Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 23:19
  #1
Medlem
N0ppes avatar
Hej!
Har kört fast rejält i en uppgift gällande bestämmande av konvergens/divergens för en generaliserad integral. Uppgiften ser ut som följer:

0∫1 ((sqrt(sin(x))/(x - x^2))dx

Min tanke än så länge är att dela upp integralen i två:

0∫1/2 ((sqrt(sin(x))/(x - x^2))dx , jag lyckades få fram att denna integral är konvergent med hjälp av jämförelsesatsen:

((sqrt(sin(x))/(x - x^2)) = (sqrt(sin(x)/x) * (1/(1 - x))) * (1/sqrt(x)) , där första faktorn går mot 1 då x går mot 0 och integralen för andra faktorn är konvergent.

Jag har dock fastnat i den andra delen av lösningen då jag ska visa om

1/2∫1 ((sqrt(sin(x))/(x - x^2))dx är konvergent/divergent. Får helt enkelt inte till det algebraiskt.

Någon som har ett förslag på hur jag går tillväga?
Citera
2017-03-09, 23:33
  #2
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0ppe
Hej!
Har kört fast rejält i en uppgift gällande bestämmande av konvergens/divergens för en generaliserad integral. Uppgiften ser ut som följer:

0∫1 ((sqrt(sin(x))/(x - x^2))dx

Min tanke än så länge är att dela upp integralen i två:

0∫1/2 ((sqrt(sin(x))/(x - x^2))dx , jag lyckades få fram att denna integral är konvergent med hjälp av jämförelsesatsen:

((sqrt(sin(x))/(x - x^2)) = (sqrt(sin(x)/x) * (1/(1 - x))) * (1/sqrt(x)) , där första faktorn går mot 1 då x går mot 0 och integralen för andra faktorn är konvergent.

Jag har dock fastnat i den andra delen av lösningen då jag ska visa om

1/2∫1 ((sqrt(sin(x))/(x - x^2))dx är konvergent/divergent. Får helt enkelt inte till det algebraiskt.

Någon som har ett förslag på hur jag går tillväga?

Då x ∈ [1/2, 1] så gäller det att √(sin(x))/(x(1 - x)) ≥ √(sin(1/2))/(x(1 - x)) ≥ √(sin(1/2))/(1*(1 - x)) = √(sin(1/2))/(1 - x), använd denna jämförelse för att visa att den divergerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback