Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 22:34
  #1
Medlem
mahshortys avatar
Idag lägger vi in på Swedbank Robur Bas Mix varje månad. (banken rekommenderade)

Jag har ett fondkonto som är tomt, sålde allt innehav för flera år sedan.
Ett investeringssparkonto som är kopplat till robur bas mix på autogiro sedan rätt lång tid tillbaka.
Ett vanligt sparkonto.

Skatt vid försäljning?

Kan någon insatt hjälpa oss med en portfölj på 3-4 olika fonder, långsiktssparande. Vill sprida ut allt lite, istället för att lägga allt på samma fond.

Vi planerar på öka fondsparandet till 6-8k/månad och skippa sparkontot nästan helt.

Inte insatt och vill bara handla via swedbanks hemsida, inte via avanza eller liknande. Då jag varken har intresse eller lust.

Dum ide?
Citera
2017-03-10, 10:21
  #2
Medlem
Kakhiashvilis avatar
(Jag har inte full koll på hur handeln fungerar på Swedbank, men kan uttala mig generellt om sparandet som sådant.)

I min mening är det viktigaste på lång sikt att inte exponera sig själv för onödiga systematiska risker, samt att avkastningen inte äts upp av skatter och avgifter.

Det enklaste och mest vanliga för att minimera risken är att sprida innehavet över ett par olika fonder, vilket du redan är inne på, samt att investera även i andra tillgångsklasser än just aktier. Jag själv tycker att det är sunt att ha ett stabilt fundament med globala och svenska fonder, vilka man kan komplettera med en liten andel tillväxtmarknadsfonder för att få större potentiell avkastning. På längre sikt (>10 år) fungerar det att ha en portfölj med 100% aktiefonder, men du måste i så fall vara psykologiskt starkt och kunna hantera stora nedgångar under perioder. Det är dock vanligt att komplettera sitt aktiefondssparande med investering i t.ex. räntefonder, vilka erbjuder lägre risk men också lägre avkastning. P.g.a. dagens extremt låga räntor väljer jag själv att investera i guld som komplement.

Min strategi för att minimera kostnader är dels att spara i ISK (som jag känner har en väldigt fördelaktig beskattning) samt att hålla mig till fonder med mycket låga avgifter. Min dyraste fond i nuläget har en fast avgift på 0,4% vilket jag är nöjd med.

Här finns en sammanställning av bra fonder idag: https://rikatillsammans.se/2017/01/2...fonderna-2017/

Nedan följer två exempel på hur en portfölj skulle kunna se ut:

100% aktier
DNB Global Indeks - 50%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 40%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 10%

Aktier + räntebärande investeringar
Länsförsäkringar Global Indexnära - 40%
AVANZA ZERO - 30%
SPP Tillväxtmarknad Plus - 10%
AMF Räntefond Lång - 20%

Det finns många sätt att plocka ihop en portfölj på, men det viktigaste är att vara konsekvent och att hålla sig till grundläggande principer om risk- och kostnadsminimering.
Citera
2017-03-10, 13:34
  #3
Medlem
mahshortys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakhiashvili
(Jag har inte full koll på hur handeln fungerar på Swedbank, men kan uttala mig generellt om sparandet som sådant.)

I min mening är det viktigaste på lång sikt att inte exponera sig själv för onödiga systematiska risker, samt att avkastningen inte äts upp av skatter och avgifter.

Det enklaste och mest vanliga för att minimera risken är att sprida innehavet över ett par olika fonder, vilket du redan är inne på, samt att investera även i andra tillgångsklasser än just aktier. Jag själv tycker att det är sunt att ha ett stabilt fundament med globala och svenska fonder, vilka man kan komplettera med en liten andel tillväxtmarknadsfonder för att få större potentiell avkastning. På längre sikt (>10 år) fungerar det att ha en portfölj med 100% aktiefonder, men du måste i så fall vara psykologiskt starkt och kunna hantera stora nedgångar under perioder. Det är dock vanligt att komplettera sitt aktiefondssparande med investering i t.ex. räntefonder, vilka erbjuder lägre risk men också lägre avkastning. P.g.a. dagens extremt låga räntor väljer jag själv att investera i guld som komplement.

Min strategi för att minimera kostnader är dels att spara i ISK (som jag känner har en väldigt fördelaktig beskattning) samt att hålla mig till fonder med mycket låga avgifter. Min dyraste fond i nuläget har en fast avgift på 0,4% vilket jag är nöjd med.

Här finns en sammanställning av bra fonder idag: https://rikatillsammans.se/2017/01/2...fonderna-2017/

Nedan följer två exempel på hur en portfölj skulle kunna se ut:

100% aktier
DNB Global Indeks - 50%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 40%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära - 10%

Aktier + räntebärande investeringar
Länsförsäkringar Global Indexnära - 40%
AVANZA ZERO - 30%
SPP Tillväxtmarknad Plus - 10%
AMF Räntefond Lång - 20%

Det finns många sätt att plocka ihop en portfölj på, men det viktigaste är att vara konsekvent och att hålla sig till grundläggande principer om risk- och kostnadsminimering.

Tack för hjälpen,

Tänkte mig något sådant

Swedbank robur access asien 20%
Swedbank rysslandsfond 10%
Swedbank svenska småföretag 70%

Eller ska jag byta ut småföretag mot robur bas mix?
Citera
2017-03-10, 13:55
  #4
Medlem
Kakhiashvilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahshorty
Tack för hjälpen,

Tänkte mig något sådant

Swedbank robur access asien 20%
Swedbank rysslandsfond 10%
Swedbank svenska småföretag 70%

Eller ska jag byta ut småföretag mot robur bas mix?

Jag hade personligen velat lägga majoriteten av mina pengar i stabilare regioner och bolag, men det är naturligtvis en smaksak. Kombinationen av småbolag, asiatiska marknader och Ryssland överlag känns väl volatilt för min del men har du hög risktolerans kan det säkert fungera.

Min främsta invändning annars är att dessa fonder har för höga avgifter för att vara lämpliga för ett långt sparande. Småföretagsfonden och Rysslandfonden har ju 1,25% respektive 2,42% i fasta avgifter, vilket kommer att bli en hel del pengar på lång sikt. Till viss del hör det väl ihop med ditt val av regioner/typ av bolag, då dessa typer av investeringar oftast är lite dyrare än att investera i ett Large-Cap-index eller liknande.

Så, försök hitta billigare alternativ och eventuellt fonder som investerar i stabilare regioner och index med större bolag. Du ska ju kunna hitta alla möjliga fonder på Swedbank, och måste inte begränsa dig till deras egna produkter.
Citera
2017-03-10, 16:28
  #5
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakhiashvili
Jag hade personligen velat lägga majoriteten av mina pengar i stabilare regioner och bolag, men det är naturligtvis en smaksak. Kombinationen av småbolag, asiatiska marknader och Ryssland överlag känns väl volatilt för min del men har du hög risktolerans kan det säkert fungera.

Min främsta invändning annars är att dessa fonder har för höga avgifter för att vara lämpliga för ett långt sparande. Småföretagsfonden och Rysslandfonden har ju 1,25% respektive 2,42% i fasta avgifter, vilket kommer att bli en hel del pengar på lång sikt. Till viss del hör det väl ihop med ditt val av regioner/typ av bolag, då dessa typer av investeringar oftast är lite dyrare än att investera i ett Large-Cap-index eller liknande.

Så, försök hitta billigare alternativ och eventuellt fonder som investerar i stabilare regioner och index med större bolag. Du ska ju kunna hitta alla möjliga fonder på Swedbank, och måste inte begränsa dig till deras egna produkter.

Wow, 2,42% ich 1,25% det ar inga daliga avgifter. Aven om man da forvantar sig att de har fonderna ska ga skitbra sa kommer avgifterna ata upp en bra del av ens investering.

Finns en enkel graf har som kan visa hur mycket skillnad det skulle bli efter ett par ar
https://rikatillsammans.se/2011/02/1...investeringar/
Citera
2017-03-10, 21:29
  #6
Medlem
Noobspararens avatar
Känns som att en schysst och billig Global 60-70% typ LF Global Indexnära 20% Sverige och 10% Tillväxt är rätt bra långsiktigt sparande. Men kanske är helt ute och cyklar!
__________________
Senast redigerad av Noobspararen 2017-03-10 kl. 22:13.
Citera
2017-03-11, 08:59
  #7
Medlem
Kakhiashvilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobspararen
Känns som att en schysst och billig Global 60-70% typ LF Global Indexnära 20% Sverige och 10% Tillväxt är rätt bra långsiktigt sparande. Men kanske är helt ute och cyklar!

Håller med. Det går ju alltid att diskutera exakt fördelning, men jag tycker också att global + Sverige + tillväxt är ett bra recept på lång sikt.
Citera
2017-03-11, 12:10
  #8
Medlem
Noobspararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakhiashvili
Håller med. Det går ju alltid att diskutera exakt fördelning, men jag tycker också att global + Sverige + tillväxt är ett bra recept på lång sikt.
Ja precis fördelningen bestämmer man ju själv. Sitter själv och klurar på hur jag vill fördela och tror att jag kommer att köra på 65%, 20%, 15%.
Citera
2017-03-14, 11:57
  #9
Medlem
mmmoookkks avatar
Du har varken intresse eller lust.

Visst... intresse kan jag köpa.

Men lust? Herregud...

Du jobbar hårt. Säkert 40 timmar i veckan. Pengarna du tjänar är dina.

Och ändå är du inte beredd att investera totalt 1 timme för att sätta dina pengar i rullning?

För det är uppskattningsvis hur lång tid det tar att öppna ett konto hos Avanza, ha ett månadssparande uppsatt som sköter sig själv automatiskt... och som kommer få dina pengar att växa mer än vad det gör idag.

Så kontentan? Öppna Avanza konto.

Lyssna heller inte på din banks rekommendation.

Banker rekommenderr fonder med dyra avgifter.

Om långssiktsparande innebär 10+ år har du fått ett bra förslag i första inlägget, men köp Länsförsäkringar Global istället för DNB global och öka mängden till 70-80% och sänk andelen i Spiltan Aktiefond till 10-20% max.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback