Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-17, 15:56
  #25
Medlem
Att hata telefonförsäljning är lätt om man gjort en dålig deal.
Själv uppehöll jag en säljare i en halvtimme för ett tag sedan.
Han frågade om mitt nuvarande teleabonnemang o jag var ärlig. Även med surfen var jag ärlig. Jag hade 1gigg i surf vilket var det minsta jag kunde få hos min operatör. Upplyste även om att jag inte tillhör kategorin som surfar utanför hem/arbete o där har jag wifi.
Således är 1gigg i surf för mycket för mig.

Denna försäljare kunde erbjuda så mycket mer på ett bolag jag aldrig hört talas om. Jag skulle få 20gigg i surf o inte nog med det en hel krona billigare abonnemang. Jo, ni hörde rätt. En HEL krona.
Inte ens när jag förklarade att jag ger tiggarna mina tomburkar som ligger i bilen så kunde han släppa den där hela kronan.

Men det finns två sorters telefonförsäljning. Inom båda sorterna finns det sedan bra o dåliga erbjudanden.
Själv har jag el o telefon/internetavtal jag kan leva med ekonomiskt sett o då är jag ovillig att byta operatör oavsett om jag tjänar en hel krona eller en hundring.
Så denna form av försäljning kan jag aldrig göra en bra deal med.
Men sedan har vi den andra sortens försäljning o det är marknadsföringsförsäljningen.
Ex så har jag en släkting som jobbar för Tele2 som säljare.
Ett uppdrag hon hade var att sälja hemtelefoni via mobilnätet.
Nu har inte jag hemtelefon så för mig var det aldrig aktuellt.
Men erbjudandet gick ut på att man skulle få prova kostnadsfritt i ett helt år. Kostnadsfritt innebar då den fasta avgiften. Samtalsavgifter låg oftast under vad kunden betalade redan.
Eftersom detta var en ny teknik så behövde inte kunderna ens säga upp sitt gamla abonnemang utan kunde köra dubbelt medan de testade. Var de nöjda så fördes det gamla över till det nya o då fortsatte det nya att vara kostnadsfritt året ut. Sedan tillfördes en fast avgift som var 2/3 av vad kabeltele kostar.

Detta var inget fejk utan ren marknadsföring samt en kampanj för att sno åt sig marknadsandelar. Sedan var ju tanken från Tele2s sida att denna produkt skulle sälja sig själv genom bekanta till de som testar. För produkten i sig var faktiskt riktigt bra.
Sedan har det kanske visat sig att hela tanken var felaktig eftersom jag inte hört ett smack mer om detta. Telebolagen insåg nog att hemtelefoni var en död marknad.

Men dessa produkter köper jag över telefon. Dvs en ny produkt som ersätter något gammalt. Eleler något jag i dag inte har men kan testa.
Vad man ska göra är faktiskt att lyssna på säljaren när de tar inspelningen så alla villkor är med. Likaså ska man inte vara blyg att utnyttja distansavtalslagen. Då kan man göra riktigt bra dealar.
Citera
2017-06-30, 22:48
  #26
Medlem
angarnas avatar
SPAM är seriös affärsverksamhet jämfört med de avskyvärda kräken till telefonförsäljare...................
Citera
2017-06-30, 22:52
  #27
Medlem
MelPoomenes avatar
Nej.

En släkting skäller ut telefonförsäljaren tills människan gråter. Då är lättare att ha privatnummer. Förövrigt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback