Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 21:19
  #13
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Okej vad tråkigt att höra men ja ska nog kolla upp de ändå och söka info. Min kompis är väldigt smart så ja tror inte hen skulle ljuga för mig.

Ja missade "e" bara. De e en kille. Ja e feminist så ja försöker inte göra skillnad på killar å tjejer då de inte har betydelse
Du skall nog inte tro alltför mycket på din kompis. Han vill säkert väl och menar med all säkerhet inte att ljuga för dig men han kan ha fel för det. Ren okunskap alltså. Sen finns det många haschtomtar och stoners som har en övertro på cannabis som en mirakelmedicin mot allt möjligt och detta skall man vara medveten om och ha i bakhuvudet, när man lyssnar på personer som propagerar för osannolika lösningar på svåra problem. Du kan nog gå mer på svaren du fått i denna tråden som också säger samma som jag säger, att cannabis inte kan bota diabetes.

Intressant förresten att du på grund av att du är feminist inte vill skriva om en person är en hon eller han, utan en hen, för att du inte vill göra skillnad på tjejer och killar. Om det fanns en positiv respektive negativ laddning i att benämna någon kille eller tjej skulle jag kunna köpa ditt resonemang men det finns ju ingen laddning eller värdering i att säga om någon om den är kille eller tjej.

Det vore något annat om du sa något som till exempel är nedsättande om någon, till exempel att en tjej är ett luder eller en kille är mansgris. Men kille eller tjej är helt neutralt och beskriver bara vilket kön personen har, utan att vara laddat med någon värdering kring det. Ungefär som att säga att en person kör en Volvo och en annan kör en Honda, det ena är varken bättre eller sämre än det andra. Båda är bilar och man kan lika väl säga att en person är en ägare till en Volvo istället för att bara sägs om att han eller hon är bilägare. Att beskriva hur verkligen ser ut, utan att krångla till det, gör inte saker sämre, tvärtom blir det oftast bättre när man kan säga precis som det är.
Citera
2017-03-10, 10:38
  #14
Medlem
Puffpazzs avatar
Din kompis driver nog med dig.
Citera
2017-03-10, 17:17
  #15
Moderator
Morfar-52s avatar
Nu är inte topic vilka typer av diabetes som finns. OT raderat./mod
Citera
2017-03-10, 19:58
  #16
Medlem
tj.s avatar
Din kompis har misstolkat de studier som har framkommit om cannabis och diabetes. Det finns inga RCT:er som påvisar att cannabis botar cancer, däremot finns det flera epidemiologiska studier som visar på samband om att personer som röker cannabis har bättre insulinkänslighet och blodfetter än de som inte röker. De studierna har diskuterats i flera trådar på forumet.

(FB) Cannabisrökare har mindre midjemått och lägre risk för diabetes
(FB) BMJ: Minskad förekomst av diabetes hos mariujana användare.
(FB) Studie: Cannabisanvändning associerad med lägre BMI och högre insulinkänslighet
Citera
2017-03-11, 12:27
  #17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Din kompis har misstolkat de studier som har framkommit om cannabis och diabetes. Det finns inga RCT:er som påvisar att cannabis botar cancer, däremot finns det flera epidemiologiska studier som visar på samband om att personer som röker cannabis har bättre insulinkänslighet och blodfetter än de som inte röker. De studierna har diskuterats i flera trådar på forumet.

(FB) Cannabisrökare har mindre midjemått och lägre risk för diabetes
(FB) BMJ: Minskad förekomst av diabetes hos mariujana användare.
(FB) Studie: Cannabisanvändning associerad med lägre BMI och högre insulinkänslighet
Man längtar till den dag det blir mer allmänt och okontroversiellt att köra forskning på cannabis.

För det är många områden här som man hintar om att det kan finnas fördelar med cannabis och vissa sjukdomar.
Men riktig matnyttiga saker kan ibland saknas.
Man kan lägga till högt blodtryck och par andra på detta område, som man säger det kan ha en bra effekt emot detta.
Men sen inte några bra studier att tillgå.

Denna med cancer och att cannabis botar detta.
Det är bara en enda lång vilda västen på, och en hel del svart och vitt.
En som jag stött på är om inte cannabis botar alla, så ska man förbjuda det som en dödsdrog och absolut inte som en potentiell medicin.
Roande sånt beteende faktiskt.
Citera
2017-08-02, 17:29
  #18
Avstängd
FrassesTigrars avatar
min polare presenterade en kompis häromdagen som hade haft diabetes och blivit botad av cannabis. läkarna visste inte vad som hade hänt och hans kompis hade ju så klart inte sagt något om att han kickade lite gås då och då eftersom han då hade riskerat fängelse. men det måste ju ligga NÅGOT i det? eller? varför lyckas folk med att bota sin diabetes med cannabis och att det inte finns något vetenskapligt att skriva om det? kan det vara så att vi lever i en falsk värld som eliten håller i schackt för att avleda oss från sanningen? vad är det som händer med cannabis egentligen?
Citera
2017-08-02, 19:46
  #19
Medlem
Numbskull.s avatar
Har en polare som är stoner och har nyligen åkt på diabetes, han har rökt några år mer än mig (dvs 7-8). Han har iaf sagt att han måste hålla mer koll på insulinet när han röker. Inte bra att däcka eller att glömma äta etc. Som ni förstår drog han ner på rökat för att hålla kroppen i schack.

Mycket nyfrälsta som höjer drogen till skyarna och sprider falsk fakta tyvärr, svårt att få en nyanserad debatt.
Citera
2017-08-02, 20:03
  #20
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbskull.
Har en polare som är stoner och har nyligen åkt på diabetes, han har rökt några år mer än mig (dvs 7-8). Han har iaf sagt att han måste hålla mer koll på insulinet när han röker. Inte bra att däcka eller att glömma äta etc. Som ni förstår drog han ner på rökat för att hålla kroppen i schack.

Mycket nyfrälsta som höjer drogen till skyarna och sprider falsk fakta tyvärr, svårt att få en nyanserad debatt.

Fast nu är det ju inte så svartvitt som du försöker få det till. "Min kompis" och vad som händer denne är aldrig irrelevant. Ingen har påstått att cannabis fungerar för alla, under alla omständigheter. Vet du ens vilken typ av diabetes han har? Rökte han vanligt gatuweed?

THC lär ställa till det för de med diabetes.

Här har du vad GW Pharma säger om deras forskning kring cannabis och diabetes:
http://ir.gwpharm.com/releasedetail....leaseid=833085

Vetenskapen verkar tro starkt på cannabis mot diabetes. Googla så hittar du tusentals mer sidor med information.
Citera
2017-08-02, 20:04
  #21
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Numbskull.
Har en polare som är stoner och har nyligen åkt på diabetes, han har rökt några år mer än mig (dvs 7-8). Han har iaf sagt att han måste hålla mer koll på insulinet när han röker. Inte bra att däcka eller att glömma äta etc. Som ni förstår drog han ner på rökat för att hålla kroppen i schack.

Mycket nyfrälsta som höjer drogen till skyarna och sprider falsk fakta tyvärr, svårt att få en nyanserad debatt.
fast det är ju vad han säger. om han hade varit lite mer öppen och vaken hade han säkert blivit av med sin diabetes. har du tänkt på vad vår tids utsläpp gör med våra kroppar?
Citera
2017-08-02, 21:09
  #22
Medlem
Numbskull.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Fast nu är det ju inte så svartvitt som du försöker få det till. "Min kompis" och vad som händer denne är aldrig irrelevant. Ingen har påstått att cannabis fungerar för alla, under alla omständigheter. Vet du ens vilken typ av diabetes han har? Rökte han vanligt gatuweed?

THC lär ställa till det för de med diabetes.

Här har du vad GW Pharma säger om deras forskning kring cannabis och diabetes:
http://ir.gwpharm.com/releasedetail....leaseid=833085

Vetenskapen verkar tro starkt på cannabis mot diabetes. Googla så hittar du tusentals mer sidor med information.


Typ 1 har han. Det är sprutor resten av livet. Röker från flugsvamp som alla andra här vart vi bor. Mest hybrider. Klart att det finns positiva saker av rökat också men att det skulle bota diabetes är rent skitsnack, det kan underlätta vissa symptom som max.
Citera
2017-08-04, 17:18
  #23
Medlem
-spitzlix-s avatar
Jag har haft Typ 1 sen 2004, rökt sen 2010. Det enda rökat gör för mig är att sänka blodsockret, bättre hba1c och annat skit Diabetesen gett mig te.x nervsmärtor. Så bota? Nej.
Citera
2017-08-16, 13:59
  #24
Avstängd
12hoppihagens avatar
Vid typ 1 diabetes känns det väldigt otroligt att marijuana ska kunna läka en kvaddad bukspottskörtel, kan kanske göra något vid typ 2 diabetes och en liten egenproduktion kvar, jag har fått lära mig att bukspottskörteln inte lägger av till 100% i alla fall (det är en sjukdom som slår väldigt olika på individer, för vissa är det inte värre än en allergi, medan det för andra kan vara världens trauma med resistens mot insulin m.m.)
Enligt min läkare har jag lite egenproduktion kvar efter att ha varit typ-1 ca 20 år, läkaren har någon tabell för antalet enheter som ska gå åt per kilo kroppsvikt vid en normalkost osv...

Jag har vid maruijanabruk fått effekten att mitt blodsocker sänks och planar ut på nästintill perfekta nivåer, har gjort flertalet mätningar före och efter konsumtion av Mary Jane, och med hjälpmedel som dessa: https://m.youtube.com/watch?v=PTNqPcffDlY

Har jag sett väldigt intressanta värden och trender, har innan konsumtion legat på säg 10, för att en halvtimme senare legat på optimala 5, detta med stillasittande framför teve/dator.
Dock vette fan om det är värt att vara stenad dagligen med alla risker det innebär, dels är det olagligt i vårat trångsynta land, med alla risker för jobb och körkort m.m. Det innebär
Sen är frågan hur skönt det är att vara stenad och sänkt från morgon till kväll, inget allmäntillstånd jag personligen suktar efter.
Skulle dock vara väldigt intressant med en ordentlig studie kring ämnet, känner flera andra typ 1or som upplevt samma effekter som jag, om det inte botar, så kanske det kan bli ett viktigt vapen för dom med en "svår" diabetes med komplikationer osv.....
Och av naturliga skäl är det mycket stigma kring det här, inte direkt så att man självsäkert droppar maruijanabruk vid mötet med läkaren som man inte kan förutspå reaktionen hos...

Sådant här får en och hoppas: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...cinsk-cannabis

En sort som inte "drabbar" en så hårt och sänker en till havets botten och ändå låter dig vara produktiv och sköta vardagen vore något!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback