Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-26, 19:44
  #1
Medlem
Jag jobbar på ett företag som säljer mycket dator prylar. Vi har slutat sälja laciediskar för att vi får tillbaka stora mängder där diskarna lagt av. Och i många fall använder man disken som backup. Deras support är inte heller något vidare ta ca två veckor innan du får en ny disk om du returnerar din disk. :thumbsdow

Finns billigare alternativ som är betydligt bättre. Bla att köpa separat chassi och sen köpa en disk som är bra.
Citera
2005-12-27, 06:53
  #2
Medlem
Megadeths avatar
tror ingen är direkt förvånad vid det här laget. tittar man runt på olika forum osv. så är det tydligen många som haft problem med dem. du vet inte vad det är för diskar dem stopar i dem?
Citera
2005-12-27, 08:00
  #3
Medlem
tror inte det är diskarna det är fel på... har en själv med en western digital, ett märke jag använt i många år utan att en enda disk dött..

jag tror att det är konstruktionen på lådan som gör att den blir alldeles för varm och därför dör diskarna i förtid.

/M
Citera
2005-12-27, 13:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikkez
Jag jobbar på ett företag som säljer mycket dator prylar. Vi har slutat sälja laciediskar för att vi får tillbaka stora mängder där diskarna lagt av. Och i många fall använder man disken som backup. Deras support är inte heller något vidare ta ca två veckor innan du får en ny disk om du returnerar din disk. :thumbsdow

Finns billigare alternativ som är betydligt bättre. Bla att köpa separat chassi och sen köpa en disk som är bra.

Gäler det alla modeller, jag har en D2 som jag haft i 2 år.
Citera
2005-12-27, 14:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Gäler det alla modeller, jag har en D2 som jag haft i 2 år.

Jag minns inte exakt vilka modeller men det verkar som kvaliten kan variera rätt mycket. Dom köper väl in ett stort parti med diskar som dom sätter i. Men det kan också bero på lådan. Ju mindre lådan är desto sämre tål den stötar mm. En sak man ska tänka på är att man inte har sladden i om man stoppar ner den i väskan eller liknande för då är det stor risk att det blir glapp.

Mikrodatorn gjorde ett bra test i nummer 15 - 2005.


Om jag nu ska klanka ner på Lacie ännu mer så har det hänt vid ett flertal tillfällen att disken dom har bytt på garantin också har varit sönder. Så vi har haft kunder som fått vänta upp till en månad innan dom har fått en disk som fungerat.


Själv kör jag en Mapower KC21 . Där jag har satt in en disk som jag hade liggande. Och den fungerar utmärkt. Kosta dessutom bara någon hundralapp.
Citera
2005-12-27, 14:41
  #6
Medlem
Min lacie 250gb har fungerat super i ett år nu

Hoppas den fortsätter samma väg..
Citera
2005-12-27, 19:50
  #7
Medlem
Megadeths avatar
men om det är som många säger att det är lådan som är problemet så är det ju inte så svårt att ventilera lådan lite. borde räcka med några smart och snyggt gjorde hål i lådan så den kan "andas" lite bättre.
Citera
2005-12-27, 21:16
  #8
Medlem
Seagates avatar
Varning för alla hårddiskar i världen.

- De går någon gång sönder.

Ja, jag är ärlig. Själv har jag haft 3 olika diskar, varav 2 var kabinettdiskar. En av kabinetterna var väldigt dyr, så jag trodde ju att den skulle hålla ett tag ...

Kan skriva upp en lista här:

1 200 kr kabinett, höll i cirka 4-5 månader.
Q-Tec budgetkabinett, höll i cirka 9-10 månader.
LaCie färdig, har hållit i över 1 år och har inte gått sönder ännu.

Med andra ord: Jag kan verkligen rekommendera LaCie, åtminstonde deras LaCie Porsche Desktop-modeller. Ingen aning om hur deras andra kabinetter är.

// Farbror Seagate
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback