Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 20:56
  #1
Medlem
Hej!

Sony XB7 marknadsförs som 470 watt, efter en provlyssning i butik låter det inte särskilt troligt, utan detta måste snarare vara nån "peak output" som tillverkaren försöker luras med. Det finns ingen information om hur mycket RMS den är på. Däför undrar jag nu, hur många watt tror ni att denna högtalaren behöver försörjas med? Behövs det verkligen 470 eller klarar den sig med mycket mindre än så? Anledningen är att jag ska köpa en spänningsomvandlare/växelriktare och om det räcker med någon på exempelvis 300 watt istället för 500 så sparar jag mycket pengar.

Uppskattar svar som tusan. Tack Flashback!
Citera
2017-03-10, 18:27
  #2
Medlem
Du kan inte få ut mer än du stoppar in. Därför är det rena fantafififfror när det står att en bilstereo med en säkring på 5 A (12V = 60W) har en uteffekt på 4x60 W, dvs det fyrdubbla. Och då är inte ens radiodelen, cd, display och andra strömförbrukare och förluster inräknade.
Citera
2017-03-11, 06:59
  #3
Medlem
Pungsvings avatar
1 watt räcker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback