Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2019-06-11, 02:58
  #85
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag har hoppat rakt in i Johannesbrevet på spottify, och det jag hört
hittills är en massa skrivet i tempus trött staplande av superlativ om hur vi ska följa honom.

Men vilket kapitel i nya testamentet finner jag historieberättandet i imperfekt?,
var nånstans skulle det annars stå skrivet allt som påstås ha skett?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-06-11 kl. 03:03.
Citera
2019-06-11, 06:08
  #86
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag har hoppat rakt in i Johannesbrevet på spottify, och det jag hört
hittills är en massa skrivet i tempus trött staplande av superlativ om hur vi ska följa honom.

Men vilket kapitel i nya testamentet finner jag historieberättandet i imperfekt?,
var nånstans skulle det annars stå skrivet allt som påstås ha skett?
Johannesbrevet hör till Paulus' brev, som är erkänt seg läsning. Det är formellt sett bara predikan, kommentar till Jesu liv och gärning.

Bättre då att börja från början, med evangelierna. Evaneglium enligt Matteus etc. Där berättas historien om Jesus tämligen rakt.
Citera
2019-06-12, 20:00
  #87
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Johannesbrevet hör till Paulus' brev, som är erkänt seg läsning. Det är formellt sett bara predikan, kommentar till Jesu liv och gärning.

Bättre då att börja från början, med evangelierna. Evaneglium enligt Matteus etc. Där berättas historien om Jesus tämligen rakt.
Ja tack, jag noterar efter att ha lyssnat på både Matteus och Marcus evangelium på Snoppify att båda är kopior av varandra, så jävla onödigt! av bibel-sammansättaren
Citera
2019-06-13, 02:54
  #88
Medlem
Enmansdemos avatar
Finns det nått mer komiskt än när dum-Bibeln ska räknanupp hela släktträd över israeliska namn,
det är Filip & Fredriks namedropping utan mellanliggande upplysning

Förövrigt finner jag det ologiskt att Jesus som var kung över judarna
ska kunna bli en symbol för en europeisk religion, och jag förstår
inte riktigt...den geografiska kopplingen är romarna som var bad guys
och inte tog till sig något av dessa läror vid tidpunkten

andre ologiskheter, att djävulen huserar vid samma tidpunkt, jag trodde
inte djävulen var en kraft motsvarande gud, utan en jävla varelse
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-06-13 kl. 02:57.
Citera
2019-06-13, 03:31
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FightThePower
Varför ska jag läsa Bibeln? Jag inte kristen men funderar ändå på att läsa den. Den som har haft en så stor påverkan på folk.

Man ska läsa bibeln och man ska läsa koranen för att samla sig en uppfattning om vad det är för skrifter och vad som skrivs. Finns det andra skrifter som man vill veta mer om läser man dem också. Vad det innebär och jämför de olika skrifterna med varandra. Vad andra gjort elle rinte gjort ska man skita i. Man gör saker för att kunna ta informerade beslut och inte vad andra gjort eller inte gjort, och att vara en i horden.
Citera
2019-06-20, 12:28
  #90
Medlem
Enmansdemos avatar
Mitt glada budskap

Den mest återkommande meningen i nya testamentet visar sig vara

"naturligtvis inte"

Roligt men Paulus som tror att han är så självklar när han sitter och syndar med högerhanden (nerskriver) över sin egen förträfflighet, men att förutspå logiska svar på tal i den här boken är som att slump-vist dra en lott i en hatt, man har ingen aning om vad förnumstigheten ska utmynna i.

Så jävla onödiga dessa brev, det är bara upprepningar mot inrpräntandet, vilket i sin tur
är upprepningar på evangelierna som upprepar Jesu gärning med att
ha bytt ut några ord sinsemellan varandra, dess syfte i upprepningen är att ge sken av att detär
många som hört samma sak, alltså kan vi övertippa det för sant

Oerhört publikfriande att läsa dessa neverending rappande hälsningar som
inte lärt sin något av guldkalve-galan på TV där man går upp och tackar sin publik helt enkelt, nä
här ska vi sända våra varmaste hälsningar till en Knossos, Labilius, Enuck & Plattitydus, Chardiskutatus, Parvus Finans och alla dom andra glada laxarna

Det är som om jag skulle göra affär av att kunna räkna upp mina följare på twitter

Syftet är återigen, att syniskt övertippa antalet anhörighets-anslutna följare för efter-värden

Jag blev förvånad att nya testamentet var så patriarkal och att kvinnan anses underställd
& tillhör mannen, det var som att lyssna till koranen, men inte ens katoliker efterlever ju detta idag utan är jämställda, varför lyssnar man inte på nya testamentet fullt ut?
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-06-20 kl. 12:56.
Citera
2019-07-06, 16:58
  #91
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Som kristen svarar jag självklart ja. Även om man inte är troende så finns det många bra berättelser i såväl Gamla som Nya testamentet och dessutom många citat som är värda att lägga på minnet.
Citera
2021-09-09, 11:46
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ha-ha-ha. Jaså, dom lever som dom lär, tror du?
Här är ännu en bra Bibelvers.

1 Timotheosbrevet 1:4
akta på fabler och släktledningshistorier utan ände, som ju snarare vålla ordstrider än främja den Guds ordning som kommer till fullbordan i tron.

Ha-ha-ha. Nya testamentet börjar med ändlösa släktlistor om var Jesus familj kom ifrån.
Och om inte jungfrufödsel och stjärnor och 3 vise män är fabler, så vet jag inte vad som är.
Och nog har dom stridigheter i kyrkan. Det lär finnas 26.000 olika kyrkor som alla tror att just dom är frälsta.
De tre vise männen anses vara persier av vissa åtminstone

http://www.farsinet.com/wisemen/magi.html

http://members.efn.org/~opal/therealmagi.html

https://zoroastrians.net/2014/12/27/...-zoroastrians/
Citera
2021-09-09, 11:50
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrashteamSWE
Ingen tvingar dig, dock så läser man det för att utbilda sig inom religionen samt "höra" på Gud då han förmedlat hans ord via Bibeln i sig.
Ja, man läser det för att utbilda sig om religionen, dock är det inte bevisat att Gud har något med Bibeln att göra öht.
Citera
2021-09-09, 11:52
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, man läser det för att utbilda sig om religionen, dock är det inte bevisat att Gud har något med Bibeln att göra öht.

Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Intressant, och ber om ursäkt för min dumhet och arrogans. Ja, vidrigt. Sedan läser jag dock inte att man avser olydiga barn. Som du märker är detta heller inget kristna praktiserar. Evangelierna är något helt annat. I starkt kontrast står liknelsen om den förlorade sonen.
Att kristna inte praktiserar detta är bra. Dock visar det att Gud är, eller var, ond.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback