Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 16:16
  #1
Medlem
Hej, ska laga öl från grunden. De ingredienser jag skall använda är malt, humle,jäst,vatten. Men vilka proportioner skall jag ha mellan ingredienserna när jag lagar mäsken? Nån som har ett standard recept? Inget speciellt, bara vanlig öl
Citera
2017-03-11, 16:34
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Sök på Internet. Googla: Öl, grundrecept.
Citera
2017-03-11, 16:45
  #3
Medlem
vtcs avatar
Har du grundkunskaperna och utrustningen, eller går du in utan några som helst förberedelser?

Du finner svar på mycket på http://www.shbf.se/wiki/index.php/Huvudsida

Vad gäller receptet skulle jag rekommendera en pale ale. Inga konstigheter, kan jäsas i rumstemperatur och är överlag ganska förlåtande när det kommer till smakbalans.
Citera
2017-03-11, 16:49
  #4
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
I princip kan du använda ren bas-malt (pale eller pilsner) och inget annat i mäsken.
Hur stor sats har du tänkt göra?

Men här kan jag bjuda på ett synnerligen enkelt SMASH-recept (Single Malt, Single Hop). Enklare än så här blir det inte.

4kg bas-malt
30g Humle av valfri sort med alfa-syra någonstans 4-8%
1 påse lämplig torrjäst (Safale US-04 eller US-05 till exempel, annars vad som helst som är just Ale-jäst)

Mäska in på 64 grader i 60 minuter
Mäska ut på 76, se till att få ut ca 20 liter vört
Koka en timme, dra i humlen så fort det börjar koka
Kyl till ca 22 grader, och i med jästen.

Så får du en drickbar, om än kanske inte revolutionerande öl.
Citera
2017-03-11, 17:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitlor-Kugen
I princip kan du använda ren bas-malt (pale eller pilsner) och inget annat i mäsken.
Hur stor sats har du tänkt göra?

Men här kan jag bjuda på ett synnerligen enkelt SMASH-recept (Single Malt, Single Hop). Enklare än så här blir det inte.

4kg bas-malt
30g Humle av valfri sort med alfa-syra någonstans 4-8%
1 påse lämplig torrjäst (Safale US-04 eller US-05 till exempel, annars vad som helst som är just Ale-jäst)

Mäska in på 64 grader i 60 minuter
Mäska ut på 76, se till att få ut ca 20 liter vört
Koka en timme, dra i humlen så fort det börjar koka
Kyl till ca 22 grader, och i med jästen.

Så får du en drickbar, om än kanske inte revolutionerande öl.

Tack!
Typ 10L hade jag tänkt. Hur mycket vatten ska jag ha då?
Citera
2017-03-11, 18:41
  #6
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukkin
Tack!
Typ 10L hade jag tänkt. Hur mycket vatten ska jag ha då?

För en 10 liters sats klarar du dig på 2,5kg malt/15g humle gott och väl.

Om du sats-lakar borde du börja med ca 8 liter vatten i första steget, sen ser du hur mycket du måste fylla på för att få ut 10 liter

Om du flödes-lakar så börja med samma 8 liter, räkna med att mäska ur med 5-6 liter till.
Citera
2017-03-11, 19:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitlor-Kugen
För en 10 liters sats klarar du dig på 2,5kg malt/15g humle gott och väl.

Om du sats-lakar borde du börja med ca 8 liter vatten i första steget, sen ser du hur mycket du måste fylla på för att få ut 10 liter

Om du flödes-lakar så börja med samma 8 liter, räkna med att mäska ur med 5-6 liter till.

Ok. Hur mycket socker ska man använda sig av när man gör sockerlagen inför flasktappningen, för kolsyran? Känns inte som att det är precisionsarbete precis
Citera
2017-03-11, 19:20
  #8
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukkin
Ok. Hur mycket socker ska man använda sig av när man gör sockerlagen inför flasktappningen, för kolsyran? Känns inte som att det är precisionsarbete precis
http://shbf.se/wiki/index.php/Kolsyr...rej.C3.A4sning
Citat:
För en ale kan 4 gram socker per liter vara en riktlinje
Ytterligare något gram per liter gör i min mening ingen skada - det är en smaksak hur pass kolsyrat man vill ha ölet och hur man vill att skummet ska bete sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback