Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-08, 14:51
  #1
Medlem
Olympiuss avatar
Jag hittade en kul läsutmaning som jag försöker mig på. Allt väl såhär långt men jag måste hitta en bok av en levande nobelpristagare.

Det kan gälla alla kategorier utom fredspriset antar jag. Det specificeras inte.

Har panelen några tips på antingen böcker/personer som kvalar eller hur ni skulle leta reda på rätt litteratur?

Läs mer här :
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...-lasutmaningen
Citera
2017-03-08, 15:09
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Jag hittade en kul läsutmaning som jag försöker mig på. Allt väl såhär långt men jag måste hitta en bok av en levande nobelpristagare.

Det kan gälla alla kategorier utom fredspriset antar jag. Det specificeras inte.

Har panelen några tips på antingen böcker/personer som kvalar eller hur ni skulle leta reda på rätt litteratur?

Läs mer här :
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...-lasutmaningen

Kvalar in? Rätt litteratur? Finns det några krav utöver att personen ska ha fått nobelpris och leva? I så fall har du ju mängder av litteratur att välja på. Här kan du välja och vraka om du tittar på åren som ligger lite närmare oss i tid: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelp...ver_pristagare

Vad gillar du för typ av böcker?
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2017-03-08 kl. 15:30.
Citera
2017-03-08, 15:44
  #3
Medlem
lampross avatar
De enda Nobelpristagare vars verk lever är ju Hamsun, Heidenstam och Kipling, resten kan man glömma.

Läs därför detta:

. Hamsun: Pan

. Heidenstam: Karolinerna (och Svenskarna och deras hövdingar)

. Kipling: Djungelboken (och Barrack-Room Ballads).
Citera
2017-03-08, 17:01
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
De enda Nobelpristagare vars verk lever är ju Hamsun, Heidenstam och Kipling, resten kan man glömma.

Läs därför detta:

. Hamsun: Pan

. Heidenstam: Karolinerna (och Svenskarna och deras hövdingar)

. Kipling: Djungelboken (och Barrack-Room Ballads).

Fast nu var det väl ändå författaren, och inte verken, som skulle leva. De tre du nämner kvalar inte in.
Citera
2017-03-08, 17:28
  #5
Medlem
Coetzee, utan tvekan, och boken Onåd.
Citera
2017-03-08, 17:29
  #6
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Coetzee, utan tvekan, och boken Onåd.
Instämmer. Och de två självbiografiska böckerna.

Men även Bob Dylan såklart, som är i högsta grad levande, även om det sjungna ordet är lite annorlunda än det skrivna.
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-03-08 kl. 17:31.
Citera
2017-03-08, 21:57
  #7
Medlem
Sir_Ks avatar
Några tips från levande nobelpristagare i litteratur...

Svetlana Aleksijevitj - Bön för Tjernobyl
Mario Vargas Llosa - Kriget vid världens ände
Orhan Pamuk - Snö
Elfriede Jelinek - Pianisten
Kenzaburo Oe - Mardrömmen
Toni Morrison - Älskade
Wole Soyinka - Laglöshetens tid
Citera
2017-03-10, 05:21
  #8
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kvalar in? Rätt litteratur? Finns det några krav utöver att personen ska ha fått nobelpris och leva? I så fall har du ju mängder av litteratur att välja på. Här kan du välja och vraka om du tittar på åren som ligger lite närmare oss i tid: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelp...ver_pristagare

Vad gillar du för typ av böcker?


Det finns mycket att välja på, visst. Som jag förstår det så är alla kategorier okej och inte bara litteratur. Hade valt ekonomi men eftersom det inte är ett regelrätt nobelpris så får väl det klassas som fusk.

Det brukar mest bli inspirerande självbiografier eller kriminalnoveller. Tyckte mycket om Dan Browns böcker men alla nobelpristagarverk verkar vara väldigt torra och vetenskapliga om man går ifrån litteraturkategorin.

Vill vidga mina vyer också, känns som ett bra tillfälle.
Citera
2017-03-10, 08:13
  #9
Medlem
srinivasas avatar
James Watson, som fick nobelpriset tillsammmans med Francis Crick, skrev en liten bok om hur det hela gick till, sett från hans perspektiv. The Double Helix.
Citera
2017-03-10, 19:16
  #10
Medlem
Om det ska vara nobelpristagare i litteratur och att författaren ska vara vid liv så rekommenderar jag:
Elfriede Jelinek - Pianolärarinnan
Bob Dylan - (finns en bok med hans samlade låttexter. Rikta in dig på texten till låtar som Visions of Johanna, A hard rains a-gonna fall, Chimes of freedom, All along the watchtower...
Citera
2017-03-10, 21:50
  #11
Medlem
MrWits avatar
Jag instämmer med några tidigare postare: J.M. Coetzee är jävligt bra, Disgrace och The Childhood of Jesus är mina favoriter.
Citera
2017-03-11, 15:54
  #12
Medlem
Moramannens avatar
"Förändring" av Mo Yan. Jättebra bok, lugnt tempo. Extra intressant om man är någorlunda intresserad av kinesisk nutidshistoria.

Om du inte har någon bok förberedd för april så tipsar jag om "Om" av Lars Ahlin - om du är bosatt i Sverige vill säga. Den hade även funkat för januari.

Hur strikt ska junis drakfria fantasy tolkas? Är basilisken i Harry Potter en drake? Nidhugg antas existera i Johanne Hildebrandts "Sigrid", men figurerar endast i korta omnämnanden.

En bok man inte vill att andra ska se en läsa då? Breiviks manifest kanske? Mein Kampf?

Men du kanske redan har andra idéer för resten av året?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback