Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 15:25
  #1
Medlem
Jag har tänkt ta fullt CSN lån och har läst mycket om att det ska vara en bra affär att ta fullt studielån för att använda efter studier till en bostadsrätt alt en bil. Jag är säker på att jag kan hålla mig från att röra pengarna och att jag endast kommer att lägga lånet på en bostadsrätt om jag ska ta det.

Idag investerar jag sparpengar i en fondportfölj där alla fonder består av 100% aktier utspritt på 50% globala indexfonder, 40% Sverige fonder och 10% tillväxtmarknad index fond. Jag är dock orolig för en finanskris inom de närmsta 6 åren då räntorna har varit otroligt låga och vi har en bostadsbubbla samt oroligheterna i världen idag.

Anledningen för att ta fullt studielån för bostadsrätt är också som jag har förstått det, är att CSN lån alltid har lägre ränta än bostadslån och att bostadlåns-räntan antagligen kommer stiga otroligt mycket inom de närmsta 10 åren. Därför tänker jag att jag tar så mycket CSN lån som möjligt och så lite bostadslån som möjligt.

Frågan är då hur jag ska förvalta pengarna tills dess att lägenhetsköpet sker?


Alternativ:
1. Ta fullt studielån och investera i globala och svenska indexfonder (alternativt den indelning jag har idag)
2. Ta fullt studielån och investera i räntor, guld och liknande
3. Ta fullt studielån och spara på en bank med räntan 0,80 (högsta jag kunde hitta i dagens läge)
4. Inte ta studielån utan hoppas på att bolåneräntorna inte kommer att bli skyhöga efter utbildningen. (Insatsen kommer jag att ha sparat även utan csn lån)

Otroligt tacksam för svar!
Även rena spekulationer eller tankar är välkommna
Citera
2017-03-11, 19:13
  #2
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydnew
Jag har tänkt ta fullt CSN lån och har läst mycket om att det ska vara en bra affär att ta fullt studielån för att använda efter studier till en bostadsrätt alt en bil. Jag är säker på att jag kan hålla mig från att röra pengarna och att jag endast kommer att lägga lånet på en bostadsrätt om jag ska ta det.

Idag investerar jag sparpengar i en fondportfölj där alla fonder består av 100% aktier utspritt på 50% globala indexfonder, 40% Sverige fonder och 10% tillväxtmarknad index fond. Jag är dock orolig för en finanskris inom de närmsta 6 åren då räntorna har varit otroligt låga och vi har en bostadsbubbla samt oroligheterna i världen idag.

Anledningen för att ta fullt studielån för bostadsrätt är också som jag har förstått det, är att CSN lån alltid har lägre ränta än bostadslån och att bostadlåns-räntan antagligen kommer stiga otroligt mycket inom de närmsta 10 åren. Därför tänker jag att jag tar så mycket CSN lån som möjligt och så lite bostadslån som möjligt.

Frågan är då hur jag ska förvalta pengarna tills dess att lägenhetsköpet sker?


Alternativ:
1. Ta fullt studielån och investera i globala och svenska indexfonder (alternativt den indelning jag har idag)
2. Ta fullt studielån och investera i räntor, guld och liknande
3. Ta fullt studielån och spara på en bank med räntan 0,80 (högsta jag kunde hitta i dagens läge)
4. Inte ta studielån utan hoppas på att bolåneräntorna inte kommer att bli skyhöga efter utbildningen. (Insatsen kommer jag att ha sparat även utan csn lån)

Otroligt tacksam för svar!
Även rena spekulationer eller tankar är välkommna
Antingem jämnt fördelat 1,2,3, eller se till att köpa nu.
Citera
2017-03-11, 22:24
  #3
Medlem
Jag hade köpt nu då du verkar ha råd med insatsen innan lånet, och sen plockat fullt csn.

Alternativ 3 är även ganska trevligt då man garanterat sover lugnt.
Citera
2017-03-12, 22:03
  #4
Medlem
sundavarderingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydnew
Jag har tänkt ta fullt CSN lån och har läst mycket om att det ska vara en bra affär att ta fullt studielån för att använda efter studier till en bostadsrätt alt en bil. Jag är säker på att jag kan hålla mig från att röra pengarna och att jag endast kommer att lägga lånet på en bostadsrätt om jag ska ta det.

Idag investerar jag sparpengar i en fondportfölj där alla fonder består av 100% aktier utspritt på 50% globala indexfonder, 40% Sverige fonder och 10% tillväxtmarknad index fond. Jag är dock orolig för en finanskris inom de närmsta 6 åren då räntorna har varit otroligt låga och vi har en bostadsbubbla samt oroligheterna i världen idag.

Anledningen för att ta fullt studielån för bostadsrätt är också som jag har förstått det, är att CSN lån alltid har lägre ränta än bostadslån och att bostadlåns-räntan antagligen kommer stiga otroligt mycket inom de närmsta 10 åren. Därför tänker jag att jag tar så mycket CSN lån som möjligt och så lite bostadslån som möjligt.

Frågan är då hur jag ska förvalta pengarna tills dess att lägenhetsköpet sker?


Alternativ:
1. Ta fullt studielån och investera i globala och svenska indexfonder (alternativt den indelning jag har idag)
2. Ta fullt studielån och investera i räntor, guld och liknande
3. Ta fullt studielån och spara på en bank med räntan 0,80 (högsta jag kunde hitta i dagens läge)
4. Inte ta studielån utan hoppas på att bolåneräntorna inte kommer att bli skyhöga efter utbildningen. (Insatsen kommer jag att ha sparat även utan csn lån)

Otroligt tacksam för svar!
Även rena spekulationer eller tankar är välkommna


Det beror väl mycket på när du tänker köpa bostad tänker jag. Längre tidsperspektiv, kör på börsen, du kommer ju ändå att sprida inköpen genom studielånet som betalas ut månad för månad. Kortare tidsperspektiv än 7-10 år, mer på högräntekonto eller liknande eftersom du blir mer känslig för att förlora pengar.

Och det går ju också att ta halvt studielån också som ett mellanting..
Citera
2017-03-13, 19:28
  #5
Medlem
Tack för svaren! Gör nog så att jag tar hela csn lånet men bara investerar halva varje månad i säkra och breda index fonder och resten sparar jag i ett bankkonto med insättningsgaranti från staten och med så hög ränta som möjligt.

Kan inte köpa en lägenhet nu innan plugget då jag inte har pengarna till en insats än, menar att jag kommer ha det efter 5 år, men det hade definitivt varit ett alternativ annars!

Fler tankar är även välkomna
Citera
2017-03-13, 19:40
  #6
Medlem
Deamon113s avatar
Ta en titt på golden butterfly

http://www.tradevenue.se/Investerarf...rfly-portfolio
https://portfoliocharts.com/portfolio/golden-butterfly/

Investerar i 20% Large cap, 20% Smallcap, 20% Guld, 20% Korta räntor, 20% långa räntor.
Ger en snittavkastning på 6.1% per år med väldigt låg historisk drawback de dåliga åren om man jämför med de flesta andra investeringsstategierna.

En försvenskad version som jag kör med är följade:
20% SPP global (då den innehåller tillväxtmarknader)
20% Spiltan investmentbolag
20% SPDR Gold Shares ETF
20% Spiltan räntefond
20% Amf räntefond
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback