Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 16:41
  #1
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har en 2-bay hårddiskchassi och efter några minuter så slocknar den ena lampan för en av diskarna som sitter i. då det sker när jag inte använder någon fil på disken under några minter så förutsätter jag att det handlar om att den hamnar i viloläge. hur stänger jag av det? hittar inget under powersave i kontrollpanelen..
Citera
2017-03-11, 17:28
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
hur stänger jag av det?
Går svårligen besvara utan att veta vad, mer exakt, det är för nåt.
Vad är det för fabrikat och modell? både på chassiet och diskarna
Hur är det kopplat? (usb, e-sata, lan eller vad?)
Citera
2017-03-11, 17:30
  #3
Avstängd
Sickmyducks avatar
Om du öppnar utforskaren när HDDn är avslagen, syns den inte som en disk då?

På vilket sätt påverkas du av detta? Märker du ens av det mer än att lampan inte lyser så spelar det ens någon roll?
Citera
2017-03-11, 17:43
  #4
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Om du öppnar utforskaren när HDDn är avslagen, syns den inte som en disk då?

På vilket sätt påverkas du av detta? Märker du ens av det mer än att lampan inte lyser så spelar det ens någon roll?

när den är avslagen så syns den fortfarande i utforskaren ja.
ja jag vill inte att den stängs av helt enkelt, har aldrig gillat viloläge för diskar
Citera
2017-03-11, 22:59
  #5
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Går svårligen besvara utan att veta vad, mer exakt, det är för nåt.
Vad är det för fabrikat och modell? både på chassiet och diskarna
Hur är det kopplat? (usb, e-sata, lan eller vad?)
vet inte varför den infon behövs då det är vanligt bland externa diskar men ok:

det är en wd green 2tb disk som sitter i en sån här:

http://www.ebay.com/itm/ORICO-Tool-F...IAAOSwopRYibI8
Citera
2017-03-12, 00:29
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
vet inte varför den infon behövs
För att det finns så många varianter där ute och många grejor har sina underliga egenheter och begränsningar, och så verkar det vara i det här fallet också.

Wd green var alldeles för hårt ställda på att energispara och en del inställningar för det låg i diskens firmware/styrkretsar. Googla "wdidle", om du kan få tag på det fortfarande.
Vad är den andra disken i kabinettet? eller är det tomt där?
Citera
2017-03-12, 07:18
  #7
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag har en 2-bay hårddiskchassi och efter några minuter så slocknar den ena lampan för en av diskarna som sitter i. då det sker när jag inte använder någon fil på disken under några minter så förutsätter jag att det handlar om att den hamnar i viloläge. hur stänger jag av det? hittar inget under powersave i kontrollpanelen..
I moderna versioner utav Windows så styr du detta beteende här:
Kontrollpanelen --> Energialternativ --> Ändra inställningar för strömsparläge --> Ändra avancerade inställningar --> Hårddisk --> Stäng av hårddisken efter --> Inställning (minuter).

Dock, som andra redan förklarat, så är det inte bara operativsystemet som kan få hårddiskar att gå ned i viloläge.
Citera
2017-03-12, 09:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
I moderna versioner utav Windows så styr du detta beteende här:
Kontrollpanelen --> Energialternativ --> Ändra inställningar för strömsparläge --> Ändra avancerade inställningar --> Hårddisk --> Stäng av hårddisken efter --> Inställning (minuter).

Dock, som andra redan förklarat, så är det inte bara operativsystemet som kan få hårddiskar att gå ned i viloläge.
Ett antal WD-modeller är notoriska på att på egen hand parkera huvudet, och behöver att något program ändrar en inställning i disken för att den skall börja bete sig någorlunda normalt. Åtminstone WD Green och WD Blue kan ställa till det helt på egen hand så till den milda graden att de rent av nöter ut sig själva.
Citera
2017-03-12, 13:50
  #9
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
För att det finns så många varianter där ute och många grejor har sina underliga egenheter och begränsningar, och så verkar det vara i det här fallet också.

Wd green var alldeles för hårt ställda på att energispara och en del inställningar för det låg i diskens firmware/styrkretsar. Googla "wdidle", om du kan få tag på det fortfarande.
Vad är den andra disken i kabinettet? eller är det tomt där?
jaha och vad är wdidle då?
den andra disken är en 2tb seagate

Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
I moderna versioner utav Windows så styr du detta beteende här:
Kontrollpanelen --> Energialternativ --> Ändra inställningar för strömsparläge --> Ändra avancerade inställningar --> Hårddisk --> Stäng av hårddisken efter --> Inställning (minuter).

Dock, som andra redan förklarat, så är det inte bara operativsystemet som kan få hårddiskar att gå ned i viloläge.
nej det där funkar inte för externa diskar, det gäller bara interna.provade också NosleepHD utan resultat. vet inte om det har någon betydelse att jag var tvungen att köra progget som admin för att få igång det, vet inte varför det är så.
men jag har gått in under kontrollpanelen och enhetshanteraren och under usb3 stängt av att den ska somna. än så länge har den inte slocknat
__________________
Senast redigerad av NightWalker1 2017-03-12 kl. 13:54.
Citera
2017-03-12, 13:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jaha och vad är wdidle då?
den andra disken är en 2tb seagate


nej det där funkar inte för externa diskar, det gäller bara interna.provade också NosleepHD utan resultat. vet inte om det har någon betydelse att jag var tvungen att köra progget som admin för att få igång det, vet inte varför det är så.
men jag har gått in under kontrollpanelen och enhetshanteraren och under usb3 stängt av att den ska somna. än så länge har den inte slocknat
Windows-inställningar fungerar inte om det rör sig om sleep-funktion inbyggd i hårddisken själv. Då måste du använda ett program som pratar direkt med disken och konfigurerar om diskens power-save-inställningar.

Windows-inställningarna däremot är hur lång tid innan Windows själv skall vänta innan Windows säger åt disken att spinna ner. Låter du Windows köra med inställningen "always on" så kommer disken ändå att strömspara om den har en egen sådan inställning.
Citera
2017-03-12, 14:36
  #11
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Windows-inställningar fungerar inte om det rör sig om sleep-funktion inbyggd i hårddisken själv. Då måste du använda ett program som pratar direkt med disken och konfigurerar om diskens power-save-inställningar.

Windows-inställningarna däremot är hur lång tid innan Windows själv skall vänta innan Windows säger åt disken att spinna ner. Låter du Windows köra med inställningen "always on" så kommer disken ändå att strömspara om den har en egen sådan inställning.

mm jag märkte det..att jag stängde av sleep för usb hjälpte inte heller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback