Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-09, 10:37
  #1
Medlem
Hejsan, jag skulle städa bakom datorn så stängde av strömbrytaren drog ut alla sladdar och lyfte datorn till sidan. Sen dammsög jag och satte tillbaka datorn (rörde inte datorn och dammsög inte på den). När jag kopplade in sladdarna och satte på strömbrytaren så går inte datorn igång när jag trycker på powerknappen. Har testat med ny sladd och nytt uttag. Har även testat uttaget och sladden i en annan dator som fungerar. Jag tänkte att det kunde vara nätagget så jag tog ett annat nätagg och satte i och det fungerade inte då heller. Har testat att koppla ut allt utom ram, moderkort och CPU och den startar inte då heller. Vad kan ha hänt och hur ska jag felsöka vidare?
Det lyser en grön lampa på moderkortet när jag har strömmen igång.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 6700k
Processorkylare: Coolermaster TX3i
Moderkort: ASUS Z170-p
Minne: 2x hyperX Fury DDR4 8Gb
Grafikkort: Geforce 970
Hårddisk: Intel 600p 256gb GB
Nätaggregat:Corsair TX 850

//Tack
Citera
2017-03-09, 11:21
  #2
Medlem
mogs avatar
Flyttar tråden till rätt forumdel.

Konsol: hårdvarusupport --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-03-09, 11:29
  #3
Medlem
mogs avatar
Att dammuga datorn är ingen vidare bra idé då statisk elektricitet kan sabba delar eller i värsta fall hela burken. Din dammsugare var med all säkerhet statiskt laddad och det är det som har hänt här.

Har du tur är det "bara" moderkortet som gått åt skogen och du slipper köpa nytt grafikkort och andra delar, har du otur får du köpa allt nytt. Vad får göra nu är att felsöka för att se vilka delar som fortfarande funkar.

Sen i framtiden om du ska rengöra datorn så använd tryckluft på burk (t ex. denna) och använd aldrig mer dammsugaren.
Citera
2017-03-09, 12:14
  #4
Medlem
oldeubois avatar
Prova att avlägsna CMOS-batteriet, återmontera det och testa om det löser det. Annars är det nog som mod ovan skriver.
Citera
2017-03-09, 12:18
  #5
Medlem
Kolla att kablarna från frontpanelen som sitter på moderkortet inte har glidit ur tänker då mest på
powerswitch kabeln, om du har lyft och flyttat datorn

Är strömknappen på chassiet trasigt, kortslut bara pinnarna på moderkortet som hör till powerswitch
med en liten mejsel så ska den hoppa igång.

Att dammsugning nära dator eller på ett chassie ska göra sådan åverkan tror jag då inte, men
att dammsuga en dator invändigt är förenat med viss risk

Men öppna chassiet, kolla att kontakterna på moderkortet sitter där dem ska
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2017-03-09 kl. 12:40.
Citera
2017-03-09, 12:36
  #6
Medlem
constants avatar
Om det är som du säger, att du testat med ett annat nätaggregat, så bör felet vara innan det.
Citera
2017-03-09, 12:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om det är som du säger, att du testat med ett annat nätaggregat, så bör felet vara innan det.

Du menar efter nätagget
Citera
2017-03-09, 12:44
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Du menar efter nätagget
Klart felet kan ha med strömbrytaren att göra också, men annars bör felet vara innan nätaggregatet. Kanske husets säkring gått?
Citera
2017-03-09, 13:42
  #9
Medlem
Jag har testat att koppla ur och in nästan allt i datorn för att se att inget glappar. Har även kollat så powerswitchen sitter som den ska.
Jag dammsög jag inte på någon av komponenterna utan där datorn stod tidigare eftersom mycket damm hade samlats där. Strömmen var även avslagen på datorn när jag gjorde detta och jag vet inte om det ändå går att sabba något även om man gör så. Jag testade att ta ett fungerand nätaggretat från en annan dator och det var fortfarande samma problem så tror inte det har med det att göra. Troligtvis är det moderkortet men kan väl kanske vara CPUn också. Jag har iallafall lämnat in den så får se vad dom säger när jag får tillbaka den. Hur fungerar det med försäkringar om det nu skulle vara sönder. Moderkortet, CPUn och RAM är köpta i november 2016 och har fungerat bra fram tills nu.

//Tack för alla svar
Citera
2017-03-09, 13:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmagool
Som sagt så dammsög jag inte på någon av komponenterna utan där datorn stod tidigare eftersom mycket damm hade samlats där. Strömmen var även avslagen på datorn när jag gjorde detta och jag vet inte om det ändå går att sabba något även om man gör så. Jag testade att ta ett fungerand nätaggretat från en annan dator och det var fortfarande samma problem så tror inte det har med det att göra. Troligtvis är det moderkortet men kan väl kanske vara CPUn också. Jag har iallafall lämnat in den så får se vad dom säger när jag får tillbaka den. Hur fungerar det med försäkringar om det nu skulle vara sönder. Moderkortet, CPUn och RAM är köpta i november 2016 och har fungerat bra fram tills nu.

//Tack för alla svar

CPU går sällan sönder. Större chans för moderkortet . Ram tror jag inte heller det är faktiskt. Så jag säger moderkort. Om de inte e någon lös kontakt eller nått i chassit. Någon form av baskomponent som falerar. Med baskomponenterna menar jag moderkort , nätagg, psu. Kan även vara glappkontakt i chassits power knapp
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-03-09 kl. 13:54.
Citera
2017-03-09, 13:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
CPU går sällan sönder. Större chans för moderkortet . Ram tror jag inte heller det är faktiskt. Så jag säger moderkort. Om de inte e någon lös kontakt eller nått i chassit. Någon form av baskomponent som falerar. Med baskomponenterna menar jag moderkort , nätagg, psu. Kan även vara glappkontakt i chassits power knapp

Jag har försökt komma åt powerknappen men den är inte lätt att kolla men borde inte vara den för jag testade att koppla in nätagget från en annan dator och trycka på powerknappen från den andra datorn med samma resultat. Låter rimligast att det är moderkortet just nu. Om det är några fler delar återstår att se.
Citera
2017-03-09, 14:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmagool
Jag har försökt komma åt powerknappen men den är inte lätt att kolla men borde inte vara den för jag testade att koppla in nätagget från en annan dator och trycka på powerknappen från den andra datorn med samma resultat. Låter rimligast att det är moderkortet just nu. Om det är några fler delar återstår att se.

Nee visst de går o komma åt den. Men de e lite omständigt . Lättare o göra som du gjorde. Testa datorn i ett annat chassi . E de moderkort har du haft tur . Inte den dyraste komponenten
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-03-09 kl. 14:11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback