Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-19, 17:14
  #37
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag kan i vilket fall konstatera att du inte har några som helst problem med att ljuga öppet här samt lägga ord i munnen på mig som jag aldrig har uttalat. Exempelvis "tvångsvård", "tolvsteg" och "sjukjournaler". Huruvida det beror på alkoholism eller att du bara är funtad på det viset tänker jag däremot inte spekulera i. Det hade varit trevligt med exempelvis ett tack för att jag vägledde dig till en stor källa till studier som går igenom eller bygger på det faktum att alkoholister förnekar sin alkoholism. Men självklart kommer jag inte få det, för likt alkoholister förnekar sitt problem så förnekar du att du haft fel. På precis samma sätt får varken jag eller trådens läsare någon förklaring på hur du får ihop dina två påståenden tidigare. Oväntat.

Angående krav från omgivningen: exempelvis familjemedlemmar som redan vet om att personen är alkoholist ställer redan krav på personen att sluta dricka oavsett om personen erkänner eller inte. Så där har vi ytterligare ett försök att förvilla från din sida. Det är inte omgivningens krav som hindrar en alkoholist att erkänna sig vara just det, för kraven finns redan där. Det är bristen på självinsikt och förnekelse som hindrar. Och samhället som stort ger alltid blanka fan ifall alkoholister vill dricka, med tillägget att samhället i stort inte vill ha med alkoholister att göra. Vill du supa i ensamhet, eller på bänken med vännerna för den delen, så får du göra det. Ingen kommer ställa krav på dig, du får använda dina pengar på vad du vill. Men du har ingen rätt att parasitera på oss andra eller ta ut dina alkoholistsymptom på oss andra.

Att du vill göra en sådan stor och tydlig gränsdragning mellan att ljuga och undanhålla fakta är ju ganska talande. Du förnekar att du är en lögnare för du har omdefinierat vad som är lögn och inte.
Men håll bara käften på dig. Ska jag vara tacksam för att du har googlat fram en portal där akademiska texter finns samlade? Det är vidare inte mitt fel att du inte verkar ha tillräcklig mental kapacitet för att förstå att förnekelse inför sig själv och förnekelse inför andra är två skilda saker.

Blev du ledsen i ögat när jag konstaterade att du verkar ha en auktoritär syn på alkohol och drogproblem? Lev med det säger jag i så fall, precis som jag får leva med din efterblivna slutkläm i förra inlägget, där du i princip skriver som att jag och du skulle vara överens om att alkoholberoende i allmänhet skulle förneka sina problem.

Du skriver precis som en tolvsegare. Allt verkar bero på lögner, förnekelse och annat som är hämtat ur den världen. Även personangreppen mot mig talar sitt tydliga språk. Det måste vara jobbigt för er att internet har utvecklats till vad det är. Tänk så bra ni hade det under 80 och 90-talen, när ni i lugn och ro kunde hjärntvätta förvirrade människor som inte hade tillgång till sådan där kritik och därmed möjlighet att försvara sig emot er.
Citera
2017-03-19, 17:31
  #38
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Men håll bara käften på dig. Ska jag vara tacksam för att du har googlat fram en portal där akademiska texter finns samlade? Det är vidare inte mitt fel att du inte verkar ha tillräcklig mental kapacitet för att förstå att förnekelse inför sig själv och förnekelse inför andra är två skilda saker.

Så nu blir du aggressiv också. Oväntat.

Ja, du ska vara tacksam för att jag väglett dig till en seriös vetenskaplig tidskrift som publicerar studier som antingen går igenom eller bygger på resultat som går tvärtemot vad du hävdar. Om man har en felaktig uppfattning så ska man vara tacksam om någon rättar en och därmed ger en möjlighet att lära sig mer och omvärdera sin inställning. Men tydligen bränns det när jag konstaterar att alkoholister förnekar sin alkoholism. Varför är upp till var och en att spekulera om.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Blev du ledsen i ögat när jag konstaterade att du verkar ha en auktoritär syn på alkohol och drogproblem? Lev med det säger jag i så fall, precis som jag får leva med din efterblivna slutkläm i förra inlägget, där du i princip skriver som att jag och du skulle vara överens om att alkoholberoende i allmänhet skulle förneka sina problem.

Nej, jag blir inte ledsen över dina hjärnspöken. Däremot en aning irriterad över att du lägger ord i munnen på mig, men det är ingen större irritation än den man känner över den vilsna flugan i rummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du skriver precis som en tolvsegare. Allt verkar bero på lögner, förnekelse och annat som är hämtat ur den världen. Även personangreppen mot mig talar sitt tydliga språk. Det måste vara jobbigt för er att internet har utvecklats till vad det är. Tänk så bra ni hade det under 80 och 90-talen, när ni i lugn och ro kunde hjärntvätta förvirrade människor som inte hade tillgång till sådan där kritik och därmed möjlighet att försvara sig emot er.

Nu har ju jag aldrig någonsin haft alkoholproblem varför jag ej heller är en tolvstegare. Men även om jag ser tjusningen i metoden så har det inget att göra med att jag kallar dig lögnare. Det gör jag för att du bevisligen är en lögnare som inte klarar av att besvara ett enkelt inlägg på Flashback utan att ljuga. Och det är inget personangrepp att konstatera detta faktum.
Citera
2017-03-19, 18:14
  #39
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Så nu blir du aggressiv också. Oväntat.

Ja, du ska vara tacksam för att jag väglett dig till en seriös vetenskaplig tidskrift som publicerar studier som antingen går igenom eller bygger på resultat som går tvärtemot vad du hävdar. Om man har en felaktig uppfattning så ska man vara tacksam om någon rättar en och därmed ger en möjlighet att lära sig mer och omvärdera sin inställning. Men tydligen bränns det när jag konstaterar att alkoholister förnekar sin alkoholism. Varför är upp till var och en att spekulera om.



Nej, jag blir inte ledsen över dina hjärnspöken. Däremot en aning irriterad över att du lägger ord i munnen på mig, men det är ingen större irritation än den man känner över den vilsna flugan i rummet.



Nu har ju jag aldrig någonsin haft alkoholproblem varför jag ej heller är en tolvstegare. Men även om jag ser tjusningen i metoden så har det inget att göra med att jag kallar dig lögnare. Det gör jag för att du bevisligen är en lögnare som inte klarar av att besvara ett enkelt inlägg på Flashback utan att ljuga. Och det är inget personangrepp att konstatera detta faktum.
Du verkar förvänta dig att du kan slänga ur dig ordet lögnare utan belägg och på det sättet vinna debatten.

Jag om någon är den i det här forumet som presenterar fakta och belägger den med länkar, till exempel lagtexter. Du och människor med din inställning kör alltid med anekdotisk bevisföring, känsloargument och personangrepp. Ett ganska bra exempel är hur du i inlägg efter inlägg som ett mantra upprepar att jag skulle vara en ljugande alkis, trots att jag varken ljuger eller är alkoholist. Skall du inte dra den om att din kompis inte blev av med körkortet när han erkände sitt alkoholberoende för vården också? Jag menar, då skulle bilden bli komplett.
Citera
2017-03-19, 18:24
  #40
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du verkar förvänta dig att du kan slänga ur dig ordet lögnare utan belägg och på det sättet vinna debatten.

Jag om någon är den i det här forumet som presenterar fakta och belägger den med länkar, till exempel lagtexter. Du och människor med din inställning kör alltid med anekdotisk bevisföring, känsloargument och personangrepp. Ett ganska bra exempel är hur du i inlägg efter inlägg som ett mantra upprepar att jag skulle vara en ljugande alkis, trots att jag varken ljuger eller är alkoholist. Skall du inte dra den om att din kompis inte blev av med körkortet när han erkände sitt alkoholberoende för vården också? Jag menar, då skulle bilden bli komplett.

Det räcker att läsa igenom mina inlägg för att se var jag anklagar dig för att både undvika ämnen och ljuga öppet. Vill du slippa stämpeln som lögnare så rekommenderar jag dig att du går tillbaka till tidigare inlägg och svarar mig bättre, och då utan vare sig fokusflyttningar, lögner eller "undanhållande av fakta".

Sedan anklagar jag dig inte för att vara en ljugande alkis, jag är däremot öppen för möjligheten eftersom just alkoholism och alkoholisters förnekande verkar vara ett ämne som bränns för dig. Att du har problem med alkohol har du själv erkänt, även att du under den tiden du var aktiv "undanhöll fakta" för familjen. Exempelvis genom att smyga med alkoholen.

Och jag uppmanar dig ännu en gång att sluta lägga ord i munnen på mig. Jag associerar mig inte frivilligt med alkisar varför jag osannolikt skulle ha någon vän som blir av med körkortet den vägen.
__________________
Senast redigerad av KlausStein 2017-03-19 kl. 18:55.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback