Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 20:06
  #1
Medlem
Hej! har länge försökt att få bort mina hudproblem då jag länge trott att det bara varit "normala finnar" har dock på senare tid insett eller trott att det mycket väl kan vara rosacea. Min hud är ganska inflamerad och mest rosa, jag antar att det kan vara "acne rosacea"? eftersom det inte bara är rosa ytor utan finnliknande inflamerade prickar. jag är väldigt röd kring mina näsvingar och kan även se få blodådror som sitter väldigt ytligt under huden.

Här är ett antal bilder om någon kanske skulle kunna veta vad det är? http://imgur.com/a/IOsRL

Jag har under en längre period ätit antibiotica utan resultat men har nu "renat" min tarmflora samt äter endast nyttigheter men inget blir bättre, jag kan ha bra dagar så som dåliga. När jag vaknar är nästan allt borta (det rosa) vilket kan bero på att imunförsvaret blir starkare under nattens gång? Jag har varit hos flera hudläkare och frågat om det kan vara det ena eller andra men de svarar endast med att det är vanliga "tonårsfinnar"... jag har provat det mesta... skinoren hjälpte i början då nästan allt försvann men sedan blev det bara värre vilket jag inte förstår varför. Jag har även testat andra krämer som de skrivit ut men som bara gjorde min hud helt röd och irriterad.

Jag är mycket tacksam för svar eller vägledning till det bättre om någon vet hur man ska handskas mot detta problem.
Citera
2017-03-08, 20:12
  #2
Medlem
cybergrodans avatar
Jag tycker helt klart att det ser ut som akne. HUR man blir av med det är oerhört svårt att svara på, det är väldigt individuellt vad för typ av medel som fungerar. Jag har själv haft akne i 7-8 år kanske, och har därför provat det mesta. Det som utan tvekan har fungerat bäst på mig är ProActive, nu är min akne inprincip helt borta (förutom alla ärr då). Mitt tips är att du provar dig fram, och ge varje medel några månader innan du lägger det åt sidan, även om du troligen kommer bli sämre i början.
Citera
2017-03-08, 21:04
  #3
Medlem
Tack för ditt svar, men det är mer som rosa fläckar än finnar.. alltså det finns knappt någon höjd på de.. Endast små små rosa fläckar. Vissa är dock acne men jag tror det kan vara någon blandning? Är du kunnig inom detta och vill ha fler bilder att gå på?
Citera
2017-03-08, 22:50
  #4
Medlem
kollakingen1s avatar
Det första du ska göra är ju att du varje morgon och kväll ska tvätta ansiktet ordentligt, gå till apoteket och fråga efter en kräm för känslig hud som återfuktar som du sätter på innan du går och lägger dig.
Har du testat basiron? finns ju 10% i den också, värt att prova!

Och om du nu har gått till hudläkare och dom skrivit ut recept på krämer som bara irriterar ska du ju ändå inte ge upp på att gå till dom, då det är deras jobb att hitta rätt kräm för dig..
Kortison salvor brukar ju faktiskt funka om man sköter det rätt och använder någon mjukgörande kräm på kvällen också..
Ge inte upp iallafall, min syster hade mycket större problem med acne och höll på med hudläkare fram och tillbaka, men till slut så hittade hon en kräm som verkligen funkade för henne.. har för mig att det typ va blekning i den (väldigt stark va den) men den funkade, google runt lite om det eller fråga din hudläkare om det nästa gång du sticker dit!
Citera
2017-03-09, 11:10
  #5
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balestra
Tack för ditt svar, men det är mer som rosa fläckar än finnar.. alltså det finns knappt någon höjd på de.. Endast små små rosa fläckar. Vissa är dock acne men jag tror det kan vara någon blandning? Är du kunnig inom detta och vill ha fler bilder att gå på?
Ja men akne kan se ut på det sättet också, den första bild man får upp ifall man googlar ''Akne'' är denna: http://www.hudguiden.se/fileadmin/_p...119de27626.png. Precis så har jag haft det, det ser inte riktigt ut som finnar utan mest bara rosa/röda märken. Visst kan det vara rosacea också, men jag tror faktiskt inte det. Oavsett så bör det ju behandlas, och jag tycker du ska prova ProActive, det har som sagt funkat kanonbra för mig.
Citera
2017-03-09, 14:18
  #6
Medlem
Okej, tack ska försöka få tag i det då. I värta fall kanske jag köper en "foundation" för att täcka över de... jag har testat väldigt mycket alltså då jag äter en mycket bra kost som knappt innehåller kolhydrater och nästan endast kött och grönsaker. Jag dricker en juice jag gör varje dag med morötter, äpple, kiwi etc etc.. för att få i mig se vitaminer som behövs. Jag har prövat många masker men de irriterar nästan bara.
Citera
2017-03-09, 14:35
  #7
Medlem
Du ser inte så gammal ut så rosacea tror jag inte det är. Men rosacea tar man med ett bredbands antibiotika under 3 månader. Sen finns det salvor som hjälper att hålla det borta.
Citera
2017-03-09, 21:36
  #8
Medlem
Det kan mycket väl bero på att jag är stressad i skolan? Jag menar alltså att jag minns när det var vår och den första solen tittade fram förra året, jag vart så positivt påverkad och rent av sket i skolan vilket kan vara en stark effekt av att låta stressen försvinna? Idag har jag mycket plugg i skolan och prov man alltid måste träna inför... Kanske bör testa meditation????
Citera
2017-03-14, 12:49
  #9
Medlem
[
Provat lite kortsison runt näsvingarna? Ser ut som en eksemliknande variant jag hade runt näsvingarna förut, gick bort med lite kortison under nån vecka.

Sedan är Rosacea central ansiktsrodnad, på panna, haka, näsan är röd och ofta kinderna, ytliga blodkärl och akneliknande utslag. Men det som är rosa fläckar på dig ser mer ut som gammal akne som håller på att läka ut.

Om du har talg i dina pustler/finnar/utslag så är de fyllda med trögflytande gulvitt talg, medan Rosaceautslag är fyllda med en klar vätska, typ som rent vatten, om man klämmer på dem.

Man kan ha ytliga blodkärl och vara lite irriterad i huden av andra skäl än Rosacea. Mest troligt har du åtminstone fet och känslig hy.
Citera
2017-03-14, 13:26
  #10
Medlem
Efter 15 år hittade jag denna: https://skincity.se/sv/paulas-choice...cqkBoCvVjw_wcB

Gjort Massa behandlingar på salong och testat. Denna serien är bäst!! Be dom där hjälpa dig!
Citera
2017-03-15, 10:59
  #11
Medlem
Okej, tack för hjälpen men kan inte kortison förvärra skiten? Har hört att man kan få värre saker. Men du kanske har rätt att det är eksem eftersom jag har nyligen fått det på armarna och händerna. Ibland är vätskan knappt gulfärgad (genomskinlig) och ibland är den gul, men oftast gul och varig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback