Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-12, 19:00
  #25
Avstängd
Kalambolles avatar
Åk in till akuten. Hört om liknande fall tidigare, vet inte vad diagnosen är exakt. Men man får recept på speciella tabletter som hjälper rätt fort.
Citera
2017-03-12, 21:09
  #26
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Åk till akuten. Låter som njursten (hade det i veckan faktiskt) eller kanske urinvägsinfektion som gått upp i njuren.

Se till att vårdpersonalen inte bara ger honom deras jävla voltarenskit utan han ska ha spasmofen (av nån idiotanledning är det standard att först bara ge voltarentramset som fan aldrig hjälpt nån som har så ont att den spyr av smärta men är man lite på eller spyr framför läkaren får man spasmofen med moffe i, och då blir man ofta smärtfri).
"Voltarentramset" brukar vara extremt effektivt mot njurstenssmärta.

Smärta när han kissar, ont i ryggen och feber låter som njurbäckeninflammation. Det är farligt, man kan dö av det. Å andra sidan fungerar det oftast bra med antibiotika i tablettform vilket man i många fall kan ta själv hemma om man är i tillräckligt gott skick.

Om han har en njursten samtidigt är det inte bra, då kan förloppet bli snabbare. På akuten skulle man ta prover och beroende på symtom och provsvar eventuellt göra en akut skiktröntgen och se om det finns en njursten. Sen tar de beslut om han behöver läggas in eller inte.
Citera
2017-03-12, 21:14
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrates
Hej, det är så att min pappa så att min pappa har en längre tid haft väldigt svårt att kissa och det gör väldigt, väldigt ont när han gör det.
Under senare tid har han börjat få ont i njuren, han har gått till vårdcentralen och fått kateter i totalt 4 veckor och det gjorde t.o.m lika ont när han hade den.
Han tog ut katetern igår och nu är smärtan tillbaka lika kraftigt igen.
Den är så stark att han stönar utav smärta och igår kväll gick han fort upp till 38,5 grader i feber (han ligger normalt på 36,5).
Han har även kissat ner sig under natten.

När han varit hos vårdcentralen har dem gjort alla möjliga undersökningar och hittar inget fel med urinblåsan eller prostatan MEN dem har aldrig kollat njurarna på honom.
Jag är jätte orolig att detta skall vara njursvikt eller kraftig njursten.
Han är 60 år gammal och inte fysiskt aktiv.

Nu kräktes han också (09:36).
Troligen njursten. Har själv haft det. Gör ont som fan.
Citera
2017-03-12, 21:25
  #28
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
"Voltarentramset" brukar vara extremt effektivt mot njurstenssmärta.

Smärta när han kissar, ont i ryggen och feber låter som njurbäckeninflammation. Det är farligt, man kan dö av det. Å andra sidan fungerar det oftast bra med antibiotika i tablettform vilket man i många fall kan ta själv hemma om man är i tillräckligt gott skick.

Om han har en njursten samtidigt är det inte bra, då kan förloppet bli snabbare. På akuten skulle man ta prover och beroende på symtom och provsvar eventuellt göra en akut skiktröntgen och se om det finns en njursten. Sen tar de beslut om han behöver läggas in eller inte.
Febern är inte hög och olika problem med kuken kan man få med njursten med. Vidare borde VC ha märkt om han hade urinvägsinfektion, förutsatt att de tagit ett simpelt urinprov. Men men, jag är varken läkare eller läkarstudent så.

Angående voltaren så har jag själv, min mor, min morfar och två ytterligare personer haft grava smärtor vid njursten och i de fallen hjälpte inte voltarensprutorna. De är säkert jätteeffektiva vid mildare smärtor, men för den som söker så är det inte ett dugg ovanligt med njurstensoffer som berättar om hur vården varit kassa på att ge smärtlindring. Har man så ont att man åker in med ambulans behöver man ofta något med lite spark i. Patienten hålls ju dessutom under uppsikt så jag ser fan inte varför de inte kan ge spasmofen direkt i ambulansen så man får stopp på eländet. Sen kan de ge diklofenak och så kan man lugnt och fint märka om patienten blir smärtfri även när effekten från spasmofenet börjar avta.

Man skriver ju ut citodon och annat liknande på löpande band till allt möjligt drägg. Att då ge en stackars jävel lite adekvat smärtlindring är väl inte så illa? Jag bad om mer smärtstillande och sa diklofenakten hade haft 0-effekt, men syrrorna ville inte ge mig utan att läkaren sa åt dem, så jag fick istället sitta och vänta på läkaren. Jag spydde i handfatet av smärtorna. Sen fick jag en smärtdipp och det var hyfsat lugnt (men gjorde ont) ett tag. Läkaren kom, vi snackade och en bit in i samtalet kom en smärttopp och jag spydde igen. Då jävlar fixade hon spasmofen åt mig. Jag hade ingen aning om vad det var, trodde inte att det var morfinderivat (det tog jag reda på i efterhand) och upplevde mig inte som minsta snurrig, men effekt hade det.
Citera
2017-03-13, 00:02
  #29
Medlem
Colossos avatar
Hade samma symptom, kräktes av hur ont det gjorde på högra sidan på nedre ryggen (där njuren sitter) och på motsvarande sida på magen, började få feber o skit, dock inte ont när jag kissade (i hans fall kan ju en sten ha kommit så långt att den tagit sig hela vägen till urinröret och satt sig på tvären vilket kan göra med att han haft så ont länge).

Jag åkte inte till nån vårdcentral utan åkte till akuten direkt. Fick göra lite prover där dom konstatera att det var njursten, fick en spruta i stjärten (som tog bort smärtan på 15 min) och tabletter som skulle tas i räva nästa gång jag började få smärtor, då de upptogs mycket snabbare.

In med honom till akuten vare sig han vill eller inte.
Citera
2017-03-14, 18:17
  #30
Medlem
Akratess avatar
Han mår bättre nu, han sover mycket under dagen (natten är värst få febern kommer), smärtan har lättat och han andas lättare.
Så jag och mamma avvaktar 1 dag eller 2 och blir det inte bättre så blir det ambulansen (han har diskbråck samt ont i njur-området så han kan inte gå).

Han har fortfarande väldigt ont men jag antar att det är febern som gör det, både jag och min mamma håller som sagt på honom. Han är avsevärt mycket bättre än igår, febern har gått ner och han sover ordentligt.
Men jag håller koll på honom och är rätt hård mot honom då han är så fruktansvärt envis.

Tack alla för hjälpen och alla råd och framför allt tack för att ni bryr er!
Må bäst och kärlek till er alla!
Citera
2017-03-14, 23:05
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrates
Han mår bättre nu, han sover mycket under dagen (natten är värst få febern kommer), smärtan har lättat och han andas lättare.
Så jag och mamma avvaktar 1 dag eller 2 och blir det inte bättre så blir det ambulansen (han har diskbråck samt ont i njur-området så han kan inte gå).

Han har fortfarande väldigt ont men jag antar att det är febern som gör det, både jag och min mamma håller som sagt på honom. Han är avsevärt mycket bättre än igår, febern har gått ner och han sover ordentligt.
Men jag håller koll på honom och är rätt hård mot honom då han är så fruktansvärt envis.

Tack alla för hjälpen och alla råd och framför allt tack för att ni bryr er!
Må bäst och kärlek till er alla!
Alltså vad i helvete. Om han mår så pass dåligt som du beskriver det så ska du självklart tvinga in honom till akuten. Som gammal knarkare så är lär hans njurar redan inte må så bra, så vilka problem som helst där är ju allvarliga.

Är däremot intresserad av förloppet - har han varit på VC medan han haft dessa symptom? Vad för prover har de tagit? Man kan utesluta väldigt mycket med en enkel urinsticka och ett CRP, går på 5 minuter om inte snabbare. Pyelonefrit(njurbäckeninfektion) skulle t.ex. ha synts direkt. Vilka prover har de tagit?
Citera
2017-03-29, 09:26
  #32
Medlem
Akratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC-Cowboy
Alltså vad i helvete. Om han mår så pass dåligt som du beskriver det så ska du självklart tvinga in honom till akuten. Som gammal knarkare så är lär hans njurar redan inte må så bra, så vilka problem som helst där är ju allvarliga.

Är däremot intresserad av förloppet - har han varit på VC medan han haft dessa symptom? Vad för prover har de tagit? Man kan utesluta väldigt mycket med en enkel urinsticka och ett CRP, går på 5 minuter om inte snabbare. Pyelonefrit(njurbäckeninfektion) skulle t.ex. ha synts direkt. Vilka prover har de tagit?

Ber om ursäkt för sent svar, haft fullt upp med att hjälpa till hemma. Jag ringde 112 på egen hand och släpade i väg honom till sjukan.
Det visade sig vara allvarlig blodförgiftning som antagligen spridit sig från urinblåsan på grund utav en mindre infektion där. Han har även problem med hjärtklappning och hade 194 i puls med 100% i syresättning när han kom in. Han fick antibiotika och fick ligga inne på sjukhuset ett par dagar. Det fick han medicin för och har inte haft det sedan dess. Samtidigt så opererade dem ut de få tänder han hade kvar som var väldigt ruttna för att infektionen inte skulle komma tillbaka.
Han mår idag bra, han är fortfarande lite trött men på mycket bättre humör än han tidigare varit samt att han sover bättre.

Katetern har han fortfarande kvar och kommer ha kvar den ett tag till och det är här vårdcentralen kommer in. Ja, han var där borta med dessa symptom (inte så pass lång gångna) och dem tog både urinprover och blodprov men sa inget om någon infektion eller så (denna VC är känd för att vara dålig).

Jag har sagt till honom att skicka in en lex-Maria på vårdcentralen för att de inte kollat resultaten ordentligt och inte undersökt honom som dem borde.
Själv är jag bara glad att han mår bra, 2 dagar till och han hade nog inte klarat sig, enligt både mig och sjukhuset.

Tack för alla svar, otroligt tacksam. Tråkigt dock att jag skall behöva lägga upp en tråd på Flashback när jag redan misstänkte blodförgiftning, envetna gubb jävel som inte lyssnar
Citera
2017-03-29, 19:25
  #33
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrates
Ber om ursäkt för sent svar, haft fullt upp med att hjälpa till hemma. Jag ringde 112 på egen hand och släpade i väg honom till sjukan.
Det visade sig vara allvarlig blodförgiftning som antagligen spridit sig från urinblåsan på grund utav en mindre infektion där. Han har även problem med hjärtklappning och hade 194 i puls med 100% i syresättning när han kom in. Han fick antibiotika och fick ligga inne på sjukhuset ett par dagar. Det fick han medicin för och har inte haft det sedan dess. Samtidigt så opererade dem ut de få tänder han hade kvar som var väldigt ruttna för att infektionen inte skulle komma tillbaka.
Han mår idag bra, han är fortfarande lite trött men på mycket bättre humör än han tidigare varit samt att han sover bättre.

Katetern har han fortfarande kvar och kommer ha kvar den ett tag till och det är här vårdcentralen kommer in. Ja, han var där borta med dessa symptom (inte så pass lång gångna) och dem tog både urinprover och blodprov men sa inget om någon infektion eller så (denna VC är känd för att vara dålig).

Jag har sagt till honom att skicka in en lex-Maria på vårdcentralen för att de inte kollat resultaten ordentligt och inte undersökt honom som dem borde.
Själv är jag bara glad att han mår bra, 2 dagar till och han hade nog inte klarat sig, enligt både mig och sjukhuset.

Tack för alla svar, otroligt tacksam. Tråkigt dock att jag skall behöva lägga upp en tråd på Flashback när jag redan misstänkte blodförgiftning, envetna gubb jävel som inte lyssnar

Skönt att det ordnade sig..

Fan moderator har tagit bort mitt inlägg.. så jag har ingen chans att kontrollera att jag hade rätt..
Men har för mig att jag sa stigande infektion till njurarna(pyelonefrit)

Bara att anmäla.. det är så man förbättrar en vårdcentral.
Citera
2017-04-01, 16:46
  #34
Medlem
Akratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Skönt att det ordnade sig..

Fan moderator har tagit bort mitt inlägg.. så jag har ingen chans att kontrollera att jag hade rätt..
Men har för mig att jag sa stigande infektion till njurarna(pyelonefrit)

Bara att anmäla.. det är så man förbättrar en vårdcentral.

Tror också det har spritt sig upp mot njurarna då han har haft och har kateter
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback