Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-12-08, 18:32
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Där jag bor så var det krav att lämna uttdrag (och kvitton/fakturor) varje månad tills dom ändrade systemet så man kan e-ansöka.

Nu är kravet att man ska spara alla uttdrag och kvitton/fakturor så att man kan visa upp dom vid kontroll.

Själv ansöker jag om försörjningsstöd i en kommun där man inte kan göra en e-ansökan, och jag vet inte om/när de kommer införa det. Behöver fortfarande lämna kontoutdrag, kvitton och fakturor varje månad.

Om man bor i en kommun där man kan e-ansöka, kan man lämna in en vanlig pappersansökan eller är e-ansökan det enda sättet? Är det olika hur ofta/sällan de där kontrollerna kommer?
Citera
2018-12-08, 22:52
  #62
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Själv ansöker jag om försörjningsstöd i en kommun där man inte kan göra en e-ansökan, och jag vet inte om/när de kommer införa det. Behöver fortfarande lämna kontoutdrag, kvitton och fakturor varje månad.

Om man bor i en kommun där man kan e-ansöka, kan man lämna in en vanlig pappersansökan eller är e-ansökan det enda sättet? Är det olika hur ofta/sällan de där kontrollerna kommer?

Man kan fortfarande lämna in vanlig pappersansökan.
Ingen aning om hur ofta dom kör kontroller, tror nog det kan variera lite från person till person.
Mig har dom iaf inte kollat än.
Citera
2019-08-29, 16:45
  #63
Medlem
Jag har en fråga gällande socialbidrag. Kollar dom vad jag köper eller har jag rätt att köpa vad jag vill för pengarna jag fått? om jag har köpt det jag vill köpa och söker igen nästa månad och kontot är tomt får jag då socialbidrag igen?
Citera
2019-08-29, 19:02
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Jag har en fråga gällande socialbidrag. Kollar dom vad jag köper eller har jag rätt att köpa vad jag vill för pengarna jag fått? om jag har köpt det jag vill köpa och söker igen nästa månad och kontot är tomt får jag då socialbidrag igen?


Bara att hyran blir betald, visas antingen genom kontoutdrag (typ överföring till hyresvärd) eller att hyresvärden skriver på att de fått betalt kontant. Resten kan tas ut via bankomat
Citera
2019-08-29, 22:08
  #65
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Jag har en fråga gällande socialbidrag. Kollar dom vad jag köper eller har jag rätt att köpa vad jag vill för pengarna jag fått? om jag har köpt det jag vill köpa och söker igen nästa månad och kontot är tomt får jag då socialbidrag igen?

Sålänge du har betalat det du sökt och fått pengar specifikt för tex hyra, el, sjukvård och kan styrka det med kvitto/kontoutdrag så kan du göra vad du vill med resten.

Kan dock vara mindre lämpligt att tex ha spenderat stora summor på alkohol/spel och liknande, då kan dom vilja sätta in årgärder.
Citera
2023-01-03, 20:52
  #66
Medlem
Gammal tråd men min fråga passar här. Istället för att göra ny tråd.

Kan socialen se om man får pengar skickat TILL sig, från ett annat europeiskt land, med Western Union som man hämtar ut cash?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback