2017-03-11, 02:18
Medlem
Har följande dilemma, har precis flyttat in i en lägenhet med rätt högt i tak (5 meter från golv upp till tak)
Jag vill ha en stor taklampa hängandes cirka 3 meter ner från taket.

Alltså behöver jag en lång kabel som är minst 3 meter lång, var och hur köper jag en sådan?

Dilemma nummer två, lamp uttaget ligger 2 meter ifrån positionen där jag vill ha taklampan på, alltså behöver jag en lång 2m lång kabel från önskad position till uttag.

Måste givetvis klättra i stege samt borra nytt hål o hänga en krok på den position jag vill ha lampan.

Hur löser jag allt detta, är det ens möjligt?
Citera
2017-03-11, 02:47
Medlem
Jag hade byggt en våning till.. men det är väl bara att skarva kabeln.
Eller snarare att byta ut kabeln mot en längre.

Borra hål i taket för att sätta i en krok kan dock vara knepigt, försökte en gång och det var inte lätt

Och såvida du inte bygger ett plan till så lär du behöva en rejäl trappstege.
Citera
2017-03-11, 02:48
Medlem
Och själva kabeln kan du köpa på Clas Ohlson.
Citera
2017-03-11, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arieswar
Jag har kontaktat polisen, som i sin tur kontaktade Karolinska Institutet, som i sin tur kontaktade sina kollegor på Harvard University i USA, som i sin tur kontaktade NASA och de skulle genast skicka sina bästa konsulter med ett plan till Sverige för att lösa din till synes omöjliga uppgift.
Låter mer invecklat än jag trodde.

Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Jag hade byggt en våning till.. men det är väl bara att skarva kabeln.
Eller snarare att byta ut kabeln mot en längre.

Borra hål i taket för att sätta i en krok kan dock vara knepigt, försökte en gång och det var inte lätt

Och såvida du inte bygger ett plan till så lär du behöva en rejäl trappstege.
Jag har två våningar, sovrummet är där uppe men man kan nå en del av taket via denna över våning.

Vad är det för kablar jag behöver precist? Lust o länka dem?
Citera
2017-03-11, 02:53
Medlem
Men vaf... Köp elkabel, borra hål i taket, plugga och sätt i krok. Låna rejäl stege. Hur svårt kan det vara?
Citera
2017-03-11, 08:21
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Låter mer invecklat än jag trodde.

Jag har två våningar, sovrummet är där uppe men man kan nå en del av taket via denna över våning.

Vad är det för kablar jag behöver precist? Lust o länka dem?

http://m.clasohlson.com/se/Lampsladd...takter/32-6379
Citera
2017-03-11, 08:36
Medlem
Jag tror det är bättre att TS kontaktar en elektriker.
Är man sådär handikappad som TS verkar vara så ska man inte befatta sig med kablar, stegar och borrmaskiner.
TS, det kommer sluta med att du trasslar in dig själv i kabeln och svälter ihjäl.
Citera
2017-03-11, 09:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Har följande dilemma, har precis flyttat in i en lägenhet med rätt högt i tak (5 meter från golv upp till tak)
Jag vill ha en stor taklampa hängandes cirka 3 meter ner från taket.

Alltså behöver jag en lång kabel som är minst 3 meter lång, var och hur köper jag en sådan?

Dilemma nummer två, lamp uttaget ligger 2 meter ifrån positionen där jag vill ha taklampan på, alltså behöver jag en lång 2m lång kabel från önskad position till uttag.

Måste givetvis klättra i stege samt borra nytt hål o hänga en krok på den position jag vill ha lampan.

Hur löser jag allt detta, är det ens möjligt?

Det enda i det där som låter som ett dilemma är att baxa in en tremeters trappstege i lägenheten. Allt annat är väldigt enkelt om du ska kunna göra det över huvud taget. Vet du inte det så ska du inte ge dig på det alls, utan ringa en elektriker.

Material finns på närmsta lampaffär, byggvaruhandel eller gubbdagis.
Citera
2017-03-17, 17:48
Medlem
Couplets avatar
Du bör låna/hyra en tredelad kombistege i aluminium: https://www.stegfabriken.se/media/ca...fs_3-delad.jpg

Det hade jag när jag satte upp mina lampor på 5 m takhöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in