Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 14:55
  #1
Avstängd
swekredits avatar
Undrar om någon kan förklara vad som menas med att marknadsjämvikter är effektiva.

-Och att ingen omfördelning kan göras för en person utan att samtidigt försämra för någon annan.
-Men de är möjligt att förbättra för någon utan att andra får det sämre.

Detta har att göra med efterfrågekurva och utbudskurva, mikroekonomi.
Citera
2017-03-10, 15:46
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
marknadsjämvikten innebär att det inte produceras för mycket varor. Gör det det så sjunker priset till en nivå där det inte är lönsamt längre att tillverka även om fler vill köpa. Det är den punkten man når automatiskt
Den andra frågan innebär att resurserna används effektivt eller ej. Om vi har 100.000 kronor var på banken och kan göra franska pannkakor om vi köper varsin plättlaggsmaskin så kanske vi kan tjäna 15.000 per månad. Lånar du mig istället 100.000 kan jag använda pengarna till att köpa en taxi och anställa dig som chaufför med högre lön än när du lagar plättar samtidigt som du får bra ränta på pengarna.
Du kan tom skänka mig 100.000 så kan du få köra taxi 40 tim per vecka och tjäna dubbelt så mycket på taxi och snart tjäna in de 100.000 du skänkt mig. Se paretooptimalitet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback