Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 19:26
  #13
Medlem
stativs avatar
Jag stötte på Motala Mättjänst och dess VD för ca 5 år sedan, vad ska man säga? En lustig herre det där.

Men,
Hela branschen kryllar av mer eller mindre oseriösa mätkonsultfirmor som ägs autistiska psykopater. MMT är naturligtvis inget undantag.
Det finns säkert seriösa firmor, men merparten är rena rama fårfarmen.

Dock som s.k. konsult (bomullsplockare) ska du alltid, alltid, alltid vara din kund (dvs plantageägaren) till lags. Det spelar egentligen ingen roll i vilken bransch du befinner dig.
Om kunden vill, ska du ljuga och manipulera inmätningar för att kunden vill lura till sig mer pengar från beställaren, det är bara att gilla läget.
Blir kunden påkommen med sitt fusk är det mätarns, dvs ditt, fel.

Vill du ha en någorlunda vettig psykisk arbetsmiljö så sök dig till en större byggfirma.
Troligtvis kommer du stanna upp i utvecklingen som just "utsättare" och får inte leka med de nyaste instrumenten, men istället kan du gå mot arbetsledarrollen.

Naturligtvis var du lönsam, finns inget tvivel om det.
Hade du bara haft 40% beläggningsgrad hade du kanske gått +/- 0. Så lönsamhetssnacket är naturligtvis bara BS.
Citera
2017-05-26, 21:02
  #14
Medlem
stativs avatar
Vidare så skvallras det och snackas kopiöst mycket skit bland mätfirmorna.
Mest av typen: att den och den firman inte klarade av det och det uppdraget och blev hemskickad så att min vackra, duktiga och självgoda firma fick uppdraget istället.
Extra vanligt är det när någon firma har stulit personal från en annan, fast då är det den stulne som får en slev av skitsnacket.
Skitsnacket brukar då låta: Jag hade ändå tänkt att sparka Christian för han är dålig, kunderna tycker han är konstig. Jag kan inte hora ut honom nånstans.

Sannolikheten att TS har blivit baktalad av sin förra arbetsgivare går mot 1, garanterat 1 när de hittar denna tråd.

Mätsverige är litet och det finns alldeles för många småaktiga och patetiskta typer.
Du kommer hitta ett nytt jobb som du kommer att trivas med, att det blev ett bakslag nu är bara en del av livet.
Jag kan dessutom lova att MMT inte är fulaste fisken.
Citera
2017-05-31, 12:15
  #15
Medlem
lingonborgs avatar
Det var kul att se tråden verkar ha vaknat till liv igen! Och att det tillkommit åtminstone en till skribent. 'stativ', som verkar ha branchvana, kom med tänkvärda ord. MMT är den enda fulfirman jag har erfarenhet av men jag har ju hört rykten om fullständigt sinnessjuka ställen som Teodoliten t ex.

Börjar kanske bli dags för något slags certifiering för mätfirmor så man får träsket sanerat? 'Lönsamma utan att vara sjukt giriga'-certifikat. 'Ständigt pågående psykopatsanering'-certifikat?

Jag hälsar dig välkommen i tråden 'stativ', och ni andra där ute som har något att berätta får mer än gärna komma med inlagor. Skit skall skit ha...

Bomullsplockare i hela Flashback...yttra Er!
Citera
2017-05-31, 14:14
  #16
Medlem
SvartaBjorns avatar
Usäkta en mycket pinsam fråga :
Vad gör en mätfirma?
(Ja, jag vet att jag blottar min enorma okunskap.)
Citera
2017-05-31, 14:29
  #17
Medlem
lingonborgs avatar
Allt byggande föregås av att man skaffar information om hur byggplatsen ser ut. Man gör en mycket detaljerad karta helt enkelt. Utifrån den kartan gör man sedan ritningarna. Med ritningen går man ut i verkligheten igen och prickar in hur man skall bygga.

Det här låter ju som att det knappast räcker för en sketch med Farbror Frej. Men det är jättemycket runt omkring och kontroll på kontroll.

Fältarbetet görs med instrument som totalstation eller gps och programvaror kring dessa:

https://www.lantmateriet.se/sv/Karto...ng-med-barvag/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalstation

Hoppas att du blivit nyfiken på det här! Och låt dig inte avskräckas av trådens övriga innehåll. Som sagt, hela mätvärlden är inte full av giriga narcissistiska psykopater...

/lingonborg
Citera
2017-05-31, 15:01
  #18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonborg
Allt byggande föregås av att man skaffar information om hur byggplatsen ser ut. Man gör en mycket detaljerad karta helt enkelt. Utifrån den kartan gör man sedan ritningarna. Med ritningen går man ut i verkligheten igen och prickar in hur man skall bygga.

Det här låter ju som att det knappast räcker för en sketch med Farbror Frej. Men det är jättemycket runt omkring och kontroll på kontroll.

Fältarbetet görs med instrument som totalstation eller gps och programvaror kring dessa:

https://www.lantmateriet.se/sv/Karto...ng-med-barvag/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Totalstation

Hoppas att du blivit nyfiken på det här! Och låt dig inte avskräckas av trådens övriga innehåll. Som sagt, hela mätvärlden är inte full av giriga narcissistiska psykopater...

/lingonborg
Tusen tack för utmärkt förklaring!
Jag misstänkte att det gällde något liknande men var långt ifrån säker.
Och nyfiken är jag...

Hoppas min fråga möjligen även kan hjälpa någon annan med samma funderingar.
Citera
2017-06-01, 21:04
  #19
Medlem
stativs avatar
Motala Mättjänst verkar ha blivit uppköpt och bytt namn till Mitta Mättjänst.
Kollar man på ratsit så är omsättningen per anställd förvånansvärt låg, det tyder på hög personalomsättning.
Jämför gärna med andra firmor.
Slutsatsen kan inte vara annan än att det verka råda ett märkligt klimat på det företaget.

Har du sagt A får du säga B. Spill the beans om Teodoliten.
Citera
2017-06-01, 21:24
  #20
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativ
Motala Mättjänst verkar ha blivit uppköpt och bytt namn till Mitta Mättjänst.
Kollar man på ratsit så är omsättningen per anställd förvånansvärt låg, det tyder på hög personalomsättning.
Jämför gärna med andra firmor.
Slutsatsen kan inte vara annan än att det verka råda ett märkligt klimat på det företaget.

Har du sagt A får du säga B. Spill the beans om Teodoliten.

Känner inte till Motala mättjänst, men Teodoliten känner jag till, inget ont sagt, dock är det väl välkänt att dessa mätfirmor använder sig av "arbetslösa" eller deltidsanställda för att försöka forma ett bolag,vi som har jobbat ett tag inom seriösa byggbolag skulle nog aldrig komma på tanken att jobba för dessa "manpower företag"men vissa passar det jobba lite här och där,
Finns allt en del seriösa och duktiga ,men dom är nog få.
Men låter mer på dig som du är mer än bitter, kan ha fel men alla har vi olika åsikter om vad som är rätt eller fel!
Citera
2017-06-02, 06:52
  #21
Medlem
lingonborgs avatar
Kolla början av tråden. Klart jag blir sur när jag blivit utnyttjad av en massa as som har satt det i system. Tycker det är dags att sätta ned foten och skita tillbaka. ALLA människor inom ALLA brancher borde skita tillbaka som jag gjort och göra 'reklam'. Som jag gjort reklam för MMT t ex.
Citera
2017-06-02, 06:57
  #22
Medlem
lingonborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativ
Motala Mättjänst verkar ha blivit uppköpt och bytt namn till Mitta Mättjänst.
Kollar man på ratsit så är omsättningen per anställd förvånansvärt låg, det tyder på hög personalomsättning.
Jämför gärna med andra firmor.
Slutsatsen kan inte vara annan än att det verka råda ett märkligt klimat på det företaget.

Har du sagt A får du säga B. Spill the beans om Teodoliten.

Är inte jag som har erfarenhet av Teodoliten. Har bara hört berättas om den när jag diskuterat det kära ämnet sinnessjuka mätfirmor. Skall be ex-teodoliter komma och skriva i tråden. Så kanske ni får höra om grejer ni inte trodde var möjliga på en arbetsplats i Europa...
Citera
2017-06-02, 22:21
  #23
Medlem
stativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonborg
Är inte jag som har erfarenhet av Teodoliten. Har bara hört berättas om den när jag diskuterat det kära ämnet sinnessjuka mätfirmor. Skall be ex-teodoliter komma och skriva i tråden. Så kanske ni får höra om grejer ni inte trodde var möjliga på en arbetsplats i Europa...
Gör det. Jag ser fram emot spännande läsning.
Citera
2017-06-04, 23:06
  #24
Medlem
lingonborgs avatar
Nu kan man gå in på den här tråden smidigare genom Google. Den har råkat hamna under länken till den som leder till Mättjänst's egen hemsida. Och som de betalar dyrt för att ha överst. Tack MMT för att ni promotar min flashbacktråd...

/lingonborg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback