Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-03-17, 11:30
  #73
Medlem
erroZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Historia, stämningen och mycket annat skiljer sig mellan Storbritannien och Sverige.

Man behöver inte specifikt vända sig till muslimer. I en stor attitydundersökning kan frågan ställas: "Vilken religion, om någon, identifierar du dig med?" Och sedan följa upp med lämpliga följdfrågor.

Sedan är du beredd att ge upp och förråda vad som helst och vem som helst. Bara du slipper MENA och afrikaner i din vardag. Det är sjukligt eller i alla fall religiöst bigott

Historien skiljer sig åt, nehej det menar du inte? Jag syftar förstås på att livsstandarden för muslimer i båda länderna är lika varandra: religionsfrihet, statliga anslag för att underhålla deras utövande av religionen och ett fritt demokratiskt land.

Citat:
Utifrån denna rapport kan man inte dra några slutsatser om de värderinga och attityder som muslimer som lever inom t.ex. EU har! För att kunna göra detta så måste man fråga dem först!

Detta är dina egna ord. Du frågade efter en sådan undersökning och jag gav dig en. Ändå envisas du med att man inte ska behöva specifikt vända sig till muslimer i undersökningen. Vrid och vänd så mycket du vill; faktumet kvarstår att en fjärdedel av muslimerna i ett västerländskt land, som är väldigt likt Sverige, vill ha en shariastyrd stat.

Det må vara så att jag är allt du rabblade upp, men jag är ändå inte lika verklighetsfrånvänd som du.
Citera
2017-03-17, 11:46
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Har du käkat fågelfrön eller? Det är knappast folkvalt. Det är mer korrupt i Turkiet än om vi samlar ihop alla korrupta jävlar i hela Europa. Det är ju fruktansvärt hur man terrorstämplar kurder pga åsikter, tänk dig om alla som röstade på SD eller vilket annat parti som helst egentligen blev utpekade som terrorister och vissa högljudda fängslades?

Turkiet har en hake - de har varit en satellitstat som "rensat upp och tagit hand om problemet" med flyktingar och det tror jag kan vara en bidragande orsak.
Nu blandar du ihop massa saker,
Ak parti är folk valt korrupt land eller inte Så är dom ändå folkvalt punkt slut!
Citera
2017-03-27, 21:04
  #75
Medlem
BAB7s avatar
Idag började folk rösta.
Folk köade i Berlin för att lägga sin röst:http://www.berliner-zeitung.de/berli...sulat-26266722
Citera
2017-03-27, 21:44
  #76
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Historien skiljer sig åt, nehej det menar du inte? Jag syftar förstås på att livsstandarden för muslimer i båda länderna är lika varandra: religionsfrihet, statliga anslag för att underhålla deras utövande av religionen och ett fritt demokratiskt land.



Detta är dina egna ord. Du frågade efter en sådan undersökning och jag gav dig en. Ändå envisas du med att man inte ska behöva specifikt vända sig till muslimer i undersökningen. Vrid och vänd så mycket du vill; faktumet kvarstår att en fjärdedel av muslimerna i ett västerländskt land, som är väldigt likt Sverige, vill ha en shariastyrd stat.

Det må vara så att jag är allt du rabblade upp, men jag är ändå inte lika verklighetsfrånvänd som du.

Storbritannien är en före detta kolonialmakt. När Engelsmän och infödda bodde tillsammans i kolonierna så bodde de separat och lät varandra sköta sina egna angelägenheter. När sedan Storbritannien blev ett invandringsland så kom folk dit ifrån samväldet och levde även i Storbritannien separat. Ingen tyckte att detta var någonting konstigt. Det rörde sig alltså om äkta mångkultur. Sedan har det blivit en backlash emot detta, liksom i Nederländerna. I Sverige pratar vi visserligen om "mångkultur" men menar egentligen integration vad gäller språk och grundläggande värderingar. Sedan är det en annan femma att vi långt ifrån lyckats med det. De utanförskapsområden som ändå har uppstått är ett problem. Men det är ett erkänt problem som vi försöker göra någonting åt.

Detta är kanske den mest grundläggande skillnaden mellan Storbritannien och Sverige. Plus då att backlashen orsakat en hätskare stämning i Storbritannien, inte minst efter brexit, som drabbar även vissa EU emigranter. Om du som invandrare känner dig hotad av majoritetssamhället så skyndar du dig inte att bli integrerad, det fungerar precis tvärt om: Du isolerar dig med din grupp och finner trygghet i en gruppens traditioner, kultur och religion.

Därför skulle jag så gärna vilja se en liknade undersökning i Sverige.
Citera
2017-03-27, 21:54
  #77
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Idag började folk rösta.
Folk köade i Berlin för att lägga sin röst:http://www.berliner-zeitung.de/berli...sulat-26266722

Bara i Berlin så är det 139 000 Tysklands-turkar som kan rösta, och i Tyskland totalt bor det mer än 1,4 miljoner Tysklands-Turkar som kan rösta. I Sverige så bor det, totalt, 47 060 personer som är födda i Turkiet. Hur många av dessa som är turkiska medborgare känner jag inte till. Inte heller hur många som har åldern inne för röstning, och hur högt valdeltagandet brukar vara. Enligt en Erdogan vänlig debattör brukar dock 40 procent av de Sverige-Turkar som röstar rösta på AK partiet.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback