Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-13, 17:01
  #25
Medlem
Frawjons avatar
Jag har väldigt bra smaksinne, och visst är det skillnad på vin och vin, men de där smakerna de påstår sig känna är nog extremt överdrivna. Däremot kan man ofta känna doften av saker som choklad, honung, hallon, jordgubbar etc. i vin och whisky.
Citera
2017-03-13, 17:49
  #26
Medlem
Jag var tvungen att prova ett vin nu bara för att se hur det ligger till. Smakade och smakade, trodde verkligen att det smakade äpple. Inte vet jag om vin kan smaka äpple, och det här gjorde visst inte det enligt testerna jag läste. Men lite kul ändå var att de olika testerna nämnde olika smaker. Vissa var samma, plommon till exempel som jag knappt vet hur det smakar i verkligheten, medan andra var mer eller mindre fantasifulla. Jag tror nog dock att jag kan förstå hur dom tänker. Slutsatsen efter en kvarts sörplande är alltså att man kanske kan lära sig känna igen smakerna till slut.
Citera
2017-03-13, 20:34
  #27
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har väldigt bra smaksinne, och visst är det skillnad på vin och vin, men de där smakerna de påstår sig känna är nog extremt överdrivna. Däremot kan man ofta känna doften av saker som choklad, honung, hallon, jordgubbar etc. i vin och whisky.

Där har du på ett sätt helt rätt, eftersom att "smak" av choklad egentligen enbart är doft av choklad. Det finns egentligen ingenting som heter "chokladsmak". Tungan klarar av att känna grundsmakerna; sött, surt, salt, beskt och umami (samt eventuellt även fett och metalliskt, men därom tvistar de lärde). Allt annat man känner är dofter som letar sig upp bakvägen från munhålan. Detta är dock även vinexperterna medvetna om.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback