Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-09, 16:22
  #1
Medlem
Då var det dags igen. Man måste koka allt vatten som ska drickas eller ha med mat att göra på något sätt. Varför händer detta gång på gång runtomkring i landet, kan man lita på att vattnet är tjänligt i kranen? Visst är det bra att de informerar, före, men varför händer detta hela tiden? Fick även ett sms tidigare idag. Detta medför stora problem för de flesta och detta är ju ändå Sverige där vatten i kranen ska vara en självklarhet!

Citat:
Kokningsrekommendation i Lunds stad, delar av Lunds kommun och delar av Eslövs kommun
Citat:
Vattenprover har visat på otjänligt vatten. Därför utfärdar VA SYD kokningsrekommendation i Lunds stad och Stångby, Hardeberga, Södra Sandby, Odarslöv, Flyingeby, Flyinge, Gårdstånga, Holmby och Hammarlunda.

http://www.vasyd.se/Artiklar/Nyheter...ek-Lund-170309
Citera
2017-03-09, 16:30
  #2
Medlem
StyleWarss avatar
Ni skåningar får sluta bajsa i vattnet:
http://www.ne.se/uppslagsverk/encykl...orma-bakterier
Citera
2017-03-09, 17:18
  #3
Medlem
Citat:
VA SYD drar tillbaka kokningsrekommendationen för halva Lunds stad. Vi har nu fått svar på våra analyser av tagna vattenprover och de visar att halva Lunds stad har tjänligt dricksvatten, det vill säga här finns inga koliforma bakterier och dricksvattnet kan användas som vanligt.*
Kokningsrekommendationen kvarstår dock som tidigare för de delar som visas på kartan.*
VA SYD försörjer Lund med dricksvatten indelat i flera så kallade tryckzoner. Prover tagna i det vi kallar för lågzonen visar att dricksvattnet är tjänligt här. Men tyvärr finns det fortfarande koliforma bakterier i några enstaka provsvar i den del av Lund som vi kallar för högzonen. Kokningsrekommendation ligger därför kvar på denna zon.
Frågan kvarstår dock varför det havererar gång på gång. Det visar också hur enkelt det är att slå ut ett samhälle. Man blir dålig i magen bara man tänker på att man kan ha fått i sig någon bacill!
Citera
2017-03-09, 17:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Men varför dricker du vattnet? Vatten har man ju till dusch, matlagning, te och kaffe, men vem dricker vatten direkt ur kranen?
Jag brukar sätta in en kanna med vatten i kylen med lite citron i att ha till maten eller bara för att man är törstig. Sen sköljer man ju grönsaker, frukt och annat. Borstar tänderna. Diskar gör man och äter sedan på och med det. Tvättar sig. Alltså det är ganska besvärligt att inte ha med kranvatten att göra!
Citera
2017-03-09, 17:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vattenledningsnätet är ju alltid av varierande ålder, samtidigt som det rör sig av markens sättningar och trädrötternas krypande. Så det här är ju helt normalt att det sker, då och då.

Men varför dricker du vattnet? Vatten har man ju till dusch, matlagning, te och kaffe, men vem dricker vatten direkt ur kranen?
Så du menar att du köper vatten? Dricker bara vatten och det är det från kranen inte fan går man och köper.
Citera
2017-03-09, 20:52
  #6
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Alltså jag dricker ju vatten om det är kokt till kaffe och te, men inte ur kranen direkt. Till maten dricker jag antingen öl eller te, men kallt vatten ur kranen? Burrr!
Borstar du tänderna med öl eller te också?
Citera
2017-03-09, 22:48
  #7
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Borstar du tänderna med öl eller te också?

Noop. Jag dricker upp tandborstvattnet utan jag har vant mig vid att spotta ut det när man borstat färdigt.
Citera
2017-03-09, 23:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Noop. Jag dricker upp tandborstvattnet utan jag har vant mig vid att spotta ut det när man borstat färdigt.
Tror du det gör någon skillnad om det är smittat?
Citera
2017-03-10, 03:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tror du det gör någon skillnad om det är smittat?

Ja, definitivt.
Citera
2017-03-10, 03:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, definitivt.
Så man sväljer inte en enda droppe vatten då?
Citera
2017-03-10, 07:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Noop. Jag dricker upp tandborstvattnet utan jag har vant mig vid att spotta ut det när man borstat färdigt.
"Tandborstvatten"? Tanken är ju liksom att man ska låta fluoret i tandkrämen få verka efter tandborstningen, och man ska varken skölja munnen eller dricka precis efter.
Citera
2017-03-10, 14:32
  #12
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Noop. Jag dricker upp tandborstvattnet utan jag har vant mig vid att spotta ut det när man borstat färdigt.
VA Syd rekommenderar:
Citat:
Kokt dricksvatten ska alltid användas när vattnet inte kommer upphettas över 100°C (exempelvis matlagning, blanda saft och andra drycker, brygga kaffe, göra is, skölja frukt och borsta tänderna)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback