Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-13, 12:04
  #13
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-X
En fråga bara. Nu har jag använt Samsung pay på en Willysbutik, en restaurang och på City Gross. Trycker in mitt fingeravtryck och sen står det att man har 30 sek på sig att hålla mobilen mot kortläsaren. Det som händer är att jag slipper ta upp mitt Visa-kort men måste ändå skriva in min Visa-kod på samtliga ställen. Jag som trodde att det räckte med fingeravtrycket.. Nån som vet varför det är så?
Då är det enklare att dra ut kortet och blippa den på terminalen. Handlade du under 250kr?
Citera
2017-03-15, 11:11
  #14
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-X
men måste ändå skriva in min Visa-kod på samtliga ställen.

Det är bara om du använder MST. Anledningen är att ett magnetkort (som Samsung Pay emulerar), inte har någon funktion för att säga att "Kod behövs inte". Det går att säga "Kod krävs inte" men då blir det istället att man får skriva under på kvittot.

Om terminalen har stöd för kontaktlös betalning (blipp-symbolen syns) så använd detta istället. Denna överföringsmetod har möjlighet att säga att "Varken kod eller signatur behövs".
Då slipper du kod. (Butiken kan dock tvinga kod för kontaktlösa betalningar över ett visst belopp, och då gäller detta även om banken/kortet säger att kod inte krävs.)

Att butiker kan tvinga kod beror på att butiksterminalen "vet" ju inte att du redan verifierat dig i mobilen.

Det kommer dock komma uppdateringar till kortterminalerna när Samsung Pay är ute ur betan, där Samsung Pay's kortserier (BIN) läggs upp som kodlösa, och då kommer både MST och NFC fungera utan kod.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
noll tanke på säkerhet.
Var är den nolla tanken på säkerhet?

Oavsett om du har skydd på telefonen eller ej, så krävs det fingeravtryck alternativt PIN-kod för att kunna använda kortet. Så vad spelar det för roll om det är skärmlås på telefonen eller ej?
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-03-15 kl. 11:18.
Citera
2017-03-15, 13:55
  #15
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är bara om du använder MST. Anledningen är att ett magnetkort (som Samsung Pay emulerar), inte har någon funktion för att säga att "Kod behövs inte". Det går att säga "Kod krävs inte" men då blir det istället att man får skriva under på kvittot.

Om terminalen har stöd för kontaktlös betalning (blipp-symbolen syns) så använd detta istället. Denna överföringsmetod har möjlighet att säga att "Varken kod eller signatur behövs".
Då slipper du kod. (Butiken kan dock tvinga kod för kontaktlösa betalningar över ett visst belopp, och då gäller detta även om banken/kortet säger att kod inte krävs.)

Att butiker kan tvinga kod beror på att butiksterminalen "vet" ju inte att du redan verifierat dig i mobilen.

Det kommer dock komma uppdateringar till kortterminalerna när Samsung Pay är ute ur betan, där Samsung Pay's kortserier (BIN) läggs upp som kodlösa, och då kommer både MST och NFC fungera utan kod.


Var är den nolla tanken på säkerhet?

Oavsett om du har skydd på telefonen eller ej, så krävs det fingeravtryck alternativt PIN-kod för att kunna använda kortet. Så vad spelar det för roll om det är skärmlås på telefonen eller ej?
https://www.hackread.com/samsung-pay...sactions-flaw/

Denna nolla tanke på säkerhet menas med att folk gladeligen ansluter mot okända och öppna trådlösa nätverket och genomför bankaffärer, använder varken AV eller brandvägg i tron om att en telefon på något sätt skulle vara säker.
Citera
2017-03-15, 22:55
  #16
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
https://www.hackread.com/samsung-pay...sactions-flaw/

Denna nolla tanke på säkerhet menas med att folk gladeligen ansluter mot okända och öppna trådlösa nätverket och genomför bankaffärer, använder varken AV eller brandvägg i tron om att en telefon på något sätt skulle vara säker.
Du behöver inte ha internetuppkoppling för att använda Samsung Pay. Koppla inte upp dig på oskyddade nätverk. Enkelt.
Citera
2017-03-27, 15:44
  #17
Medlem
Yinool0401s avatar
http://www.swedroid.se/betaversionen...ns-nu-sverige/

Använder en importtelefon S7 från USA, dock viktigt att det FEE versionen av nougat på den.

Körde Odin och nu funkar det som smutttttt. Samsung Pay is da shit.
Citera
2017-04-21, 19:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
http://www.swedroid.se/betaversionen...ns-nu-sverige/

Använder en importtelefon S7 från USA, dock viktigt att det FEE versionen av nougat på den.

Körde Odin och nu funkar det som smutttttt. Samsung Pay is da shit.


Hur vet man att man har FEE variationen?

Köpte min från tele 2 och jag kan ej installera samsung pay
Citera
2017-04-21, 20:49
  #19
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Hur vet man att man har FEE variationen?

Köpte min från tele 2 och jag kan ej installera samsung pay

Under om enheten / programinfo/komplileringsnr
Citera
2018-12-09, 08:52
  #20
Medlem
Novus4212s avatar
Bumpar denna tråd lite.

Någon som använder Samsung Pay mer frekvent?

Fördelar?

Nackdelar?

Buggar?
Citera
2018-12-09, 11:54
  #21
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Bumpar denna tråd lite.

Någon som använder Samsung Pay mer frekvent?

Fördelar?

Nackdelar?

Buggar?

Använder den hela tiden, perfekt. Haft VISA och använt den där sedan starten våren 2017.
Nu har jag fått rikskuponger/Mastercard genom mitt jobb. Nu kan jag använda den också.
Smutt enkelt, och fått en massa biobiljetter och högtalare som promotionprylar från Samsung också, som grädde på moset.
Citera
2018-12-09, 12:36
  #22
Medlem
Det jag gillar mest är alla medlemskort man kan lägga till. IKEA, COOP, Willys, stadium, fan och hans moster. Alla korten finns nu i mobilen.
Citera
2020-09-01, 20:07
  #23
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Någon som vet om Swedbanks Mastercard kreditkort fungerar med Samsung Pay? Har mest använt kreditkort från OKQ8, men det funkar inte med Samsung pay.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback