Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-10, 18:07
  #13
Medlem
valter-eggons avatar
Ta det lugnt! Det är inte såna som dig de jagar. De är måna om patienterna. Jag kan med all säkerhet säga att du knappt minns vad du har läst. Du har inte läst för att minnas och eventuellt sprida vidare.

Om du nu inte av nyfikenhet gått in och läste kändisars journaler. Då kan du bli påkommen.

Det finns inget register om vem som får kolla på vilka patienter. Det funkar inte så. Däremot så kan man hålla koll på vilka som kollar på vissa patienter och då är det på nivå kring stadsminister.
Citera
2017-03-10, 22:01
  #14
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Ta det lugnt! Det är inte såna som dig de jagar. De är måna om patienterna. Jag kan med all säkerhet säga att du knappt minns vad du har läst. Du har inte läst för att minnas och eventuellt sprida vidare.

Om du nu inte av nyfikenhet gått in och läste kändisars journaler. Då kan du bli påkommen.

Det finns inget register om vem som får kolla på vilka patienter. Det funkar inte så. Däremot så kan man hålla koll på vilka som kollar på vissa patienter och då är det på nivå kring stadsminister.

Jag vet inte om man använder något AI-system (kunskapssystem) för att analysera loggarna och hitta avvikelser, men i de äldre systemen så fick man antingen söka manuellt eller skriva ut rapportlistor med alla åtkomster och se om det fanns avvikelse, t.ex personer som bara läste journalen utan att uppdatera i den.
Citera
2017-03-12, 10:23
  #15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistmaster
Hej!

Jag jobbar sedan några månader tillbaka inom landstinget i Uppsala och jag insåg idag att jag sysslat med olagligheter utan att känna till det. Från en början fick jag nämligen ingen utbildning i datasystemet cosmic så det blev mycket trial and error för min del. Bland annat har jag vare inne på andras journaler för att se hur personalen skrivit sina anteckningar och själv kunna använda dem som lathund. Nu har jag fått reda på att detta är olagligt och att det är något folk förlorar sina jobb över. Tydligen så loggas allt man gör så jag har lämnat elektroniska spår efter mig. Min fråga är om någon annan har erfarenhet av ämnet och vet hur stor risken att åka fast är?

Egentligen ska du när du blir anställd skriva på ett sekretessavtal med gällande regler angående datahantering. I o f om du är legitimerad personal (SSK el Läkare) så ingår det ju sekretesshantering i utbildningen. Det är ju inte så att det bara nämns en gång under utbildningens gång. Dock om du är undersköterska så kan det ha "missats" om utbildningsarrangören är mindre nogräknad. Tyvärr finns allt för många arrangörer som inte är allt för bra.

Vidare antar jag att du jobbar på någon vårdavdelning om du nu är i landstinget. Så länge du bara slagit på patienter som ligger inne på din avd så är det (i princip) lugnt. Även om man inte är direkt involverad i vården av den patienten så kan det ju hända att du rådgjort med en kollega om patienten, t ex om en såromläggning, och därför haft fog för att läsa om detta även det inte är du som rent fysiskt ger vården.

Om du dock har slagit på en kändis, typ riksdagspolitiker, känd skådespelerska mm så kan det vara värre. Kring dessa kollar man ju upp slagningar mer på förekommen anledning. Finns ju alltid någon idiot som tycker om att läcka till Hänt i veckan.

Sen, precis som någon mer här, tycker jag inte du ska säga någonting till någon om detta. Har du otur så är det en paragrafryttare som "känner behov" av att lyfta och utreda detta vidare och då kan du få än mer problem. Låtsas som det regnar, skulle du bli inkallad om detta får du väl säga som det var, men då ska du också hävda att du inte erhållit nödvändig utbildning och information. Tyvärr så påstår man internt i vården att man alltid skall säga och rapportera allt som görs fel, även om det inte orsakar skada, för att man vill ha en öppen miljö, men i själva verket riskerar man problem. Så Tiga är guld i detta läge.

Troligen kommer inget att hända. Så vara bara lugn och var tyst.

Är du SSK el läkare så är du legitimerad och då ingår sekretessfrågor i utbildningen och då förväntas du veta vad som gäller även om arbetsgivaren skall informera dig om det. Det som dock AG är skyldig att ge dig är en adekvat genomgång om hur deras journalsystem fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback