Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 01:16
  #1
Medlem
Hej! jag har en gammal lastbil med diesel motor. Den har stått i säkert 50 år utan att ha startats jag undrar vad som krävs för att få den att gå igen.
Citera
2017-03-10, 01:20
  #2
Medlem
franges avatar
Antagligen en total motorrenovering. Allt vad packningar och gummi heter lär vara torrt som fnöske...

Frågan är vilket skick lager och dylikt är... Går det att dra runt motorn för hand?
__________________
Senast redigerad av frange 2017-03-10 kl. 01:24.
Citera
2017-03-10, 08:09
  #3
Medlem
Lastbilen står under träd men den värkar vara i ganska ok gick. Halva golvet som är gjort av trä har ruttnat.
Jag vet inte om den går att dra runt för hand.
Citera
2017-03-10, 19:11
  #4
Medlem
NilsTheMan1971s avatar
ett starkt jävla batteri, startgas, kolla luft filtret så de är ok, tålamod och lite våld. kanske startar å går lite men efter de borde du göra en lite ''renovering'' på den
Citera
2017-03-11, 04:46
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ha nånting redo du kan plugga luftintaget med ifall motorn skulle hänga sig på fullgas, kan sabba både ventiler lyftare och annat smått o gott i motorn...det "roliga" börjar 3 minuter in.

https://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM
Citera
2017-03-21, 00:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamez312
Hej! jag har en gammal lastbil med diesel motor. Den har stått i säkert 50 år utan att ha startats jag undrar vad som krävs för att få den att gå igen.

börja med att sätta ett långt spärrskaft på vevaxeln och se om den går dra runt, om det går så kolla om startmotorn funkar,använd en dunk som provisorisk dieseltank och lufta ledningarna och se om aset startar,vad är det för motor???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback