Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 18:50
  #1
Medlem
Har sebboriskt eksem i ansiktet främst och har provat massa olika saker men det som hjälper bäst är cortimyk alltså kortison med svampdödande medel. Kan man använda detta varje gång jag får besvär ( typ varannan månad ) utan att oroa mig allt för mycket? Vet att kortison inte är optimalt för ansikte men är det sanningen eller bara en skröna?
Citera
2017-03-11, 19:01
  #2
Medlem
Cortison som en korttidsanvändning är ok.

Det är en myt att det tunnar ut huden. Hudsjukdomen man har är mer skadlig för huden än vad cortison är om man använder salvan enligt rekommendation.
Citera
2017-03-11, 19:03
  #3
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Har sebboriskt eksem i ansiktet främst och har provat massa olika saker men det som hjälper bäst är cortimyk alltså kortison med svampdödande medel. Kan man använda detta varje gång jag får besvär ( typ varannan månad ) utan att oroa mig allt för mycket? Vet att kortison inte är optimalt för ansikte men är det sanningen eller bara en skröna?

Har du utrett vad som orsakar dessa eksem? Jag tycker inte alls det låter bra att smörja ansiktet med cortimyk utan skulle hellre rådfråga läkare om något immunhämmande läkemedel.
Citera
2017-03-11, 22:51
  #4
Medlem
Jag har också det. Har använt cortomyk i många år. Och inotyolsalva. Men nu fick jag en ny behandling - Yoghurt, som jag provade och resultatet är det bästa hittills. Köper vanlig turkisk yoghurt i halvlitersburk.
Det går bara åt en tesked åt gången. Jag gör det två gånger om dagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback