Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-27, 23:57
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Göring och Pierce var inte precis vad man kallar känsliga för vad andra tyckte om dem.
Påstår du att Göring skulle ha struntat i om Hitler försköt honom?


Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag undrar hur många analfabeter som ens vet vad reductio ad absurdum och halmgubbe är.
Det går att skilja mellan fenomenen utan att ha särskilda ord för dem.


Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tror inte ens jag är säker på vad du undrar över. Om du undrar "Varför gör de så när de kunde göra annorlunda", så är svaret att det passar dem att göra på ett visst sätt.
Att det finns varelser med stora hjärnor bevisar inte att socialt samspel selekterar för stora hjärnor. Och att ljuset har samma hastighet i alla riktningar bevisar inte att eterhypotesen kan förklara varför ljuset har samma hastighet i alla riktningar. Skillnaden mellan förutsägelse och observation.
Citera
2017-03-28, 00:06
  #38
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Påstår du att Göring skulle ha struntat i om Hitler försköt honom?

Nej, men han struntade i vad "folk tyckte". Jag trodde att det var det du ville poängtera.

Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Det går att skilja mellan fenomenen utan att ha särskilda ord för dem.

Men jag tror inte ens att många människor kan använda reductio ad absurdum.

Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Att det finns varelser med stora hjärnor bevisar inte att socialt samspel selekterar för stora hjärnor. Och att ljuset har samma hastighet i alla riktningar bevisar inte att eterhypotesen kan förklara varför ljuset har samma hastighet i alla riktningar. Skillnaden mellan förutsägelse och observation.

I det första inlägg som jag svarade på påstår du att psykologer påstår att "mer medvetna" personer skulle vara mindre mottagliga för nya fakta och att du anser att det inte är så. Men du har inte motbevisat det på någo sätt.
Citera
2017-03-28, 00:17
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Nej, men han struntade i vad "folk tyckte". Jag trodde att det var det du ville poängtera.
Skillnaden mellan en folkmassa och en fuhrer är i sammanhanget irrelevant. Poängen är att det finns yttre tryck att låtsas inte kunna ändra sina åsikter. Det betyder att bara för att många människor skenbart inte verkar kunna ändra sina åsikter, bevisar inte det någon faktisk oförmåga att byta åsikter.


Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Men jag tror inte ens att många människor kan använda reductio ad absurdum.
Av allt Homo sapiens hjärnan kan göra tror jag att reductio ad absurdum är det enda som Homo habilis hjärnan inte kunde göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
I det första inlägg som jag svarade på påstår du att psykologer påstår att "mer medvetna" personer skulle vara mindre mottagliga för nya fakta och att du anser att det inte är så. Men du har inte motbevisat det på någo sätt.
Jag motbevisar psykologernas påstående genom en reductio ad absurdum: om psykologernas påståenden stämde så hade utvecklingsstörda haft bättre förutsättningar för vetenskap än friska och Homo habilis hade haft bättre förutsättningar för vetenskap än Homo sapiens. Och även om vi låtsas att skrift var nödvändigt så ändrar det inget: att gå över till att använda skrift är en förändring så om psykologerna hade rätt så hade habilis haft bättre förutsättningar för att uppfinna skrift än sapiens.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback