Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-08, 19:29
  #1
Medlem
Hejsan folket!

Jag har ett problem som jag blir tokig på!

Det är så att en kompis till mig har precis köpt ett PS4.
Han har köpt och laddat ner UFC 2 samt FIFA 17 från Ps-store.

Jag har både UFC 2 och FIFA 17, men på skivor.

När vi ska spela online emot varandra så fungerar det inte.
Kommer upp ett meddelande i stil med "motståndaren lämnade matchen" PRECIS innan matchen ska dra igång.
Detta problem gäller för båda spelen.

Vi har inga problem med att spela mot andra när man väljer random-personer att spela emot. Det funkar galant.
Vi kan även spela tillsammans på FIFA 17 om vi väljer en samarbetsmatch.

Men problemet är alltså att vi inte kan spela emot varandra när vi bjuder in varandra till match.

Vet någon vad det beror på?
Citera
2017-03-08, 22:16
  #2
Medlem
JagHarDigRedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keke86
Hejsan folket!

Jag har ett problem som jag blir tokig på!

Det är så att en kompis till mig har precis köpt ett PS4.
Han har köpt och laddat ner UFC 2 samt FIFA 17 från Ps-store.

Jag har både UFC 2 och FIFA 17, men på skivor.

När vi ska spela online emot varandra så fungerar det inte.
Kommer upp ett meddelande i stil med "motståndaren lämnade matchen" PRECIS innan matchen ska dra igång.
Detta problem gäller för båda spelen.

Vi har inga problem med att spela mot andra när man väljer random-personer att spela emot. Det funkar galant.
Vi kan även spela tillsammans på FIFA 17 om vi väljer en samarbetsmatch.

Men problemet är alltså att vi inte kan spela emot varandra när vi bjuder in varandra till match.

Vet någon vad det beror på?

NAT-typen på era nätverk kanske? Är dom dåliga så kan de bli svårt att spela mot varandra och joina varandras sessions. Hade ett liknande problem på Need for speed, men då kunde jag inte spela alls med mina kompisar. Det berodde på min NAT-typ har jag för mig. Är ingen expert så rätta mig om jag har fel. Men det jag är säker på är att det inte ska spela någon roll ifall ni har spelen på skiva eller nedladdat. Nån som spelar Bo3 eller NFS på PS4 förresten så skicka gamertags
__________________
Senast redigerad av JagHarDigRedan 2017-03-08 kl. 22:45.
Citera
2017-03-09, 09:18
  #3
Medlem
Det är mest sannolikt NAT-typerna som spökar.
Kontrollera era respektive nät i settings-network-internet connection status.

När ni spelar mot andra så matchas ni genom EA's servrar och era konsoler kommunicerar genom dessa.
När ni spelar privata spel mot varandra så använder ni endast EA's servrar för att lägga upp matchen och när den startar släpper servern taget och låter era konsoler kommunicera direkt med varandra (peer-to-peer/P2P). När detta förstås misslyckas anses den ena parten ha lämnat matchen.

Om båda har Nat typ 3 kommer ni definitivt inte att kunna spela P2P.
Om en har Nat typ 1 borde det fungera oavsett vad den andra har, har ena nat 2 och andra nat 2 eller 3 skiter det sig sannolikt också.

Att komma runt detta kan vara komplicerat, men aktivera uPnP i routern kan hjälpa.
Se först till att routern i era respektive hemnät har ett äkta externt IP. Dvs inte 10.* eller 192.168.* som bör användas för de egna enheterna.

Dessa portar behöver PS4 ha tillgång till utifrån:
UDP: 3659, 17503, 17504, 10000-20000
TCP: 80, 443, 9988, 10000-20000, 17503, 17504, 42120, 42210, 42230, 44125, 44225, 44325

Med uPnP konfigueras den accessen automatiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback