Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-12, 08:35
  #13
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Det får inte finnas något fel i "ESTAn". Jag skrev mitt namn ASA istället för AASA (som det står i passet för Åsa) - höll på att gå käpprätt åt helv....
Pratade med Amerikanska ambassaden och tullen i Chicago och de sade att jag kommer att bli stoppad, intervjuad, anklagad för lögn och hemskickad!
Så gör en ny ansökan - det väcker inga misstankar enligt Ambassaden och Tullen.

(Det märkliga var att jag sedan gled igenom kontroller på JFK, O'hare, Minneapolis, LAX med en massa påsar - ingen brydde sig om mitt "ärliga" nylle...ha ha)
Citera
2017-03-12, 09:56
  #14
Medlem
Eftersom ESTA är något som beviljas omgående på nätet kan man till och med, om det är fel ifyllt, få tillstånd av personalen vid immigration att genomföra ett nytt på till exempel sin padda vid ankomst. Det är inte så att dom vill stoppa utan helt enkelt ha ordning och reda.
Citera
2017-03-13, 11:01
  #15
Medlem
Har för mig att man kunnat gå in och ändra vissa uppgifter i ESTA... Framförallt första boendet, mm, då man kan använda samma ESTA vid flera inresor.
Vet inte hur hårt dom kontrolleras, de brukar alltid bli godkända sekunden efter man betalt den, så gissar att dom bara är ute efter pengarna samt lagrar uppgifterna om dig utifall dom skulle behöva dom.
Citera
2017-03-13, 17:36
  #16
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Har för mig att man kunnat gå in och ändra vissa uppgifter i ESTA... Framförallt första boendet, mm, då man kan använda samma ESTA vid flera inresor.
Vet inte hur hårt dom kontrolleras, de brukar alltid bli godkända sekunden efter man betalt den, så gissar att dom bara är ute efter pengarna samt lagrar uppgifterna om dig utifall dom skulle behöva dom.
ESTA måste matcha passet exakt. Kolla på remsan, och skriv namnen så som de står där. Å är AA, Ä är AE, och Ö är OE.

Vad gäller redigering så kan nog inte namnet ändras, men däremot boendet.
Citera
2017-03-13, 22:22
  #17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
ESTA måste matcha passet exakt. Kolla på remsan, och skriv namnen så som de står där. Å är AA, Ä är AE, och Ö är OE.

Vad gäller redigering så kan nog inte namnet ändras, men däremot boendet.
Förväntas man göra det inför varje resa, alternativt ändra till genomresa?
Citera
2017-03-14, 07:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Förväntas man göra det inför varje resa, alternativt ändra till genomresa?

Man förväntas uppdatera det för varje resa, det kostar ingenting.
Fast boende är en frivillig uppgift. Du behöver inte fylla i fältet om du inte vill.

Min erfarenhet: Så länge du har någon form av dokumentation med dig om var du tänker bo spelar det ingen roll vad du har fyllt i. Om du räknar med att det finns en chans att du får jobbiga frågor skulle jag dock rekommendera att du uppdaterar de uppgifter som du kan ändra utan att göra en ny ansökan (e-postadress och adress i USA). Det tar fem minuter. Du kan göra det via mobilen medan du står i kö på flygplatsen när du ändå inte har något att göra.
Varför inte, liksom?
Citera
2017-03-14, 11:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
ESTA måste matcha passet exakt. Kolla på remsan, och skriv namnen så som de står där. Å är AA, Ä är AE, och Ö är OE.

Vad gäller redigering så kan nog inte namnet ändras, men däremot boendet.

Du har nog rätt... Har inte tänkt på om namnuppgifterna går att ändra då jag aldrig behövt göra det. Har dock varit in någon gång och uppdaterat uppgifterna inför kommande resor.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2820306

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback