Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 21:25
  #1
Medlem
Hej.

Har funderingar på att använda mitt moderkort som server, som är av denna modell:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3653445

Kan jag köpa en RAID-kontroller till detta moderkort, och på så vis kunna sätta diskarna i RAID5?
Citera
2017-03-10, 21:51
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
kunna sätta diskarna i RAID5?
Nåt sånt här skulle kanske kunna fungera http://www.highpoint-tech.com/USA_ne...0-overview.htm
Det är ju alltid lite spännande om sådana där tillsatskort funkar stabilt, att raiden inte håller på och spricker, och vad som händer om den gör det. Beror lite på vilka och hur rymliga diskar du tänkt använda också. Jag har inte testat de där korten, bara sökte på "raid 5 pci express x1" och tog första.
Citera
2017-03-10, 21:51
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Tveksamt... men man skall aldrig säga aldrig...

RAID japp men RAID5 kort verkar vara svårt att hitta... RAID 0/1 japp... men återigen... skall aldrig säga aldrig det finns så mycket knepiga grejor där ute...

----edit

Och se där... någon hittat något innan jag han skriva detta inlägg :-)

Det enda kan vara (om du har hyffsat nya "snabba" hårddiskar) är att throughput är lite låg... men visst för 3 hårddiskar är det rätt OK...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-03-10 kl. 21:55.
Citera
2017-03-10, 22:16
  #4
Medlem
Kom bara ihåg att RAID5 är ett sätt att få bättre tillgänglighet - dvs att filerna fortfarande finns tillgängliga efter att en disk gått sönder. Och förhoppningsvis fortsätter de vara tillgängliga hela tiden tills du synkroniserat upp en reserv-disk.

Däremot så är inte RAID5 en ersättning för backup. Dels med stora diskar finns risk att det inte går att synkronisera upp efter byte av en disk. Dels för att RAID inte löser olycklig radering/överskrivning eller att filsystemet går sönder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback