Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 17:11
  #1
Avstängd
Hej, blir ju snart 15 o har bestämt mig för att köpa Rieju MRT 50 SM 2017. Två frågor har jag (men det blir säkert fler ), jag är väldigt kort (160 cm och 70 cm från golvet till rumpan) och undrar då om man kan sänka den eller något annat för att nå? Växlande har jag lite fundering över också, kör man iväg på moppen i friläget o sen när man fått upp farten växlar man till ettan? Om inte skulle jag gärna vilja få växling förklarat.

Tack på förhand.
Citera
2017-03-09, 18:16
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Du får nog plats på den ändå utan att sänka. Hur har du tänkt att köra iväg med friläget?

Kom tillbaka om tre år.
Citera
2017-03-09, 18:24
  #3
Avstängd
Haha, ja det är det med växling jag inte förstår men tack för svar.
Citera
2017-03-09, 18:27
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayquazadarkrai
Haha, ja det är det med växling jag inte förstår men tack för svar.
När man startar så drar man kopplingen, lägger i första växeln, gasar lite och släpper kopplingen sakta.
Kanske behöver byta till en kortare stötdämpare om du ska sänka, ibland kan man fulsänka genom att minska förspänningen på fjädern.
Citera
2017-03-09, 18:29
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
När man startar så drar man kopplingen, lägger i första växeln, gasar lite och släpper kopplingen sakta.

Aha, tack nu hajar jag.
Citera
2017-03-09, 18:29
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Åldern har noterats och kommentarer om det kommer behandlas som 0.03
/Mod
Citera
2017-03-09, 20:25
  #7
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayquazadarkrai
Hej, blir ju snart 15 o har bestämt mig för att köpa Rieju MRT 50 SM 2017. Två frågor har jag (men det blir säkert fler ), jag är väldigt kort (160 cm och 70 cm från golvet till rumpan) och undrar då om man kan sänka den eller något annat för att nå? Växlande har jag lite fundering över också, kör man iväg på moppen i friläget o sen när man fått upp farten växlar man till ettan? Om inte skulle jag gärna vilja få växling förklarat.

Tack på förhand.

Har en kompis som är kring 150-160cm och när vi var 15 bytte han till en kortare bakstötdämpare till sin moped och så lossade han på skruvarna på fästet till framgaffeln och flyttade upp gaffelbenen. Sen har jag för mig att han ändrade lite fästen på swingen och tömde gaffelbenen på lite olja för att få den extra låg också. Fotpinnarna var 20cm ifrån backen när du satt på den och jag tror det ska vara 35-40cm original

Och gör som Arne.Anka skrev angående kopplingen, Fast börja med att att öva i nedåt lutande positioner tills du lärt dig hur man gör. Sen kan du börja träna på plan mark och uppförsbackar, det var så jag lärde mig att koppla på både moped och bil. Min körlärare sa att ifall du tar 4-5s på dig att släppa kopplingen så kan du aldrig få kärringstopp, och det fick jag aldrig heller
Citera
2017-04-01, 12:04
  #8
Medlem
Det finns växel 1,2,3,4,5,6 och friläge. När du ska köra iväg så drar du in kopplingen och så tar du i 1:ans växel sen gasar du samtidigt som du släpper kopplingen, sen när den kommer upp i varv tar du in kopplingen och växlar till 2:an sedan 3:an sedan 4:an osv..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback