Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 12:23
  #1
Medlem
Datorn stänger av sig själv allt mer ofta. När jag spelar cs go så brukar den stänga av sig någon gång varje dag. Datorn är inte överhettad. Den är långt ifrån varm.

Vad kan det bero på?
Citera
2017-03-09, 12:28
  #2
Medlem
Lite mer info tack

Ålder på dator?

Vilken hårdvara sitter i ?

Fått någon blåskärm ?

Vad menar du med långt ifrån varm?
Har du kollat cpu och gpu temperatur då? (CPU-Z/GPU-Z)


Jag personligen gissar i första hand på Nätaggregatet (dåliga kondensatorer) och sedan på defekt rammodul, är datorn gammal så kan det även vara dåliga kondensatorer på moderkortet
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-03-09 kl. 12:32.
Citera
2017-03-09, 12:37
  #3
Medlem
OnkelMorras avatar
Jag har haft samma problem, och då var det nätagget som var slut.

Men som föregående postat så kan det vara något av ramminnena också. Ladda ner Memtest86 och kör den några gånger.

Sen kan du kolla om det finns några nya drivrutiner till moderkort, ljudkort osv.
Citera
2017-03-09, 13:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Datorn stänger av sig själv allt mer ofta. När jag spelar cs go så brukar den stänga av sig någon gång varje dag. Datorn är inte överhettad. Den är långt ifrån varm.

Vad kan det bero på?

Har du någon övrig utrustning till datorns usb? Koppla ur så mycket som möjligt . De kan skapa problem. O som andra säger skulle vara bra att ha lite mer info om datorn.

Ålder ?
Komponenter ?
Har du gjort någon ändring i datorn sista tiden ?
Uppd alla drivrutiner ? Inklusive bios ?
Kika in i datorn , lukta , kolla , lyssna. Se om de finns något uppenbart.
Datorn bör inte pressas i någon större utsträckning innan felet e åtgärdat. Då det kan vara ganska allvarliga fel på denna datorn. Tänker främst moderkort o nätagg just nu. Men kan även vara en hårddisk , ssd , minnen som falerar. Pressar du en dator med ett döende nätagg kan de bli följden att den tar med sig halva datorn den dagen den ger upp antar jag
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-03-09 kl. 13:35.
Citera
2017-03-09, 17:39
  #5
Medlem
Minnesfel brukar ge krascher.

Nätaggregatsproblem eller moderkortsproblem brukar kunna ge avstängning - antingen för att någonting blir för varmt eller för att någon av spänningarna blir för låg/hög.

Har du kört Motherboard Monitor, SpeedFan eller liknande och kollat spänningarna och ev. temperaturer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback