Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-12, 08:34
  #1
Medlem
Rafos avatar
Sitter nu med ADSL och kommer vara tvungen att göra det i ett antal månader till innan jag återigen kommer leva som en civiliserad människa med fiber.

Har dock rätt så rejäla problem med hastigheten. Som bäst har jag uppmätt mellan 8-12 mbit/s.

Dock så har jag de senaste dagarna legat under 2.5.

Jag är av uppfattningen att det som påverkar mest av allt är avstånd till station samt hur mycket trafik som går på linan totalt. Stämmer detta?
Citera
2017-03-12, 09:12
  #2
Medlem
Ja längre avstånd till stationen = sämre singal/brus förhållande = sämre hastighet.

Dock så är den ju konstant och så länge du inte har luftledningar till dit hus så borde man inte se stora skillnader.

Det är bara du på kopparn till stationen så den är inte överbelastad av någon annan och länken till stationen är oftast bra.

Är du kopplad på första uttaget?
Citera
2017-03-12, 09:25
  #3
Medlem
Tripportreats avatar
Säkerställ att modemet är kopplat till första jacket, sladden från splitter till modem ska helst vara max 0,5m, ha bara en dator igång när du mäter och ha saker som skäl bandbredd nedatängda.

Är det fortfarande dåligt är det läge att kontakta supporten, det kan vara fel på linan eller så kan det ligga en hadtighetsprofil som är olämplig där du bor. Försöker man ha en för hög hastighet så kan det bli instabilt med lägre hastighet som resultat.

//Tripportreat
Citera
2017-03-12, 09:43
  #4
Medlem
VincentLels avatar
Jag upplevde att när vädret var dåligt var nätverket också det

I denna tråd nämns några faktorer (FB) Dåligt väder = Sämre internetuppkoppling(?)
Citera
2017-03-12, 15:50
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Jag upplevde att när vädret var dåligt var nätverket också det

I denna tråd nämns några faktorer (FB) Dåligt väder = Sämre internetuppkoppling(?)

Om telekabeln till stationen på någon sträcka går med luftledning så kan det vara väderkänsligt. Problemet är oftast fukt som tar sig in i kabeln via hål som gjorts av t.ex fåglar, luftgevär, grävmaskin eller åska.

Även jordkabel kan drabbas men då blir det en fördröjning tills regnvatten når kabeln. Håltagare är t.ex gnagare, dumpat miljöfarligt avfall och även åska i det fallet.

Jobbat hos televerket som kabeltattare och upplevt det mesta.
Citera
2017-03-12, 15:55
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Jag upplevde att när vädret var dåligt var nätverket också det

I denna tråd nämns några faktorer (FB) Dåligt väder = Sämre internetuppkoppling(?)

Haha, ungefär samma svar från mig där som här.
Citera
2017-03-12, 17:31
  #7
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Haha, ungefär samma svar från mig där som här.

Haha aa
Citera
2017-03-12, 19:09
  #8
Medlem
supremanics avatar
Har haft kassa luftburna ledningar in till kåken och det gav ibland beroende på väder kass hastighet men oftast så slutade det att fungera helt. Men det kan säkert bero lite på vilken av sladdarna som är kass. Har även varit problem med ledningarna som var nedgrävda längre bort men där fick jag ingen återkoppling på hur det fixades.

Min support verkade i alla fall kunna mäta sig till en del. Tror det var paketförlust som de kunde se.
Mitt tips är därför att ringa support och prata med dom.
Citera
2017-03-13, 08:05
  #9
Medlem
Rafos avatar
Startat om modemet ett par gånger men det sista jag gjorde var att klicka på start knappen några gånger och väntade lite längre. Sedan var jag uppe på 10-12 Mbit igen.

Hemlarmet ligger ej på slingan.

Ytterst tveksam till att det går några luftburna ledningar men det var under veckan när vädret blev kasst som det blev sämre.

Får se det segar ner sig igen. Funkar inte det att dra strömmen och vänta en stund så blir det väll att ringa isp och grina.

Försökt leta efter information om var man hittar avstånd till stationen men inte hittat något. Finns det någon bra resurs på internet?
Citera
2017-03-13, 13:51
  #10
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafo
Startat om modemet ett par gånger men det sista jag gjorde var att klicka på start knappen några gånger och väntade lite längre. Sedan var jag uppe på 10-12 Mbit igen.

Hemlarmet ligger ej på slingan.

Ytterst tveksam till att det går några luftburna ledningar men det var under veckan när vädret blev kasst som det blev sämre.

Får se det segar ner sig igen. Funkar inte det att dra strömmen och vänta en stund så blir det väll att ringa isp och grina.

Försökt leta efter information om var man hittar avstånd till stationen men inte hittat något. Finns det någon bra resurs på internet?
Problemet är att ISP:en inte kan göra så mycket åt problemet i de flesta fall när det gäller ADSL.
Citera
2017-03-13, 14:02
  #11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Problemet är att ISP:en inte kan göra så mycket åt problemet i de flesta fall när det gäller ADSL.

Om kopparn är för dålig så kan de felanmäla det till Skanova.
Citera
2017-03-13, 18:41
  #12
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Problemet är att ISP:en inte kan göra så mycket åt problemet i de flesta fall när det gäller ADSL.
Hastighetsproblem kan även bero på en felaktig hastighetsprofil, har man haft över 12 mbit/s och det plötsligt droppar till 2 mbit/s så är det sannolikt något som går att åtgärda och som ska åtgärdas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback