Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-11, 13:47
  #1
Medlem
Ja, som rubriken lyder.

Vet inte om tråden ligger rätt. Mod får gärna flytta till rätt ställe vid behov.
Citera
2017-03-11, 14:16
  #2
Medlem
Svaret beror på vem du frågar.

Vad menar du med bra? Vad menar du med demokrati?

Jag tycker man är en bra demokratisk invånare om man
  • följer lagen (särskilt de allvarliga delarna),
  • visar andra människor respekt och hänsyn (vilket man inte behöver enligt lag, som alltså är frivilligt men som är gott ändå),
  • arbetar vitt och försörjer sig själv,
  • sätter sig in i politiken i god tid innan val, utvärderar vilka som bär skulden för det som blivit dåligt i samhället, och röstar på det minst dåliga.
Citera
2017-03-11, 14:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Svaret beror på vem du frågar.

Vad menar du med bra? Vad menar du med demokrati?

Jag tycker man är en bra demokratisk invånare om man
  • följer lagen (särskilt de allvarliga delarna),
  • visar andra människor respekt och hänsyn (vilket man inte behöver enligt lag, som alltså är frivilligt men som är gott ändå),
  • arbetar vitt och försörjer sig själv,
  • sätter sig in i politiken i god tid innan val, utvärderar vilka som bär skulden för det som blivit dåligt i samhället, och röstar på det minst dåliga.

Vet inte själv vad frågeställaren är ute efter för svar. Vad tror ni?
Citera
2017-03-11, 15:25
  #4
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders2010
Vet inte själv vad frågeställaren är ute efter för svar. Vad tror ni?

Beror på vem du frågar.

Frågar du makteliten så är det att hålla käften, ta den i tvåan och betala skatt.

Frågar du mig så är det att betala så lite skatt som det bara går och därmed rädda landet från sin egen undergång eftersom pengarna godhetsknarkas upp.

Frågar du PK-eliten så är du en mönstermedborgare om du tillåter farmor Agda att svälta ihjäl bara för att Ahmed behöver en ny iPhone.

Osv. osv.
Citera
2017-03-14, 11:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Beror på vem du frågar.

Frågar du makteliten så är det att hålla käften, ta den i tvåan och betala skatt.

Frågar du mig så är det att betala så lite skatt som det bara går och därmed rädda landet från sin egen undergång eftersom pengarna godhetsknarkas upp.

Frågar du PK-eliten så är du en mönstermedborgare om du tillåter farmor Agda att svälta ihjäl bara för att Ahmed behöver en ny iPhone.

Osv. osv.

Naturligtvis med en god portion ironi, så är jag benägen att hålla med.

Hur skenhelig demokratins yttringar än blir, är det inom mycket snäva ramar av självutnämnd godhet som en mönstermedborgare ska förhålla sig till. I detta samhälle blir könsrelaterat hat (läs manshat) en folkbildande del av jämställdsarbetet. I detta samhälle, lett av "världens första feministiska regering" blir våldtäktsmannen offret. Och i en aldrig skådad ström av våld, dagliga dödsskjutningar, gruppvåldtäkter och brinnande bilar - allt ur det fantastiskt vackra och välordnade pluralistiska mångkulturella samhället, har "har Sverige aldrig varit tryggare".

Detta är yttringar av svensk demokrati av idag. Ljug om vekligheten så att tungan blånar. Kalla den som kritiserar lögnerna för fascist.

Vh, Fiaspappa
Citera
2017-03-17, 14:11
  #6
Medlem
Libertarismuss avatar
Jag kan fråga TS samma sak: vad innebär det att vara en bra demokratisk invånare i Tyskland på 1930-talet?

Faktum är att det inte finns någonting som en "bra demokratisk invånare". Varför då? Jo, eftersom det är varken staten eller demokratin som kan bestämma vad som är moraliskt rätt eller fel. Att skjuta ihjäl judar på 1930-talet i Tyskland betydde att man var en bra, demokratisk medborgare. Idag är man är bra, demokratisk invånare man fängslar konstnärer (Dan Park).

Moral och etik är inte bunden av demokrati (ett pöbelvälde där majoriteten tror sig ha rätten att förtrycka minoriteten). Bara för att majoriteten tycker det är okej att döda judar eller fängsla konstnärer gör det inte rättfärdigat.
Citera
2017-08-31, 17:34
  #7
Medlem
mygans avatar
Nu återupplivar jag denna några månader gamla tråden, för min tjej har fått ungefär samma fråga på sin skoluppgift.

Så jag antar att vi måste definiera vad demokrati är, och det finns ju lite olika sorters demokrati om man kollar t.ex Wikipedia[1].

Men jag får uppfattningen att demokrati ska vara kortfattat ungefär:
Citat:
Där den politiska makten utgår från folkets val, via almänna och fria val

Och då bör man ju fråga sig vad som är ett fritt val för en medborgare. Kan det vara när man inte påverkas negativt av andra medborgare/stat etc på grund av sitt val. Och är det fortfarande ens egna fria val om man får något positivt(pengar eller vad somo helst) av att välja något man inte skulle välja annars?

Enligt Wikipedia:
Citat:
Som politisk filosofi bygger demokrati på att alla medborgare har en serie fri- och rättigheter, de demokratiska fri- och rättigheterna.

Nu blandar dom in de mänskliga rättigheterna i det hela, vilket gör det ännu mer komplicerat att säga vad man menar med demokrati.

Just nu orkar jag inte gräva mer i detta, måste kila hem från jobbet, men jag återkommer! =)

[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokrati
Citera
2017-08-31, 18:33
  #8
Medlem
EnSpeciellMans avatar
Om jag förstod din fråga rätt så frågade du mer efter samhällets egen definition och inte våra personliga så ger dig den förstnämnda.

1. Rösta vid varje val.
2. Följa lagen.
3. Respektera det demokratiska systemet och inte kritisera sin regim för mkt, då anses du inte respektera demokratin.
4. Ha ett jobb och betala skatt.
5. Vara fackansluten.
6. Ha en familj och bidra till ditt samhälles fortlevnad,
7. Behålla ditt arbete till minst 65 års ålder.
8. Vara ett gott föredöme för ditt land utomlands, dvs inte knulla med 15-åriga thailändskor och dylikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback