ingen förkunskap, han har ingen aning om vad Sverige är, han vet inget om kulturen, detta menar Emanuel helt diskvalificerar Tim från att tas på allvar. (Emanuell sammanfattar här essensen av hur svenska journalister arbetar, de flesta har ingen koll alls på ämnet de skriver om).

Han menar att Tim söker konflikter och drama som han sen klipper ihop efter sin egen agenda. No shit - vilket djävla fulspel.

Tim är någon som 'bara rapporterar vad han ser' det är möjligtvis dagboksjournalistik men inte riktig journalistik. Min undran blir då, hur gör svenska journalister när dom besöker andra länder? Vad rapporterar dom om? Vari ligger skillnaden i arbetsmetod? Det kan ju inte bara vara så att invändningen är att Tim rapporterade för ofta.

Pedagogisk uppgift: Vi får ögonblicksbilder, men då följer en pedagogisk uppgift menar Emanuel, Tim skulle ha sagt följande: - Det här är inte journalistik det här är jag som går runt och gör dagboksanteckningar som jag sen förmedlar. (Avdelningen höga hästar)

Emanuel förtydligar vad som är journalistik: En (riktig) journalist producerar ju inte allt dom ser hela tiden, (riktiga) journalister inhämtar olika källor som processas och sen presenteras en välavvägd bild av verkligheten.

Han menar att Tim bara är en journalistisk turist som har varit i förorterna och fotat och rapporterat det han ser, det är inte en nyanserad bild som han rapporterar hem.

Jag omformulerar nu Emanuels fråga från 2012 vilken även får tjäna som diskussionsunderlag i tråden: Hur kan avlönade journalister klättra upp på så höga hästar och påstå sig vara bättre än andra? Hur kan ens redaktionen på Studio Ett anse att frågan är värd att tas upp med utgångspunkt i Emanuels perspektiv?

/Provokatör
Citera
2017-03-11, 11:33
  #2
Medlem
Det blir ju lite "syntax error" hos journalisterna när en av deras egna - om än från utlandet - rapporterar det som våra egna försöker att gömma med att fara med osanningar. Då är det klart de måste förminska Tim Pool!

Jag tyckte personligen att Tim Pool gjorde ett väldigt neutralt reportage. Ena stunden var det lugnt och han rapporterade om detta (vilket fick dessa journalister att jubla), för att sedan sätta maten i vrångstrupen när det motsatta sker.
Citera
2017-03-11, 11:44
  #3
Medlem
Om det skall rapporteras från förorten och Malmö så kommer det folk från andra sidan av Atlanten. Det speglar på ett fint sätt svenska mediers Södermalms fixering och handlingsförlamning.
Citera
2017-03-11, 11:50
  #4
Medlem
Vad löjligt av Emmanuel.

Jag tyckte Tim Pools utvärdering inte bara om Sveriges invandrartäta, kaotiska förorter utan Sverige i helhet var ganska bra formulerat rent allmänt. Sen så ska svenska journalister inte sättas högt upp på prishallen rent allmänt då flera av dem inte hade varken vågat gör ett arbete som Tim Pool gjorde här under sin Sverigeturné.


Hur många svenskar började inte följa Tim Pool på Youtube, Twitter och sociala medier under hans korta tid här och berömde honom? Säkert tiotusentals. Hur många svenskar följer och blir imponerade av arbetet ifrån svenska journalister...?
Citera
2017-03-11, 11:52
  #5
Medlem
okok1s avatar
Han kanske känner sig kränkt när Tim Pool sa att man inte kan lita på svensk media eftersom svensk media ljuger... https://twitter.com/PrisonPlanet/sta...23758805630977

Tim har intervjuat tillräckligt många för att få en bild av Sverige. Och spridningen har varit bra också. Allt från politiker, polis, psykolog osv. Har inte sett många videos... Men jag tycker bilden ändå kommer ut nyanserad, och han drar rätt slutsats.

Tim blev hyllad i media de första dagarna när det kom fram PK info. När det börja komma lite kritik blev det helt tyst och nu är hans arbete "fel".
Citera
2017-03-11, 12:02
  #6
Medlem
Jag lyssnade på Studio Ett och blev glad över att dom ens tog upp det. Men det är klart det krävdes väl en Jörgen Huitfeldt för att något sådant skulle hända.

Om det ens blir någon fortsatt debatt ang Tim Pools Sverige-resa, blir den fortsatt förvirrad och typisk för svensk journalism.

1. Emanuel Karlsten slänger ur sig att Tim Pool är en "dagboksjournalist" för att sätta/skapa ett "narrativ".

2. Jocke Lamotte säger att Emanuel Karlsten aldrig gjort ett journalistiskt reportage.

3. Emanuel Karlsten tycker det är "problematiskt" när vissa "slänger ur sig" liknande för att skapa ett narrativ...

The dubbeltänk is strong with this one.
Citera
2017-03-11, 12:23
  #7
Medlem
Det är vad man hade väntat sig, journalister umgås bara med andra journalister och vissa
vänsterpolitiker och sen har de en arrogans utan like, vi vet minsann bäst och alla som inte
håller med oss är korkade idioter.
Citera
2017-03-11, 13:04
  #8
Medlem
Vad är journalistik egentligen? Vad är en journalist? Måste allt en s.k. journalist (enligt en viss definition) gör, ske efter någon slags journalistisk mall? Får en journalist återge sina intryck av sådant han/hon inte vet något om? Ha åsikter? Och om journalisten vet allt om ämnet, varför ska det då samlas in källor och varför ska journalisten överhuvudtaget besöka platsen eller intervjua personer?

Det blir helt enkelt motsägelsefullt att säga att journalister som inte vet något om ämnet inte får skriva eller uttala sig om ämnet. Det blir lite grann som den där snubben på det amerikanska patentverket som kring 1900 sa att allt är uppfunnet. Lika då med journalism, vi vet allt om problemen, så inget mer får skildras. Lyssna bara på oss, vi har total kunskap och toklningsföreträde, och om du har tur så kan du få veta lite väl valda delar som vi kan anförtro dig! Men akta dig om du skapar dig din egen bild!

Snubblade över detta när jag googlade journalistik. Intressant!

Citat:
Enligt The Elements of Journalism, en bok av Bill Kovach och Tom Rosenstiel, finns det nio element som journalister bör fullfölja för att upprätthålla journalistikens roll som informationskälla, så att medborgarna kan förbli fria och självstyrande. Dessa är riktlinjerna:

Journalistens första förpliktelse är mot sanningen.
Journalistens första lojalitet är till medborgarna.
Journalistens disciplin är verifiering.
Journalisten måste hålla sig fristående från dem som ska bevakas.
Journalisten måste agera självständig bevakare av makten.
Journalisten måste ge ett forum för öppen kritik och kompromiss.
Journalisten måste sträva efter att göra det viktiga intressant, och relevant.
Journalisten måste hålla nyheterna överblickbara och proportionerliga.
Journalisten måste tillåtas följa sitt personliga samvete.

I en senare upplaga av boken från 2007 har författarna lagt till ett element: rättigheterna och skyldigheterna hos allmänheten så att det sammanlagt blir tio element.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Journalistik

Jag tycker att Tim Pool mycket väl har följt ovanstående riktlinjer.

För övrigt kan jag informera eventuella journalister som läser denna tråd att jag tar mig friheten att bilda mig min egen uppfattning av omvärlden. Kompilerat från alla möjliga källor och egna erfarenheter.
Citera
2017-03-11, 13:07
  #9
Medlem
Theoduluss avatar
De diskuterade Tim Pools slutsatser i gårdagens Studio Ett. Ungefär 21 minuter in.
Gäster i studion var Joakim Lamotte och Emanuel Karlsten.

Blev även en del diskussioner på twitter efteråt, länkar till två.
https://twitter.com/konsensuseliten/...35860637409280
https://twitter.com/emanuelkarlsten/...27944761032704
__________________
Senast redigerad av Theodulus 2017-03-11 kl. 13:12.
Citera
2017-03-11, 13:11
  #10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Janne Josefsson var i Malmö (oklart var) med Uppdrag Granskning och blev påhoppad.
60 Minutes från Australien åkte till Rinkeby och blev också påhoppade.
Tim Pool med team åkte till tre ghetton och blev nästan påhoppad i Rinkeby de med, dock skyddades de av en piketbuss.

Visst måste någon av de inblandade kunna sägas vara riktig journalist? Eller tycker man enbart att riktig journalistik något i Peter Kadhammars stil? Reflekterande och avvägt... ?
Citera
2017-03-11, 13:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Janne Josefsson var i Malmö (oklart var) med Uppdrag Granskning och blev påhoppad.
60 Minutes från Australien åkte till Rinkeby och blev också påhoppade.
Tim Pool med team åkte till tre ghetton och blev nästan påhoppad i Rinkeby de med, dock skyddades de av en piketbuss.

Visst måste någon av de inblandade kunna sägas vara riktig journalist? Eller tycker man enbart att riktig journalistik något i Peter Kadhammars stil? Reflekterande och avvägt... ?

Janne blev inte påhoppad utan de sa att de gillade honom men inte Reepalu som också var med och sa något i stil med att det var deras gata och pratade lite hetsigt och sen tog bilen och åkte iväg. Tim Pool blev väl rädd och försökte få det till något drama för att de han filmade drog upp luvorna för att undvika bli filmade? Hände ingenting.

Däremot 60 minutes blev attackerade vilket är illa men det hjälper inte att överdriva. Var även ett norskt tv-team som fick stenar kastade efter sig vill jag minnas.
Citera
2017-03-11, 13:46
  #12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baa37377
Janne blev inte påhoppad utan de sa att de gillade honom men inte Reepalu som också var med och sa något i stil med att det var deras gata och pratade lite hetsigt och sen tog bilen och åkte iväg. Tim Pool blev väl rädd och försökte få det till något drama för att de han filmade drog upp luvorna för att undvika bli filmade? Hände ingenting.

Däremot 60 minutes blev attackerade vilket är illa men det hjälper inte att överdriva. Var även ett norskt tv-team som fick stenar kastade efter sig vill jag minnas.

Så långt är jag med. Frågan var om någon av dessa människor som har blivit påhoppade och dokumenterat det är "riktiga" journalister och om deras dokumentation av händelsen klassas som "riktig journalistik" eller om det förutsätter att man först läser på om ett ämne, fäller reflektioner och referat och därefter intervjuar ett flertal berörda parter och därefter åter igen fäller reflektioner och referat.
Det mönstret brukar återkomma i flera uppburna publikationer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback