Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 01:33
  #1
Medlem
AnonymStammiss avatar
Hej bilkunniga!

Har haft problem med min S60 från 2001 ett tag nu och en morgon när jag skulle till jobbet så startar den men dör några sekunder senare. Har haft följande problem tidigare:

1. Tidigare när jag kört med bilen har den vid tomgång haft tufft vid vissa tillfällen att hålla sig vid liv. Den går ner under 1000 varv men så fort jag gasade på gick det bra. Detta hände både när den var kall och varm och har egentligen hållt i sig. Varvtalet har gått ner vid tomgång.

2. Tidigare i vissa fall har den inte startat. Detta har (möjligtvis av slumpen) varit då det är kallt ute och bilen tidigare körts men sen fått stå några timmar.

3. Och nu till den nuvarande situationen;

Bilen startade men den dör snabbt därefter. Jag kopplade in multimeter till batteriet och först visade den 11.85, gick upp till 14 när bilen hade startat och såfort bilen dog gick den från 14 till 13, till 11 och ner till 10 i ganska snabb takt. Nu när jag försöker starta är batteriet helt dött och jag hör bara massa klick när jag vrider runt nyckeln.

Är det batteri jag ska byta eller kan det vara något annat? Generator? Startskydd? Dator som spökar?

Här kommer en video som demonstrerar processen:
https://vimeo.com/207723142
Citera
2017-03-10, 08:21
  #2
Medlem
sittmuskelns avatar
Nyckelfel förmodligen. Startspärren?
Citera
2017-03-10, 08:35
  #3
Medlem
Ett normalt batteri visar ca 12,5 volt i vila och sedan när man startar motorn så kommer den att visa mellan 13,5 upp till 14,5 volt beroende på batteriets kondition.
Under 12,5 volt visar att batteriet är antingen urladdat eller börjar gå mot sitt slut.
Om batteriet är mer än 6-8 år gammalt så är den nog på upphällningen.
Citera
2017-03-10, 10:31
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det ett batteri med påfyllningshattar så kolla syra/vätskenivån och fyll på vid behov.

Testa även varje cell för sig med en syraprovare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000017818/ ett billigt sätt att få en indikation om en eller fler celler lagt av. Det är svårt att mäta med en multimeter även om dina värden lutar åt att batteriet är kass.
Citera
2017-03-10, 10:45
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymStammis
Hej bilkunniga!

Har haft problem med min S60 från 2001 ett tag nu och en morgon när jag skulle till jobbet så startar den men dör några sekunder senare. Har haft följande problem tidigare:

1. Tidigare när jag kört med bilen har den vid tomgång haft tufft vid vissa tillfällen att hålla sig vid liv. Den går ner under 1000 varv men så fort jag gasade på gick det bra. Detta hände både när den var kall och varm och har egentligen hållt i sig. Varvtalet har gått ner vid tomgång.

2. Tidigare i vissa fall har den inte startat. Detta har (möjligtvis av slumpen) varit då det är kallt ute och bilen tidigare körts men sen fått stå några timmar.

3. Och nu till den nuvarande situationen;

Bilen startade men den dör snabbt därefter. Jag kopplade in multimeter till batteriet och först visade den 11.85, gick upp till 14 när bilen hade startat och såfort bilen dog gick den från 14 till 13, till 11 och ner till 10 i ganska snabb takt. Nu när jag försöker starta är batteriet helt dött och jag hör bara massa klick när jag vrider runt nyckeln.

Är det batteri jag ska byta eller kan det vara något annat? Generator? Startskydd? Dator som spökar?

Här kommer en video som demonstrerar processen:
https://vimeo.com/207723142

Om du har möjlighet att låna startkablar och koppla in dig på en annan bils batteri, låta den andra bilen stå på tomgång och sen försöka starta. Då märker du om problemet kan bero på att ditt eget batteri är för dåligt. Vad som ofta händer är att spjällhuset krånglar pga överspänning när generatorn försöker ladda det dåliga batteriet och hänger sig varpå motorn nödstoppas.

Man bör också kalibrera spjällhuset innan man försöker starta igen när man haft detta problem. Motorn går annars ojämnt i början och kan vara svår att starta. Kalibrering görs genom att man vrider startnyckeln till 2ans läge utan att starta motorn, väntar en halv minut och sen stänger av och sen startar normalt.

Jag har haft liknande problem vilket berodde på att en av de sex cellerna i batteriet var kasst.
Citera
2017-03-10, 11:14
  #6
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om du har möjlighet att låna startkablar och koppla in dig på en annan bils batteri, låta den andra bilen stå på tomgång och sen försöka starta. Då märker du om problemet kan bero på att ditt eget batteri är för dåligt. Vad som ofta händer är att spjällhuset krånglar pga överspänning när generatorn försöker ladda det dåliga batteriet och hänger sig varpå motorn nödstoppas.

Man bör också kalibrera spjällhuset innan man försöker starta igen när man haft detta problem. Motorn går annars ojämnt i början och kan vara svår att starta. Kalibrering görs genom att man vrider startnyckeln till 2ans läge utan att starta motorn, väntar en halv minut och sen stänger av och sen startar normalt.

Jag har haft liknande problem vilket berodde på att en av de sex cellerna i batteriet var kasst.

Tänkte precis skriva detsamma som citerat, men med det tillägget att om problemen kvarstår med ett bra batteri, rengör och kolla upp gasspjällhuset.
Citera
2017-03-10, 11:25
  #7
Medlem
PlutoJs avatar
Först av allt, i med ett nytt batteri! 11,5 volt betyder att batteriet är kaputt. Om du får 14 volt när motorn är igång fungerar generator och laddningsregulator ok.

Sedan är det dags att kolla på spjällhuset, bränslepumpen och alla andra möjliga felkällor. Men ett så dåligt batteri kan lätt få alla andra elektroniskt styrda system att bete sig helt knäppt, så ett nytt batteri kan faktiskt vara svaret på alltihop.
Citera
2017-03-10, 13:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Tänkte precis skriva detsamma som citerat, men med det tillägget att om problemen kvarstår med ett bra batteri, rengör och kolla upp gasspjällhuset.
Exakt. Minns jag rätt så är det där den sista årsmodellen med det ökända spjällhuset.
Här kommer jag behöva hjälp.
Enklast är att först kolla etiketten på spjällhuset. Det finns två färgen den ena är gul och den andra vit. En av dem är original medan den andra är ersättningshuset.
Nu minns jag inte vilken färg som var vilken. Men fyll gärna i, ni som fortfarande minns.

I dag bör det finnas gott om uppdaterade spjällhus på skroten då de har bytt på otal bilar genom åren.
Är det den uppdaterade som sitter i så är en rengöring på sin plats. Kan rekomendera www.jagrullar.se för vidare instruktioner. Där finns massor av trådar i ämnet.

Detta kanske inte är problemet. Men i gengäld är inte ett rengjort spjällhus något negativt.
Citera
2017-03-10, 15:50
  #9
Medlem
om spjällhuset
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=19&t=33027

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-03-10, 22:13
  #10
Medlem
Ricins avatar
Min bil har visat samma tecken. Startade bilen och den gick i gång i några sekunder och sen så dog den. Bad verkstaden byta batteri för trodde det var problemet, och efter man hade bytt så kvarstod problemet. Efter en undersökning så visade det sig att det hade kommit in luft i bränslesystemet, så det kan ju vara värt att kolla om det e dags att byta bränslefilter eller något
Citera
2017-03-21, 23:43
  #11
Medlem
AnonymStammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Min bil har visat samma tecken. Startade bilen och den gick i gång i några sekunder och sen så dog den. Bad verkstaden byta batteri för trodde det var problemet, och efter man hade bytt så kvarstod problemet. Efter en undersökning så visade det sig att det hade kommit in luft i bränslesystemet, så det kan ju vara värt att kolla om det e dags att byta bränslefilter eller något

Har lämnat in bilen på verkstaden. Det var inget fel på batteri eller tändstift och bilen ger inga felkoder. Verkstaden hittade inga fel alltså. Deras teori var att bilen möjligtvis fått för mycket bensin och därför blivit sur. Efter att batteriet hade laddats testades ett knep där full gas i samband med att startmotorn gick skickade luft genom systemet och bilen startade sedan. Tydligen finns det ett system som förhindrar bilen från att ta in bränsle då full gas ligger i och då "renas" systemet. Nu går den som en klocka.

Nästa gång jag får liknande problem får jag prova full gas och låta startmotorn tugga några sekunder och förhoppningsvis kommer ett svart rökmoln ur avgasröret och bilen startar. Det jag gjorde fel sist var att jag låg på halv-gas då jag försökte starta den och då hann batteriet dras ur.

Bilar är till för att krångla. Men men nu går den iallafall...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback